Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen bude vyrábět „jednolitrový“ vůz XL1

Jednou z hvězd autosalonu je Volkswagen XL1 se spotřebou 0,9 l/100 km, nejúspornější sériově vyráběný automobil na světě. Díky hybridnímu systému s vnějším dobíjením (plug-in hybrid) dokáže dvoumístný vůz překonat vzdálenost až 50 km s elektrickým pohonem.

Svým konstrukčním řešením se XL1 hlásí k pojetí čistokrevných sportovních vozů s nízkou hmotností (795 kg), dokonalou aerodynamikou (cx = 0,189) a nízkým těžištěm (výška 1153 mm). Hospodárnému VW proto stačí asketický výkon 6,2 kW/8,4 k k tomu, aby po rovině udržoval konstantní rychlost jízdy 100 km/h. V elektrickém režimu se spokojí s méně než 0,1 kWh na více než jeden kilometr jízdy.
Volkswagen XL1 se může pochlubit rekordně nízkou hodnotou emisí CO2 pouhých 21 g/km díky lehké konstrukci ze světa high-tech, perfektní aerodynamice a hybridnímu systému s možností vnějšího dobíjení (plug-in), který je tvořen dvouválcovým motorem TDI (35 kW/48 k), elektrickým strojem (20 kW), sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a lithium-iontovým akumulátorem. XL1 přitom dokáže jet rychlostí až 160 km/h a v případě potřeby zrychlí z klidu na 100 km/h za 12,7 s. A spotřeba 0,9 l/100 km je dosud nerealizovaným špičkovým výkonem, jímž Volkswagen nově definuje to, co je v automobilové konstrukci technicky proveditelné.
Po koncepční stránce ztělesňuje XL1 třetí evoluční stupeň strategie „jednolitrového“ vozu VW. Současný předseda dozorčí rady společnosti Volkswagen AG, Prof. Dr. Ferdinand Piëch, formuloval začátkem tisíciletí vizionářský cíl vyvinout pro sériovou výrobu plnohodnotný automobil schopný každodenního provozu se spotřebou 1 l/100 km. S dvoumístným modelem XL1 se nyní tato vize stala realitou. Navzdory enormní hospodárnosti modelu XL1 se podařilo navrhnout pro karoserii praktičtější uspořádání než u dvou předešlých prototypů. Zatímco v prvním „jednolitrovém“ vozu, představeném v roce 2002, a v prototypu L1, prezentovaném v roce 2009, seděli řidič a spolujezdec z důvodu aerodynamiky vozu ještě za sebou, mohou oba cestující v novém modelu XL1 usednout vedle sebe jen s mírným přesazením.
Volkswagen XL1 je 3888 mm dlouhý, 1665 mm široký a jen 1153 mm vysoký. Podle obvyklých měřítek ve světě osobních vozů to jsou extrémní míry. Pro srovnání: současné Polo má podobnou délku (3970 mm) a šířku (1682 mm), je však výrazně vyšší (1462 mm).

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar