Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Polo GTI s motorem 1.8 TSI

GTI – tato tři písmena symbolizují dvě automobilové ikony Golf GTI a Polo GTI, které byly často kopírovány, ale nikdy nepřekonány. Originály totiž vyrábí Volkswagen. Volkswagen navazuje na třicetiletou historii výroby mimořádně sportovních modelů Polo, kterou zahájilo v roce 1985 legendární Polo G40.

Vyvrcholením je čtvrtá generace Polo GTI s novým motorem 1.8 TSI, který je se 141 kW/192 k o 12 k výkonnější než předchůdce (1.4 TSI) a svými jízdními výkony se blíží k dosud nejvýkonnějšímu sériově vyráběnému Polu R WRC.


Polo GTI dává jak ve dvoudveřové, tak i ve čtyřdveřové verzi najevo své postavení sportovního modelu. O dynamický vzhled se starají nové nárazníky, společně s prvky vozů GTI v podobě speciálních kol a červených linií v masce chladiče a sportovním podvozkem.
Polo GTI může být na přání vybaveno světlomety s diodami LED pro funkce tlumených a dálkových světel. Diody LED v tomto případě zajišťují také funkci světel pro denní svícení. Mezi typické znaky modelu Polo GTI patří červené linie, které ohraničují masku chladiče s voštinovou strukturou. Spodní, výrazně větší otvor pro přívod vzduchu dostal rovněž nově tvarovanou mřížku s voštinovou strukturou
Sportovní stylistické prvky zvýrazňují boční prahy, které umocňují sportovní charakter modelu Polo GTI, stejně jako nová 17“ kola z lehké slitiny a červené brzdové třmeny. Do dynamického obrazu zapadá střešní spoiler GTI na zádi, tmavě červené zadní světlomety, černý difuzor se zrnitou povrchovou strukturou a na levé straně umístěná chromovaná dvojitá koncovka výfukové soustavy.


Vnitřní design a výbava

Červená barva GTI strhává na sebe pozornost i ve sportovně navrženém interiéru. Kůží obšitý sportovní volant z Golfu GTI má červené tehování stejně jako řadicí páka nebo páka ruční brzdy. Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena výškově nastavitelná a vyhřívaná sportovní sedadla, jejichž prostřední plochy jsou potaženy exkluzivní tkaninou Clark. Sportovní sedadla s kostkovaným vzorkem patří od prvního GTI z roku 1976 k základní výbavě této sportovní ikony.

Rozšířená výbava zahrnuje rovněž osvětlení prostoru pro nohy, generátor zvuku, systém pro rozpoznávání únavy řidiče, multifunkční displej Plus, informační a zábavní systém Composition Touch, ultrazvukové senzory překážek ParkPilot (vpředu a vzadu), vyhřívané trysky ostřikovačů skla čelního okna a ostřikovače světlometů.

Nové Polo GTI pohání zážehový čtyřválec s výkonem 141 kW/192 k a zdvihovým objemem 1798 cm³. Rozdíl mezi výkony modelů Polo GT (110 kW/150 k) a Polo GTI tak činí 42 k. Motor 1.8 TSI nového modelu Polo GTI dosahuje výkonu v rozpětí otáček od 4200 do 6200/min (verze s šestistupňovou mechanickou převodovkou), v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou od 5400 do 6200/min. Rozdíly jsou dány odlišnou konstrukcí obou převodovek. To samé platí pro hodnoty točivého momentu. Varianta motoru pro DSG nabízí točivý moment 250 N.m mezi 1300 a 5400/min. V případě verze s mechanickou převodovkou to je 320 N.m od 1400 do 4200/min. Rozdíly v úrovni točivého momentu nemají žádný vliv na výsledky na rychlost ani zrychlení.

Nové Polo GTI dosahuje nejvyšší rychlosti 236 km/h, o 7 km/h méně než Polo R WRC s výkonem 162 kW/220 k. Polo GTI s oběma variantami převodovek zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,7 s – ztráta na Polo R WRC 0,3 s. Extrémní hospodárnost dokládá spotřeba paliva 5,6 l/100 km se sedmistupňovou převodovkou DSG, resp. 6,0 l/100 km se šestistupňovou manuální.

Mezi technické rysy přeplňované jednotky s přímým vstřikováním benzinu patří vodou chlazený přívod výfukových plynů k výfukovému turbodmychadlu, který byl kompletně integrován do hlavy válců. Tento způsob chlazení výfukových plynů přispívá k nižší spotřebě paliva při plném zatížení. TSI je kromě toho vybaven variabilním ovládáním ventilů s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů natáčením obou vačkových hřídelů. Navíc lze ve dvou stupních měnit zdvih výfukových ventilů. Díky tomu je možné optimalizovat výměnu plynů ve válcích z hlediska výkonové charakteristiky, spotřeby paliva a emisí. Čtyřválec se vyznačuje také dvojitým systémem vstřikování s přímým a ne-přímým vstřikováním. Stejně jako všechny modely Polo nejnovější generace splňuje i GTI emisní normu EU6.


Podvozek a brzdová soustava

Vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Technickým základem je uspořádání s přední nápravou typu McPherson a zadní nápravou s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou. V porovnání s méně výkonnými modely Polo byla karoserie GTI snížena o 10 mm vpředu a o 15 mm vzadu. Naklánění karoserie bylo sníženo na minimum, mimo jiné použitím silnějšího příčného zkrutného stabilizátoru na přední nápravě. Jízdní vlastnosti optimalizují také 17“ kola z lehké slitiny s ráfky širokými nyní „7,5 J“ místo „7 J“ a s pneumatikami rozměru 215/40. Ovladatelnost je navíc přivedena k dokonalosti novým elektro-mechanickým posilovačem řízení, který nabízí velmi precizní řízení s optimální zpětnou vazbou pro řidiče.

Volkswagen nabízí pro Polo GTI poprvé elektronicky řízené tlumiče, které tvoří základ nového, na přání dodávaného „podvozku Sport Select, který je v GTI nabízen ve spojení s funkcí Sport Performance Kit. Základní nastavení tohoto podvozku je sportovní, zároveň však komfortnější než u konvenčního sportovního podvozku. Stisknutím tlačítka Sport aktivuje řidič elektromechanický ovládací ventil v tlumičích, a přejde tak ze sportovního základního nastavení s komfortním charakterem na tuhou charakteristiku vysloveně sportovního podvozku. Prostřednictvím funkce Sport Performance Kit se i nový elektromechanický posilovač řízení „přeladí“ na sportovnější charakteristiku, což platí i pro pedál plynu. Zvukový generátor přitom změní zvuk motoru vnímatelný cestujícími v interiéru. Je-li Polo GTI vybaveno sedmistupňovou převodovkou DSG, začne převodovka automaticky pracovat v režimu S místo D.

Polo GTI je vybaveno 16“ brzdovou soustavou. Vpředu jsou brzdové kotouče s vnitřním chlazením o průměru 310 mm, vzadu 230 mm.

Samozřejmě i Polo GTI je sériově vybaveno elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC, jehož činnost lze závodním okruhu upravit. Krátkým stisknutím tlačítka ESC se vypne funkce protiprokluzového systému ASR. Pokud řidič podrží tlačítko ESC stisknuté déle než tři sekundy, aktivuje tím režim ESC Sport. V tomto případě se posunou vzhůru limitní hodnoty, po jejichž překročení ESC zasahuje. Pozdější zásahy ESC přinášejí zejména při jízdě na okruhu výhody v oblasti jízdní dynamiky. Kompletní vypnutí ESC tak není nutné.

Řidič má v příslušném menu informačního a zábavního systému možnost přímé volby režimů ASR off a ESC Sport. Mezi další funkce systému ESC patří protiblokovací systém ABS, asistent pro rozjezd do kopce, řízení brzdného momentu motoru MSR, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS a v modelu GTI nová funkce XDS+ pro podporu jízdní dynamiky. Tyto elektronické systémy nabízejí ve spojení s neutrálně nastaveným sportovním podvozkem a novým precizním elektromechanickým posilovačem nejvyšší míru aktivní bezpečnosti a jízdní dynamiky.


VW 9.12.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar