Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Yaris roku 2014 ještě kvalitnější

V okolí Düsseldorfu probíhá v těchto dnech celosvětová prezentace faceliftované Toyoty Yaris, jednoho ze stěžejních modelů japonského výrobce. Známe několik majitelů předchozích verzí, kteří si nemohou Yarise vynachválit a neměnili by. Především pro líbivý design je také velice oblíben u žen a dívek.

Automobilový segment B (třída malých vozů) má v Evropě vůbec nejširší zákaznickou základnu, v západní Evropě se každým rokem prodá tři miliony vozů, včetně Ruska pak skoro 4 miliony. A to představuje asi pětinu všech vozů prodávaných v Evropě. Toyota Yaris, historicky velmi úspěšný model v B-segmentu slaví letos jubilejních 15 let prodeje v České republice.

První Toyota Yaris se objevila už v roce 1999, v roce 2000 byla zvolena Autem roku 2004 přišla druhá generace, 2011 třetí generace a první Hybrid v segmentu B a nyní došlo opět na modernizaci. A proč je tak oblíbená? Pro skvěle obestavěný vnitřní prostor, robustnost, kompaktní rozměry, úsporné motory i bohatou výbavu.
Vpředu poutá pozornost motiv ve tvaru písmene X, jenž odděluje horní a spodní část, vzadu je nejnápadnější přepracovaný nárazník se zabudovaným difuzorem, jenž zvyšuje atraktivitu nová sdružená zadní světla s LED diodami.

Různé stupně výbavy lze rozpoznat podle zpracování spodní části masky chladiče – bez lakování, metalická černá resp. Černý klavírní lak nebo dekorů lemující masku chladiče (chrom, saténově matný chrom..). U hybridu je maska chladiče v černém klavírním laku s dekoračním lemem v saténově matném chromu.
Také interiér prošel drobnými úpravami. Středová konzola se o něco zvedla, tím bylo možné zkrátit řadicí páku, dotyková obrazovka má nyní uhlopříčku 7 palců a zprostředkovává obsah poskytovaný multimediální soustavou Toyota Tpouch2. Středový panel je nyní plasticky tvarovaný a vypadá lépe a je příjemnější na dotyk díky měkkému čalounění a použití PVC.

Nabídku pohonných jednotek tvoří zážehový tříválec 1.0 VVT nebo čtyřválec 1.33 Dual VVT-i nebo vznětový čtyřválec 1.5 D-D4, hybridní verze kombinuje zážehový čtyřválec 1.5 VVT-i asynchronní elektromotor s permanentními magnety.

Zvláště důkladně přepracovaný zážehový tříválec 1.0 je prvním přírůstkem do rodiny 14 hospodárných motorů, které Toyota představí do roku 2015. Díky výjimečné tepelné účinnosti (37) dosahuje kombinované spotřeby 4,1°l/100 km. Konstruktéři se především snažili o optimalizaci poměru hmotnosti a výkonu motoru. Například začlenění sběrného výfukového potrubí do hlavy válců se odrazilo ve snížení hmotnosti i menších rozměrech. Byl zvýšen kompresní poměr z 10,5 na 11,5:1 Díky dalšímu vylepšení technologie variabilního časování ventilů je motor schopen přepínat mezi Atkinsonovým (při nízké zátěži s ohledem na nižší spotřebu například ve městě ustálenou rychlostí)a Ottovým cyklem (při zvýšené zátěži a vyšších otáčkách).

Tříválec s pětistupňovou manuální převodovkou vykazuje nízké provozní náklady, ale nabízí i dobrý zátah, odladěný speciálně do městského provozu.
Motory 1.33 a 1.4D-4D spolupracují se šestistupňovou manuální převodovkou. Hybridní verze je k dispozici výhradně s variátorovou převodovkou Multidrive S, která se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nižší hmotností než tradiční automat. Nabízí rovněž sekvenční řazení v manuálním režimu se sedmi přednastavenými stupni, které lze volit pákou nebo páčkami pod volantem.

Úpravy se dotkly i hybridního ústrojí, kde hladina CO2 poklesla pod 75 g/km, což odpovídá spotřebě paliva 3,3 litru na 100 kilometrů. K pohonu Yarisu Hybrid slouží zážehový čtyřválec objemu 1497 cm s Atkinsonovým cyklem, je o 50 mm kratší a o 17 kg lehčí než 1.8 z Priusu.

Při testovacím jízdách se vznětovým motorem 1.4 i hybridní verzí nás rozhodně překvapila mile skvělé jízdní vlastnosti, v zatáčkách se naklání jen minimálně. O to postarala jednak vyšší tuhost karosérie v horních i spodních partiích, měkčí vinuté pružiny i na přední nápravě, nově se objevily roztažné pružiny uvnitř tlumičů, které mají stabilizační funkci, nová technologie ventilů pro tlumičů našla uplatnění na přední i zadní nápravě a potlačuje přenos vibrací od povrchu vozovky. Výrazně byl také potlačen akustický hluk v interiéru, na čemž se podílí omezení nežádoucích vibrací díky tužší karosérii a lepším odladění podvozku.

Pro Yaris jsou k dispozici čtyři výbavy – Power, Active, Style nebo Premium.
Toyota Yaris se může také pochlubit bohatou standardní výbavou, kterou předčí mnohé savé konkurenty, a to za stejnou cenu, jakou platili zákazníci za předchozí model. V základu má mj. sedm airbagů, ABS/EBD/BA, VSC(TRC, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, multifunkční palubní počítač atd.

Od druhé výbavy je k dispozici například multimediální soustava Toyota Touch 2 s, která je vylepšenou verzí cenově dostupné soustavy s dotykovou obrazovkou, a také nabízí vylepšenou mapovou navigaci, vyvinutou v Evropě s ohledem na zvyklosti evropských zákazníků. K dispozici je i zadní parkovací kamera.

V ČR je nová Toyota Yaris s konvenčním pohonem nabízena ve čtyřech základních výbavách. Základní cena tohoto modelu je 259 900 Kč a to ve třídveřové verzi a výbavě Power.
Současně lze využít také nabídky několika paketů k určitým stupňům výbavy s cenovým zvýhodněním 10 000 Kč. Mezi ty nejvíce atraktivní patří pakety Design a Senso Smart.

Atraktivní nabídkou z pohledu ceny a výbavy je verze Yaris 1,33 VVT-i ve výbavě Active za 294 900 Kč (5dv.). Ve výsledku je tedy výrazně modernizovaný Yaris v této výbavě na stejně cenové úrovni jako doposud prodávaný model 3. generace, ovšem nově s několika významnými prvky výbavy navíc (např. Toyota Touch® 2, světla denního svícení nebo sklápěcí klíč).

Vrcholem nabídky je výbava Premium za 334 900 Kč (5dv.).
V případě modelu Yaris HYBRID byl počet výbav rozšířen na tři. Základní cena vozu s ekologicky šetrným pohonem a ekonomicky výhodným provozem ve výbavě Power je 364 900 Kč. Jedná se tak v současnosti o nejdostupnější plně hybridní vůz v České republice!
Toyota Yaris HYBRID ve výbavě Active stojí 374 900 Kč (5dv.).

Dodatečnou nabídkou společnosti Toyota Motor Czech je při nákupu modelu Yaris jeho další cenové zvýhodnění ve výši 20 000 Kč při vykoupení současného ojetého vozu.



Pohonné jednotky
Typ1.0 VVT-i1.33 Dual VVT-i1.4D-4D
Objem (cm³)99813291364
Výkon kW(k)/min51(69)/600073(99)/600066(90)/3800
Toč.moment Nm/min95/4300125/4000205/1800-2800
Rychlost km/h155175175
Zrychlení 0-100 km/h s15,311,710,8
Spotřeba l/100 km5,2/3,8/4,36,4/4,1/4,94,6/3,3/3,8
Rozměry mm3950x1695x1510
Rozvor kol mm2510
Zav.prostor l286




Hybridní verze
Motorzážehový čtyřválec+synchr.s perman.magnetem
Objem1497 cm³
Výkon55 kW(75 k) při 4800/min
Točivý moment111 Nm při 3600-4400/min
Rychlost165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h11,8 s
Spotřeba3,1/3,3/3,3 l/100 km




JLasík 25.7.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar