Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota RAV4 - premiéra čtvrté generace

První „městská čtyřkolka“, uvedená jako kompaktní (délka 369 cm) třídveřový model, se v roce 1994 odlišovala od tradičních vozů s pohonem 4x4. Během tří generací, prodávané ve více než 150 zemích, se od roku 1994 prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu na evropských trzích.

{*4]

Čtvrtá generace je delší (+205 mm), širší (+30 mm), nicméně nižší (-25 mm) než předchůdce. Design se odráží ve velkém lichoběžníkovém otvoru v předním nárazníku a menší horní části masky chladiče.
Obklady ze syntetické pryskyřice v černém tónu vedou od spodních rohů dolního otvoru v nárazníku v podobě tvrdého nástavce vespod celého vozidla, včetně podběhů kol, a zajišťují ochranu karoserie při jízdě v terénu.
Při pohledu z boku si zachovává charakteristické znaky předchůdců, jako je kompaktní stavba karoserie, stoupající okenní čára nebo nápadná silueta, typická pro všechny generace. Nová výklopná záď se střešním spoilerem se otevírá vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku.
Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je v modrém barevném tónu; osvěžující a poklidné podsvícení přináší do interiéru kultivovanost a příkladnou optickou jednotnost.
Výška posazu řidiče se snížila o 5 mm, rozsah výškového nastavování sedadla se zvětšil o 15 mm, úhel sklonu volantu se snížil o 2,3 stupně.
Zároveň se zlepšil výhled řidiče směrem vpřed. Přední A-sloupky byly posunuty směrem ven, kromě toho se sloupky ztenčily.
Přestože si nová Toyota RAV4 zachovala kompaktní vnější rozměry, její celková délka narostla na 4 570 mm a rozvor na 2660 mm, což přineslo zvětšení interiéru.
Jedinečný systém sedadel Toyota Easy Flat přispívá k maximální praktičnosti a všestrannosti. Zadní sedadla lze sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku bez nutnosti odklápět či demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Délka zavazadlového prostoru se zvětšila, čímž se objem zavazadelníku zvýšil na 547 litrů.

POHONNÉ JEDNOTKY

Nabídka pohonných jednotek pro západoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 151 k, nový vznětový motor 2,0 l o výkonu 124 k a výkonnější vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k. Za pozornost stojí zejména vznětový agregát 2,0 l, který je u varianty s pohonem předních kol (nově v nabídce pro RAV4) vybaven funkcí Stop & Start..
Nabídka pohonných jednotek pro východoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 145 k, nový zážehový motor 2,5 l o výkonu 180 k a nově též vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k.
Vůz lze objednávat s asistentem pro sjíždění příkrých svahů a systémem pro snadné rozjíždění v kopci. Asistent pro sjíždění příkrých svahů (standardně pro varianty s automatem) je užitečný zejména při sjíždění namrzlých nebo zasněžených cest. Automaticky řídí volbu převodových stupňů, otáčky motoru a přibržďování jednotlivých kol v rámci ABS, aby řidič dokázal sjet svah bez smyků, a to i na těch nejvíce kluzkých vozovkách.


Integrovaný systém jízdní dynamiky
Integrovaný systém jízdní dynamiky je propracovaný systém vysokorychlostního interaktivního řízení, který koordinuje spolupráci nového systému dynamického řízení točivého momentu 4WD, systému řízení stability vozu (VSC) a elektrického posilovače řízení (EPS) s ohledem na optimální jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost jízdy v tomto kompaktním SUV.
Točivý moment se může rozdělovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50. Kvůli snížení spotřeby paliva se za normálních jízdních podmínek automaticky posílá 100 % točivého momentu na přední nápravu.
V režimu Normal – když není aktivován režim Sport nebo Lock – se točivý moment přenáší na zadní kola nejen v případech, kdy systém detekuje prokluz (jako u Toyoty RAV4 třetí generace), ale vždy, když je zaznamenána nedotáčivost při průjezdu zatáčkou.
Když řidič navolí nový režim Sport (standardně pro AWD), točivý moment se začne přenášet na kola zadní nápravy, jakmile řidič otočí volantem. Nový systém stálého pohonu všech kol s dynamickým řízením točivého momentu se zpětnou vazbou od volantu automaticky upravuje rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 90:10 s cílem snížit zatížení předních kol.
Pokud systém zaznamená nedotáčivost, automaticky se zvýší přenos točivého momentu na zadní kola až na 50 %, čímž se ještě odlehčí předním kolům a vůz získá lepší boční záběr.
Nový režim Sport kromě aktivace ‘dynamické’ regulace přenosu hnacího momentu mezi nápravami rovněž upravuje nastavení posilovače řízení, škrticí klapky a převodovky – snižuje pomocný moment posilovače řízení, nastavuje ostřejší odezvu škrticí klapky a zvyšuje otáčky motoru (management automatické převodovky a ústrojí CVT) s cílem nabídnout dynamičtější a sportovnější požitek z jízdy.
Pro jízdu mimo zpevněné vozovky má systém k dispozici tlačítko 4WD Lock. Řidič tak může uzamknout rozdělení hnacího momentu v pevném poměru 50:50 (při rychlostech do 40 km/h).


BEZPEČNOST A TECHNOLOGIE
Toyota RAV4 se pyšní novou velmi tuhou karoserií, postavenou dle koncepce vícenásobného rozdělení zatížení, která skýtá optimální ochranu pro cestující i chodce.
Nové SUV od Toyoty je vybaveno sedadly konstrukce s ochranou proti poranění krční páteře a standardně i 7 airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče a dvoukomorových bočních airbagů pro přední cestující.
Pro novou Toyotu RAV4 jsou k dispozici tři nové technologie – automatická dálková světla, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů – které ještě zvyšují standardy bezpečnosti a pohodlí při řízení.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar