Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota RAV4 - další stupeň k úspěchu

V roce 1984 Toyota vytvořila trh kompaktních SUV představením prvního modelu RAV s pohonem 4x4 a začala psát historii těchto modelů. Dnes najdeme v tomto segmentu už na dvě desítky různých modelů konkurenčních značek.

{*3]

Nová Toyota RAV4 nabízí výrazný a propracovaný styl, kultivovaný design, interiér prémiové kvality, nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) a hospodárné motory. Čtvrtá generace je o 205 mm delší (4570 mm, rozvor 2660 mm), o 30 mm širší, ale výška se snížila o 25 mm oproti předchůdci.
Nová přední partie se světlomety a světly LED pro denní svícení propůjčuje vozu dynamičtější charakter. Černé obklady ze syntetické pryskyřice vedou od spodních rohů dolního otvoru v nárazníku pod vozidlem, včetně podběhů kol a chrání karoserii. Černé sloupky B- a C zdůrazňují prodlouženou zasklenou plechu.
Nová výklopná záď se střešním spoilerem je nyní uchycena nahoře a otevírá se vzhůru, neboť rezerva se přemístila z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku.
Nový design interiéru staví na praktičnosti. Palubní deska využívá dva nápadné vodorovné nosníky přerušené zaoblenou vzpěrou s kovovou povrchovou úpravou. Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je modré.
Posaz řidiče byl navržen s vyšší mírou pohodlí, lepším výhledem směrem vpřed a větším požitkem z jízdy. Slabší A-sloupky byly posunuty více směrem ven. Tenčí konstrukce opěradel předních sedadel umožnila zvětšit prostor pro cestující vzadu.
Zadní sedadla systému Easy Flat lze sklopit do roviny, aniž by bylo nutné demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Prodloužením délky zavazadlového prostoru se zvětšil i jeho objem na 547 litrů.
Paleta motorů zahrnuje dvě nové pohonné jednotky – vznětový agregát 2.0 pro západoevropské trhy a zážehový 2,5 l pro Rusko – stejně jako vznětový motor 2,2 l poprvé nabízený i v Rusku.

MotorVýkon (k)Typ pohonuPřevodovka
Zážehový 2.0151AWD6MT
Vznětový 2.0 D-4D1246MT
Vznětový 2.0 D-4D150AWD6MT


Mezi další změny patří mj.vyšší tuhost karoserie, odladěné zavěšení předních i zadních kol, přepracovaný elektrický posilovač řízení a nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) s novým režimem „Sport“. Lze si objednat také asistent pro sjíždění příkrých svahů a pro rozjíždění v kopci.
Zmíněný systém jízdní dynamiky představuje propracovaný systém vysokorychlostního interaktivního řízení, který koordinuje spolupráci nového systému dynamického řízení točivého momentu 4WD, systému řízení stability vozu (VSC) a elektrického posilovače řízení (EPS) s ohledem na optimální jízdní vlastnosti. Nepřetržitě sleduje a reguluje přenos točivého momentu mezi předními a zadními koly prostřednictvím elektromagnetické spojky umístěné před diferenciálem zadní nápravy. Točivý moment se může rozdělovat v poměru 100:0 až 50:50. Kvůli snížení spotřeby paliva se za normálních jízdních podmínek automaticky posílá 100 % na přední nápravu. Systém využívá informace z nejrůznějších čidel (rychlost, úhel natočení kol, úhel škrticí klapky a rychlost stáčení) k automatické regulaci přenosu točivého momentu na zadní kola podle momentální situace.
V režimu Normal se točivý moment přenáší na zadní kola nejen v případech prokluzu, ale jakmile zaznamená nedotáčivost. V režimu Sport se točivý moment začne přenášet na kola zadní nápravy, jakmile řidič otočí volantem. Nový systém stálého pohonu všech kol automaticky upravuje a rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 90:10.
Při nedotáčivosti se automaticky zvýší točivý moment na zadní kola až na 50 %, čímž vůz získá lepší boční záběr. Nový režim Sport kromě aktivace „dynamické“ regulace přenosu hnacího momentu rovněž upravuje nastavení posilovače řízení, škrticí klapky a převodovky. Snižuje moment posilovače řízení, nastavuje ostřejší odezvu škrticí klapky a zvyšuje otáčky motoru s cílem nabídnout dynamičtější a sportovnější požitek z jízdy.
V terénu lze aktivovat režim 4WD Lock, kterým uzamkneme rozdělení hnacího momentu v pevném poměru 50:50 (do 40 km/h).
Vůz lze dovybavit mj. automatickými dálkovými světly, systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systémem pro monitorování mrtvých úhlů.
Během tří generací se od roku 1994 a ve více než 150 zemích prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu v Evropě. A tak má čtvrtá generace na čem stavět.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar