Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Mirai - nový sedan na vodík

Toyota plánuje 15. prosince představit v Japonsku svůj nový model Mirai poháněný vodíkovými palivovými články (FCV). Vůz se bude nabízet v síti prodejců Toyota a Toyopet. V Evropě se tento model začne prodávat na vybraných trzích od září 2015.

Mirai, což japonsky znamená budoucnost, představuje v automobilovém průmyslu určitý bod zlomu, neboť by měl nabídnout vyšší bezpečí, lepší životní prostředí a snazší život. Tento průlomový model disponuje jízdním dosahem běžného sedanu, lze jej natankovat za necelých pět minut a z výfuku vycházejí pouze čisté vodní páry.

Mirai staví na technologii palivových článků TFCS, která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack a vysokotlaké zásobníky na vodík. Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2 ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti.

Vodík umíme vyrábět z mnoha různých přírodních zdrojů i vedlejších produktů lidské činnosti, jako jsou např. odpadní kaly. Může se také získávat z vody za použití obnovitelných zdrojů, jako je např. energie ze slunce či větru. Po stlačení pak vodík vykazuje vyšší energetickou hustotu než baterie, poměrně snadno se ukládá i přepravuje, a tak je spojován s očekáváními ohledně budoucího využití při výrobě energie i širokého spektra dalších aplikací. Vozidla s palivovými články jsou schopna z vodíku generovat vlastní elektřinu, a tak se vodíková společnost může stát realitou. Můžeme tedy očekávat, že vodík dále přispěje k diverzifikaci energetických zdrojů.

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Ke zvýšení účinnosti produkce elektřiny přispěly kanály s jemným 3D rastrem. Kanály jsou uspořádány v jemné 3D síťové struktuře. Výsledkem je lepší rozptylování vzduchu (kyslíku), což umožňuje stejnoměrné generování elektřiny na povrchu článků. Jsou zárukou rovnoměrného generování elektřiny na povrchu článků, což se odrazilo v kompaktních rozměrech a vysokém výkonu, ale i hustotě energie na úrovni světové špičky 3,1 kW/l, tedy 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu omezeného pronájmu).

Na účinnost generování elektřiny má vliv množství vody na membránách v elektrolytu palivového článku. Regulaci množství vody zajišťuje systém vnitřní cirkulace, jenž se stará o cirkulaci vody vznikající při generování elektřiny, čímž se technologie Toyota FC Stack stává průkopnickým světovým systémem, jenž se na rozdíl od systémů ve všech předchozích vozech Toyota s palivovými články obejde bez použití zvlhčovače.
Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 V. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS s nižšími celkovými náklady.

Vysokotlaké zásobníky vodíku


K ukládání vodíku za vysokého tlaku 70 MPa (cca. 700 barů) slouží zásobníky složené ze tří vrstev, vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny a dalších materiálů. V porovnání s vysokotlakými zásobníky u modelu Toyota FCHV-adv se úložná kapacita zásobníku zvedla přibližně o 20 procent, avšak při současném snížení hmotnosti i rozměrů.


Bezpečnostní opatření pro FCV


Nejvyšší prioritou konstrukce byla bezpečnost, vycházející ze základního požadavku zamezit jakémukoli úniku vodíkového paliva. Pokud by přeci jen došlo k úniku paliva, systém je schopen takový stav rozpoznat a okamžitě únik vodíku zastavit, a předejít tak hromadění paliva v oblasti karoserie. Vodíková čidla aktivují varovný signál a okamžité vypnutí hlavních uzavíracích ventilů zásobníku.
Zásobníky na vodík, stejně tak jako další komponenty palivové soustavy, se nacházejí mimo prostor kabiny, aby byl zajištěn snadný rozptyl v případě úniku paliva.

Jsou použity i další bezpečnostní prvky, jako např. konstrukce účinně rozptylující a pohlcující energii nárazu v různých částech vozidla. Rám soustavy Toyota FC Stack je vyroben z nově vyvinutého termoplastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, jenž je lehký, pevný a snadno se vyrábí ve velkých sériích. Soustava Toyota FC Stack je účinně chráněna díky pohlcování otřesů od nerovností na vozovce a dalších překážek.


Standardní nabídka pokrokových bezpečnostních technologií:


•Přednárazový bezpečnostní systém.
•Systém pro hlídání jízdních pruhů
•Systém pro řízení rozjezdu zabraňuje náhlému rozjezdu nebo nechtěné akceleraci při manipulaci s voličem převodovky.
•Systém pro sledování mrtvých úhlů


Exteriér

Čelní partie svojí stylizací zdůrazňují levou a pravou masku chladiče, přes kterou se nasává vzduch k chlazení soustavy palivových článků a jejímu zásobování kyslíkem. Světlomety zaujmou řadovým uspořádáním čtyř prvků z LED diod a přiznanými tepelnými jímkami i dalšími optickými prvky. Přední směrová a obrysová světla jsou oddělena od hlavních světlometů, aby bylo možné použít ultra-tenký profil světlometů.


Interiér


Přední sedadla výtečně obepnou tělo a přidrží jej v zatáčkách i díky své integrované pěnové konstrukci. Standardní součástí výbavy je sedadlo řidiče a předního spolujezdce elektricky nastavitelné v osmi směrech s možností optimálního nastavení polohy pro každou postavu.

Součástí centrálního přístrojového štítu je rychloměr a multifunkční displej TFT 4,2" o vysokém rozlišení, jenž zdánlivě vystupuje do prostoru. Informace zobrazované na displeji může řidič měnit pomocí ovladačů na volantu.

Součástí standardní výbavy jsou funkce zajišťující pohodlí jako např. vyhřívání volantu a sedadel (dvě nastavení teploty pro všechna sedadla) s okamžitým pocitem tepla při výrazném snížení spotřeby energie; dále plně automatické ovládání klimatizace s nezávislou regulací pro levou a pravou polovinu vozu, vč. spínačů pro režim eco a technologie čištění vzduchu Nanoe1 k přívodu svěžího vzduchu do kabiny vozu.


Jízdní stabilita


V součinnosti s elektromotorem funguje výkonná soustava Toyota FC Stack s optimální regulací výkonu baterie v zájmu co nejlepších reakcí za všech rychlostí jízdy. Výsledkem je okamžitý nástup točivého momentu po sešlápnutí akceleračního pedálu, s mohutnou a hladkou akceleraci.
Výbornou jízdní stabilitu ovliňuje umístění klíčových komponent pohonu (vč. soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík) uprostřed pod podlahou, což se odrazilo ve snížení těžiště a skvělém rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Přínosem je i velmi tuhá karoserie, zejména pak v oblasti kolem zavěšení zadních kol.



Úplné zakrytování spodku vozu společně s aerodynamickým tvarováním obrysových světel přispívá ke snížení aerodynamického odporu, lepší spotřebě paliva a vyšší jízdní stabilitě. Ke stabilitě za jízdy v přímém směru napomáhají i stabilizační aerodynamická žebra na bocích zadních sdružených světel.
V režimu Bs (zkr. brake support – podpora brzdění) se účinně využívá rekuperační brzdění a zlepšuje výkonnost brzdové soustavy v situacích, kdy si řidič přeje výrazně zpomalit např. v dlouhých sjezdech na horách.

Rozměry: 4890 x 1815 x 1535 mm
Rozvor: 2780 mm
Rozchod kol: 1535/1545 mm
Poh.hmotnost 1850 kg



Toyota 8.12.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar