Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Mirai -- mobilita pro příštích 100 let

Na autosalonu ve Frankfurtu probíhá evropská obchodní premiéra modelu Toyota Mirai. První evropští zákazníci z Německa, Dánska a Velké Británie převezmou své vozy již v příštích týdnech.

Toyota prostřednictvím své špičkové technologie hybridního pohonu dokázala prosadit ekologické automobily po celém světě, počínaje modelem Prius, jenž k ochraně globálního životního prostředí přispěl jako doposud žádný jiný vůz v historii. Nelze však pominout skutečnost, že závažnost problémů spojených s globálním oteplováním, znečištěním prostředí a vyčerpáváním zásob ropy i dalších fosilních paliv neustále roste.

Chceme-li na příštích cca 100 let zajistit budoucnost automobilu, coby flexibilního prostředku osobní dopravy, musíme si položit otázku, jaký druh energie můžeme k pohonu budoucích automobilů vlastně využívat. V Toyotě jsme toho názoru, že společně mohou existovat různorodé technologie, od elektromobilů přes hybridní automobily až po pravděpodobně ty nejprogresivnější automobily poháněné palivovými články (FCV).
Vozy typu FCV budou poháněny vodíkem, tedy ekologicky šetrným zdrojem energie, k jehož výrobě lze využít nejrůznější vstupy, včetně energie slunce či větru, biopaliv nebo zemního plynu.

Ke svému pohonu využívají energii, která se vygeneruje přímo na palubě vozu prostřednictvím palivového článku. Energetická účinnost vozů FCV je vyšší než u zážehových motorů a navíc jsou schopny energii i ukládat.
Jde o vozy s nulovými výfukovými emisemi, které za jízdy produkují pouze vodní páru. Používají se stejně snadno jako klasické automobily a zvládají i dlouhé trasy díky velké dojezdové vzdálenosti a krátké době tankování, přičemž v obou případech jde o hodnoty srovnatelné s vozy spalujícími benzín.

Mirai staví na technologii palivových článků TFCS, která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack a vysokotlaké zásobníky na vodík. Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Ke zvýšení účinnosti produkce elektřiny přispěly kanály s jemným 3D rastrem. Kanály jsou uspořádány v jemné 3D síťové struktuře. Výsledkem je lepší rozptylování vzduchu (kyslíku), což umožňuje stejnoměrné generování elektřiny na povrchu článků. Jsou zárukou rovnoměrného generování elektřiny na povrchu článků, což se odrazilo v kompaktních rozměrech a vysokém výkonu, ale i hustotě energie na úrovni světové špičky 3,1 kW/l, tedy 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu omezeného pronájmu).

Na účinnost generování elektřiny má vliv množství vody na membránách v elektrolytu palivového článku. Regulaci množství vody zajišťuje systém vnitřní cirkulace, jenž se stará o cirkulaci vody vznikající při generování elektřiny, čímž se technologie Toyota FC Stack stává průkopnickým světovým systémem, jenž se na rozdíl od systémů ve všech předchozích vozech Toyota s palivovými články obejde bez použití zvlhčovače.

Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 V. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS s nižšími celkovými náklady.
K ukládání vodíku za vysokého tlaku 70 MPa (cca. 700 barů) slouží zásobníky složené ze tří vrstev, vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny a dalších materiálů. V porovnání s vysokotlakými zásobníky u modelu Toyota FCHV-adv se úložná kapacita zásobníku zvedla přibližně o 20 procent, avšak při současném snížení hmotnosti i rozměrů.




Toyota 24.9.2015


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar