Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Auris - pohonné jednotky

Pro nový Yaris jsou kromě hybridní verze se zážehovým motorem 1.8 vybrány ještě dva zážehové a dva vznětové motory, nabízející výhody technologie Toyota Optimal Drive v oblasti výkonových parametrů i spotřeby paliva.

Zaměřuje na tři klíčové aspekty vývoje hnacích jednotek: Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky použitím lehkých a kompaktních převodovek a komponent motoru. Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic, která je výsledkem dalšího vývoje VVT-i, u zážehového motoru 1,6 l. Zahrnuje nová ventilová vahadla s rolničkami, menší a lehčí písty u obou verzí zážehového motoru, použití oleje o nižší viskozitě a šestistupňové manuální převodovky pro všechny motorizace.
Třetí oblastí jsou snahy o dosažení co nejvyšší účinnosti spalování. U zážehových motorů toho bylo dosaženo zvýšením kompresního poměru na 11,5:1, použitím technologie Valvematic, přepracováním sacího kanálu i konstrukce spalovací komory a olejové trysky na chlazení pístů.
Zlepšením obou vznětových motorů je nízký kompresní poměr, optimalizované rozměry spalovací komory a účinnější chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR). Přeplňovaný vznětový agregát 2.0 D-4D o výkonu 91 kW (124 k) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou prodělal řadu technických vylepšení a nyní je standardně vybaven i funkcí Stop & Start.
Kvůli zvýšení točivého momentu v nižších otáčkách je jednotka vybavena novým kompaktním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a stejnosměrným elektromotorem, ložisky o nižším tření a elektrickým akčním členem.
Výrazně tišší přepracovaná jednotka 2,0 D-4D nyní poskytuje točivý moment 310 Nm při 1600 až 2400/min, přičemž v nízkých otáčkách je k dispozici točivý moment 300 Nm při pouhých 1400/min. Díky vylepšené křivce točivého momentu bylo možné použít delší zpřevodování, a tak snížit spotřebu paliva i hladinu hluku. Průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu rovněž poklesla z 5,2 na 4,3 l/100 km.
Pohonná jednotka 1,4 l D-4D v součinnosti buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovou převodovkou MultiMode dosahuje výkonu 66 kW / 90 k a maxima točivého momentu 205 Nm v nízkém pásmu otáček od 1 800 do 2 800/min. V kombinaci s manuální převodovkou a funkcí Stop & Start pak vylepšená pohonná jednotka 1,4 D-4D 90 vykazuje kombinovanou spotřeba paliva 3,8 l/100 km a produkuje emise CO2 pouhých 99 g/km – to znamená snížení o 0,6 l/100 km, resp. 10 g/km.
Zážehový motor 1,33 l využívá časování ventilů Dual VVT-i a vysoký kompresní poměr 11,5:1, který přispívá k vysoké tepelné účinnosti motoru. Nejvyšší výkon této jednotky je 73 kW / 99 k a točivý moment činí 128 Nm při 3 800/min.
Těmto vynikajícím dynamickým parametrů odpovídá spotřeba paliva od 5,4 l/100 km a emise CO2 od 125 g/km, což oproti minulé generaci představuje snížení o 0,4 l/100 km, resp. 11 g/km.
Technologie Valvematic je výsledkem dalšího vývoje vysoce úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i automobilky Toyota. Motory s touto technologií se pyšní vynikající účinností spalování, vysokým výkonem a bohatou rezervou točivého momentu.
Technologie Valvematic posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Takto je možné lépe regulovat objem nasávaného vzduchu i jeho rychlost, a dosáhnout tak vyšší účinnosti spalování, což v konečném důsledku znamená nárůst výkonu při nižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Nasazením Valvematicu se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v dalším snížení spotřeby paliva.
Účinnost systému Valvematic je vylepšena i použitím sacího potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování. Při vyšších otáčkách motoru je sací potrubí plně otevřené. Vzduch tak může putovat po kratší trase, čímž se maximalizuje objem vzduchu vstupujícího do spalovací komory, a tím i celkový výkon motoru.
Pohonná jednotka 1,6 l Valvematic v součinnosti buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou Multidrive S dosahuje nejvyššího výkonu 97 kW / 132 k a maxima točivého momentu 160 Nm při pouhých 4400/min.
V kombinaci s manuální převodovkou dosahuje kombinované spotřeby paliva 5,9 l/100 km a hladiny emisí CO2 jen 138 g/km – což znamená pokles o 0,7 l/100 km, resp. 12 g/km. S převodovkou MultiDrive S je spotřeba paliva i hladina emisí ještě nižší, a to 5,7 l/100 km, resp. 134 g/km.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar