Toyota 1.6 Turbo navržený pro motorsport
Přeplňovaný motor 1,6 l používaný konceptem Yaris Hybrid-R vyvinula společnost Toyota Motorsport GmbH. Splňuje regulace sportovní federace FIA pro tzv. globální závodní motor (GRE – Global Race Engine).
Federace FIA ve snaze omezit náklady na motoristický sport určila speciální pravidla pro jedinečný čtyřválec navržený pro nejrůznější disciplíny motoristického sportu.
Jednotlivé disciplíny si mohou stanovit své vlastní technické předpisy, jako např. zdvihový objem válců v rozsahu 1,6 až 2,0 litru, použití přeplňování, stejně tak jako výkonový rozsah 150 až 500 k. Původně by tímto motorem mohly být vybaveny dokonce i vozy Formule 1. Jelikož je motor speciálně uzpůsoben k závodním účelům, měl by být spolehlivější a z pohledu údržby i levnější než motor odvozený od sériově vyráběné verze.
Od roku 2011 se specifikace GRE uplatnily ve formě přeplňovaného motoru 1,6 l ve světovém rallyovém šampionátu (WRC) a v mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). V příštím roce se poprvé představí v nepřeplňované verzi 2,0 l v soutěžích Formule 3.
Motor GRE vyvinutý společností Toyota Motorsport GmbH již absolvoval detailní výkonové a spolehlivostní testy na dynamometrech v technickém středisku v německém Kolíně nad Rýnem. Po dokončení programu vývoje plánuje TMG nabízet motor GRE soukromým závodním týmům a rovněž jej využívat jako základ v rámci možného budoucího angažmá Toyoty v motoristickém sportu.
Hlavní specifikace závodního motoru GRE od TMG
Zdvihový objem motoru: 1595 cm³
Typ palivové soustavy: Přímé vstřikování (až 200 barů)
Typ sání: Turbo Garett GTR2560R (max. tlak přeplňování: 2,5 baru)
Škrticí vzduchový ventil: 33 mm
Nejvyšší výkon: 300 k při 6000/min
Max. točivý moment: 420 Nm
Nejvyšší ot./min.: 7500 ot/min
Jednotlivé disciplíny si mohou stanovit své vlastní technické předpisy, jako např. zdvihový objem válců v rozsahu 1,6 až 2,0 litru, použití přeplňování, stejně tak jako výkonový rozsah 150 až 500 k. Původně by tímto motorem mohly být vybaveny dokonce i vozy Formule 1. Jelikož je motor speciálně uzpůsoben k závodním účelům, měl by být spolehlivější a z pohledu údržby i levnější než motor odvozený od sériově vyráběné verze.
Od roku 2011 se specifikace GRE uplatnily ve formě přeplňovaného motoru 1,6 l ve světovém rallyovém šampionátu (WRC) a v mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). V příštím roce se poprvé představí v nepřeplňované verzi 2,0 l v soutěžích Formule 3.
Motor GRE vyvinutý společností Toyota Motorsport GmbH již absolvoval detailní výkonové a spolehlivostní testy na dynamometrech v technickém středisku v německém Kolíně nad Rýnem. Po dokončení programu vývoje plánuje TMG nabízet motor GRE soukromým závodním týmům a rovněž jej využívat jako základ v rámci možného budoucího angažmá Toyoty v motoristickém sportu.
Hlavní specifikace závodního motoru GRE od TMG
Zdvihový objem motoru: 1595 cm³
Typ palivové soustavy: Přímé vstřikování (až 200 barů)
Typ sání: Turbo Garett GTR2560R (max. tlak přeplňování: 2,5 baru)
Škrticí vzduchový ventil: 33 mm
Nejvyšší výkon: 300 k při 6000/min
Max. točivý moment: 420 Nm
Nejvyšší ot./min.: 7500 ot/min
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout