Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Technologie TSI - výkon a dynamika pro VW

Volkswagen nyní vybavuje vybrané modely novým zážehovým motorem 1.4 TSI se zdvojeným přeplňováním a výkonem 125 kW/170 k, v „mírnější“ verzi 103 kW/140 k. Klíčem k mimořádným parametrům je systém zdvojeného přeplňování „Twincharger“.

 

Unikátní motor „Twincharger" ocenili už také odborníci. Mezinárodní cenu „Paul Pietsch Award" německého magazinu auto-moto und sport za rok 2006 získal Dr.Rudolf Krebs, vedoucí vývoje motorů automobilky VW. Odborná porota označila motor TSI za výjimečný a průkopnický agregát v rámci celého automobilového sektoru. Ocenění nebylo náhodné, už vloni dostal cenu za inovaci od amerického vědeckého žurnálu „Popular Science".

A čím je tak zajímavý? Výkon 170 k, maximální rychlost 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 8 sekund - to jsou parametry, které lze očekávat od vozu s motorem o objemu nějakých 2,2 či 2,3 l. Od takového agregátu však může řidič žádat průměrnou spotřebu jen lehce přes 7 l/100 km. Přesto takový motor existuje - zážehový čtyřválec se systémem přímého vstřikování benzinu do válců a zdvojeným přeplňováním „Twincharger", který z objemu 1.4 dává výkon 125 kW/170 k.

Motor 1.4 TSI „Twincharger" se nejdříve objevil ve sportovně stylizovaných modelech Golf GT, nyní si jej mohou zákazníci objednat i do modelů Golf, Golf Plus (125 kW nebo 103 kW) a Touran (103 kW). Brzy se obě výkonové verze objeví také v modelu Jetta.

Mimořádných parametrů dosahuje čtyřválec 1.4 TSI díky systému zdvojeného přeplňování „Twincharger" do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým kompresorem Roots. Výsledkem unikátního řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou na úrovni nepřeplňovaných zážehových motorů o objemu 2,3 l. Jeho spotřeba je však asi o pětinu nižší!

Přeplňování spalovacích motorů je obecně velmi efektivní cesta k vyšším výkonům, nižší spotřebě a čistším emisím. Nejrozšířenější systém přeplňování turbodmychadlem má však zejména u menších motorů velkou slabinu v malém točivém momentu a nízkém výkonu v nižších otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. Konstruktéři VW proto připravili systém „Twincharger", kdy v nízkých otáčkách motor „dopuje" mechanicky poháněný kompresor Roots, který se samočinně připojuje a odpojuje prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky. Ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.

Systém zdvojeného přeplňování „Twincharger" tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor poskytuje dostatečný plnicí tlak už od nejnižších otáček, přičemž v oblasti středních otáček, kdy přeplňování motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a tudíž neodčerpává část výkonu motoru pro svůj pohon, což se odrazí v nižší spotřebě.

 

JL. 3.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar