Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru - první zkušenost s dieselem boxer

V těchto dnech přichází na český trh dlouho očekávaný první vznětový přeplňovaný motor boxer Subaru, nejdříve v modelech Outback a Legacy. Postupem času budou přibývat další, jako třetí s největší pravděpodobností nový Forester.

Subaru boxer diesel je první diesel s protilehlými válci na světě určený pro osobní vozidla. Dokáže nabídnout typické výhody dieselových motorů, ke kterým přidává další přednosti vyplývající z konstrukce plochého motoru.
Konstruktéři zmenšili rozteč mezi válci a navrhli tuhou konstrukci levého i pravého bloku pro upevnění klikového hřídele, což umožnilo použít blok válců z hliníkové slitiny, a snížit celkovou hmotnost agregátu. Výsledkem je diesel, jenž se hmotností řadí na špičku třídy pohonných jednotek o objemu 2,0 litru.
Pohyb protilehlých válců pracujících v jedné rovině vede k účinnému vyrušení vibrací na druhé harmonické frekvenci (tj. vibrací s dvojnásobným kmitočtem v porovnání s otáčkami motoru), které jsou pro lidské ucho nepříjemné. Konstrukcí bylo dosaženo minimální úrovně vibrací i bez vyvažovacího hřídele, jako u řady běžných řadových i vidlicových šestiválců. Klikový hřídel je krátký a tuhý, čímž se minimalizuje hluk vibrací typický pro dieselové motory.
Vynikající vyvážení plochého motoru s protilehlými válci se projevuje nízkou rotační setrvačností a nízkou úrovní tření v samotném motoru. Agregát nabízí točivý moment dieselového motoru, ale současně splňuje přísné emisní normy EURO 4.
Potenciál boxeru byl zúročen použitím bloku válců z hliníkové slitiny. Z důvodu co nejlepšího spalování paliva byl oproti zážehovému agregátu prodloužen zdvih pístů o 11 mm, zatímco vrtání se zkrátilo o 6 mm. Konstruktéři tak dosáhli delšího zdvihu, aniž by se změnila celková šířka motoru. Kromě toho se zmenšila rozteč mezi válci na 98,4 mm, což je hodnota srovnatelná se šestiválcovým zážehovým motorem Subaru Boxer (EZ30), zatímco čtyřválec má v tomto případě 113,0 mm. Celková délka bloku motoru se zkrátila o 61,3 mm.
Při konstrukci bloku válců byla použita polouzavřená horní část bloku válců, prokazující vysokou životnost v přeplňovaných zážehových motorech. Výsledkem je vyšší tuhost v oblasti kolem hlavového těsnění.
Písty z vysokopevnostního materiálu dobře odolávají vysokému spalovacímu tlaku, mají integrované chladicí kanálky, do nichž je vstřikován olej tryskou, což vede k lepšímu chlazení pístů.
Větší konec ojnice je zvláštní asymetrickým profilem, umožňující vyšší přesnost při montáži. Zaokrouhlení vnitřních povrchů ve styku s klikovým čepem přispívá k nižší úrovni tření. Díky profilu bylo možné minimalizovat dráhu opisovanou při rotaci, a tak uvnitř kompaktního bloku válců použít delší zdvih pístů.
Klikové hřídele z vysokopevnostního materiálu mají povrchovou úpravu, odolávající vysokému spalovacímu tlaku dieselového agregátu. Boxere je také lehčí než srovnatelný řadový agregát.
V systému ventilového rozvodu se dvěma vačkovými hřídeli (DOHC) jsou použita kompaktní ventilová vahadla s rolničkami a nízkou úrovní tření. Byl optimalizován průměr sacích ventilů z důvodu lepšího sání a zlepšení charakteristiky víření vzduchu, s cílem dosáhnout vyšší účinnosti spalování paliva. Vačkový hřídel s řetězovým rozvodem se lépe vyrovnává s kolísáním točivého momentu vznětového motoru.
Pro lepší charakteristiku byl zvolen systém vysokotlakého vstřikování typu common rail, pracující s tlakem 180 MPa. V motoru jsou použity speciálně navržené vstřikovací ventily, jejichž zkrácením bylo možné zachovat stejnou šířku motoru jako v případě zážehového agregátu, a to i přes delší zdvih pístů.
Pohonná jednotka používá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek navržené tak, aby se přeplňováním zajistil dostatečný výkon v nejširším spektru otáček. Samotné turbodmychadlo je umístěno pod motorem a spojeno s katalyzátory kvůli snížení emisí.
Hlavní součástí systému řízení výfukových emisí jsou oxidační katalyzátory (pod motorem), filtr pevných částic (DPF) a recirkulace výfukových plynů. Pod motorem je čistič výfukových plynů společně s turbodmychadlem.
Motor používá systém recirkulace výfukových plynů, a splňuje tak evropské emisní normy EURO 4. Modely Legacy/Outback kombinují dieselový motor Subaru boxer se stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD.
Konstruktéři navrhli pro vznětový boxer speciální přímo řazenou převodovku, jejíž převodové poměry byly přizpůsobeny výkonové charakteristice dieselu. Rovněž došlo ke zlepšení pocitového dojmu při řazení rychlostních stupňů. Optimalizace převodových poměrů lépe odpovídá nižším maximálním otáčkám a vyššímu točivému momentu v celém spektru otáček. Na výjimečně tichém projevu má podíl omezení otáček motoru za jízdy vysokou rychlostí (otáčky motoru při rychlosti 150 km/h dosahují přibližně 3000/min).


Podvozek a karoserie
Pro snížení vnitřního hluku byly zesíleny nebo nově instalovány prvky pohlcující hluk.Hladina hluku je srovnatelná s automobily se zážehovým motorem. Doladěno bylo také třeba zavěšení kol vpředu nebo brzdy.
Blatníky jsou doplněny o speciální zvukotěsné materiály. Došlo ke zvětšení plochy spodního krytu, který přesahuje až pod převodovku; podlaha v místě tlumiče výfuku je opatřena dvojitou vrstvou zvukotěsných materiálů. V prostoru mezi čelním oknem a kapotou je izolační materiál Thinsulate, zlepšující utlumení vysokofrekvenčních zvuků od motoru.
Odpružení vpředu prodělalo úpravy odpovídající změnám zatížení přední nápravy kvůli instalaci dieselu a elektrického posilovače řízení. Vůz vykazuje vyšší stabilitu a poskytuje lepší odezvu usnadňující ovladatelnost automobilu. Velikost vnějších (stejnoběžných) kloubů hnacího hřídele vpředu byla zvětšena kvůli nárůstu točivého momentu u dieselového motoru.
Z důvodu vyššího zatížení přední nápravy mají přední kotoučové brzdy průměr 16“, změn doznal i posilovač brzd, zajišťující spolehlivé brzdění při jakékoli rychlosti a zlepšující možnosti dávkování brzdné síly.
Modely jsou standardně vybaveny čelními i bočními airbagy SRS, na přání také hlavovými SRC. Nechybí stabilizační systém (VDC), manžeta a hlavice řadicí páky jsou navržené pro dieselový motor. Řadicí páka byla zkrácena oproti vozům se zážehovým motorem o 10 mm pro lepší pocit při řazení. Do vozů s dieselovým motorem se instaluje speciálně vyvinutá jednotka vytápění a klimatizace schopná vyvinout dostatečný tepelný výkon okamžitě po nastartování motoru i v lokalitách s extrémně chladným klimatem.
Na zdí jsou opatřeny speciální koncovkou výfukového potrubí a označením v zadní části vozu.
Subaru si od dieselu slibuje výrazné posílení prodejních výsledků na evropském trhu. V budoucnu se vznětový boxer objeví i v dalších modelech této značky. Během krátkých testovacích jízd na nás zapůsobila nová pohonná jednotka velice dobře a můžeme se jen těšit na další kilometry. Předpokládáme, že by se průměrná spotřeba mohla pohybovat pod 7 litry nafty, takže už žádné ježdění za 12 litrů benzinu, jako dosud.



Základní technické údaje

Motorvznětový přeplňovaný boxer
Objem1998 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 3600/min
Toč.moment350 Nm při 1800/min
Rychlost Outback200 km/h
Rychlost Legacy208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h Outback9,2 s
Zrychlení 0-100 km/h Legacy8,7 s
Spotřeba Outback7,2/5,2/5,9 l/100 km
Spotřeba Legacy7,0/4,8/5,6 l/100 km
Cena Otback (Trend)878 800 Kč
Cena Legacy (Trend)768 800 Kč
Přestavba N126 800 Kč



JL, 11.4.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar