Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru boxer diesel - technická revoluce (III)

(dokončení) Vznětový motor je díky přesnějšímu řízení spalování méně náchylný ke klepání a detonacím než zážehový motor. Díky tomuto hledisku je přeplňování pro boxer diesel dobrou volbou, zvláště při optimálním návrhu a úpravě parametrů turbodmychadla.

V prvních fázích testování přeplňovaného motoru vyplaval na povrch známý problém: nedostatek točivého momentu v nízkých otáčkách. To shrnuje Toshio Masuda, generální ředitel divize výrobků a plánování portfolia ze společnosti Subaru: „Nebyli jsme schopni využít těch nejlepších vlastností boxeru diesel. Možná proto, že jsme se vznětovými motory neměli příliš velké zkušenosti a také se nám nepodařilo zachytit podstatu výkonu všech vznětových motorů, pro které je typický zejména mohutný točivý moment. Přesto jsme si uvědomovali, že boxer diesel by měl dodávat zcela dostatečný točivý moment v pásmu nízkých otáček motoru kolem 1000/min a měl by mít dostatečný zátah ke zrychlování z pomalé jízdy nebo při podřazení, aby bylo možné využít jeho potenciál za všech jízdních podmínek.“
Technici poté vzali boxer diesel do Španělska k dálkovým testovacím jízdám. V té době byl motor výrazně vylepšen a jedinečný zvukový projev ve vysokých otáčkách, který je pro boxer diesel typický, je u vznětových motorů s řadovým uspořádáním válců nedosažitelný. Motor se sice stále potýkal s obtížemi náročných cest v horách, ale ostatní výhody již byly zřejmé: vykazoval výtečné výkonové parametry ve vyšším pásmu otáček mezi 2500 až 4000/min, kterými překonával běžné vznětové motory. Konstruktéři byli nadšeni, že nový vznětový boxer brzy překoná tradiční vznětové motory, neboť řidiči si úžasných jízdních výkonů za vysokých otáček okamžitě všimli a problém se zátahem v nízkých otáčkách byl vyřešen.
Ke zvýšení točivého momentu v pásmu nízkých otáček byly provedeny konstrukční změny sacích a výfukových kanálů a rovněž došlo k úpravě specifikací časování ventilů a vstřikování. Technici posoudili vyladění systému přeplňování. Samotné turbodmychadlo je důležité, ale zásadnější je optimální vyladění vzhledem k chodu motoru. „Subaru se chlubí dlouhou historií vývoje velmi výkonných turbodmychadel pro rallye. Takže jsme se nejvíce soustředili na to, jak tuto technologii využít v novém boxeru diesel,“ říká Masuda.
Subaru a dodavatelé prováděli jednu revizi specifikací za druhou, dokud společně nenašli ideální kompresor a neurčili výkon turbodmychadla a konstrukci turbínových lopatek pro nový motor.
Systém přeplňování ve vozech Legacy využívá variabilní trysku. Když se lopatka trysky uzavře, průtok se zúží a zrychlí, což zvyšuje točivý moment v pásmu nízkých otáček pod 1800/min. Na druhé straně za jízdy vysokou rychlostí v pásmu vysokých otáček se lopatka otevře, aby se odpor průtoku snížil, což také napomáhá ke snížení spotřeby paliva. Boxer diesel s přeplňováním tak vykazuje vysoký točivý moment v pásmu nízkých otáček, ale současně hladké zrychlování za vysokých otáček.
Turbodmychadlo je namontováno pod přední částí motoru blíže k výfukovému kanálu. Díky tomu se dosahuje nižších emisí, ale zároveň se optimalizuje i těžiště celé hnací jednotky. Konečná verze uspořádání byla potvrzena dalšími testy, jejichž úkolem bylo zajistit správnost instalace filtru pevných částic (DPF) a zachování optimální charakteristiky v pásmu nízkých i vysokých otáček.
Legacy bylo prvním modelem, v němž se boxer diesel objevil. Byl totiž považován za nejatraktivnější pro evropské řidiče požadující tichý provoz a vysoký výkon, což boxer diesel splňuje. Legacy rovněž v Evropě platil za dobře postavený a vysoce kvalitní vůz.
Testovací vozy byly odeslány do Evropy k hodnocení v rámci náročných testů za vysokých teplot a ve vysokých nadmořských výškách v oblasti španělské Granady. Naopak testování vozů za nízkých teplot probíhalo ve Skandinávii a blízko Severního pólu. Každý z 10 testovacích vozů Legacy najel 100 tisíc kilometrů — celkem více než milion kilometrů za nejrůznějších jízdních podmínek.
Technici během testů nejvíce oceňovali vlastnosti typické pro konstrukci boxer. Jak poznamenal Kenji Harima, manažer oddělení konstrukce motorů: „''Výhodou modelu Legacy je i tichost chodu doprovázející boxer diesel. Vůz nebylo nutné kvůli zástavbě vznětového motoru nijak zvlášť upravovat. Jiní výrobci používají pro zážehové i vznětové motory stejnou platformu, ale často musejí model se zážehovou jednotkou upravovat zvětšováním gumových komponent uložení motoru a dalších izolačních součástí, případně kompletním obložením motoru izolačními prvky ke snížení hlučnosti. V tomto případě byl přechod ze zážehového provedení Legacy na vznětové velmi snadný.“
Byl použit sice o něco silnější plechový panel pod pedály a doplněn izolačními prvky v motorovém prostoru, ale úpravy vznětového Legacy díky nízkým vibracím a hladině hluku nebyly rozsáhlé. V pásmu otáček mezi 1000 a 3000/min se nízká hladina hluku připisuje zejména vysoké tuhosti hnacího ústrojí v konfiguraci Subaru AWD. V pásmu mezi 1000 a 4000/min se na nízké hladině hluku podílí hlavně konstrukce boxeru. V pásmu vysokých otáček mezi 3000 a 4000/min hraje klíčovou roli ve snížení hlučnosti tuhý klikový hřídel. V porovnání se vznětovými čtyřválci s řadovým uspořádáním nabízí boxer diesel tichý chod ve všech pásmech otáček.
K charakteristice pak Maeda dodává, „Boxer diesel i bez vyvažovacích hřídelí nabízí řidiči přesné dávkování výkonu s rostoucími otáčkami motoru. Při sešlápnutí pedálu řidič cítí okamžitou odezvu, což nedokáže nabídnout žádný jiný vznětový motor. Tento agregát například výtečně reaguje při zrychlování z 80 na 120 km/h při jízdě po dálnici.“
Boxer diesel díky svým kompaktním rozměrům vyniká i stabilitou a skvělým ovládáním. Při průjezdu zatáčkami je Legacy s boxerem diesel agilnější než Legacy s nepřeplňovaným zážehovým agregátem 2.0 při překonávání dostředivého zrychlení, čímž skvěle eliminuje klopný moment.
Boxer diesel nabízí neuvěřitelně sportovní charakter a vzbuzuje pocit, že řídíte vůz se zážehovým motorem; je to revoluční vznětový motor; jakmile se rozjedete, ihned poznáte, že tento vůz je od Subaru.
Nový boxer diesel se vyznačuje ještě jednou vlastností, která přispívá k jeho kultivovanosti. Při vypínání běžného vznětového motoru lze kvůli vysokému točivému momentu (i za nízkých otáček) pocítit ve voze nepříjemné otřesy. Boxer diesel reguluje vstřikování paliva tak, aby k žádným otřesům při zastavování motoru nedocházelo a motor se vypnul zcela potichu. Toto vyladění je dalším důkazem zasazení Subaru o nejvyšší kvalitu a pozornosti věnované každému detailu.


JL, 3.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar