Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru boxer diesel - technická revoluce (II)

Motor boxer využívá speciální konstrukci, kde je blok válců připojen z každé strany ve středu motoru, což se z principu odráží ve vysoké tuhosti a nižší hladině vibrací. Při vývoji se konstruktéři snažili implementovat nové technologie, aby využili všech výhod, které jsou pro boxer příznačné.

Snahou bylo ukázat jízdní výkony, bezpečnost a příznivé ekologické parametry, které jsou se značkou Subaru spojovány. Boxer diesel proto musel být lehký a kompaktní. Proto bylo rozhodnuto použít k výrobě hliník. Spalovací tlak je však u vznětového motoru v porovnání s motorem zážehovým zhruba dvojnásobný. K překonání tohoto problému bylo nutné použít hybridní konstrukci sestávající z hliníkových a železných komponent.
Uvedený přístup se využívá i při výrobě motorů s řadovým uspořádáním válců, ale litina se často objevuje v ložiscích ve spodní části, kde působí velké tlaky. U boxeru diesel, kde vysoký tlak působí po obou stranách bloku válců, se rovněž všechny čepy ložiska klikového hřídele vyrábějí v kombinaci s litinovými prvky. Pokud se kombinují odlišné materiály, je obtížné zachovat tuhost: to obzvláště platí pro litinu a hliník. Počítačové simulace sice ukazují na dokonalou vyváženost mezi komponentami z oceli a hliníku, ale zkušební modely někdy vykazují odlišné výsledky.
Vzpomíná Tatsumi Obayashi, manažer z konstrukčního oddělení č. 2 pro pohony: „Samozřejmě jsme kontrolovali výsledky počítačových simulací, ale také jsme si tyto výsledky ověřovali testováním jednoho motoru za druhým, abychom odladili všechny problémy, což není zrovna elegantní přístup. Někdy jsme obsadili všechny zkušební stolice v našem provozu a testovali najednou tři nebo čtyři motory po dobu 500 až 1000 hodin. V té době jsme bojovali hlavně s časem.“
U boxeru diesel se používá polouzavřená horní část bloku válců ke zvýšení tuhosti kolem hlavových těsnění; to navazuje na polouzavřenou konstrukci použitou u přeplňovaného zážehového motoru ve voze Subaru EJ20.
Proběhla celá řada zlepšení výrobního postupu, aby v konečné fázi vznikl skutečně tuhý a spolehlivý motor. Na montážní lince závodu v Oizumi se neustále sledovala kvalita. Například se kontrolují případné úniky motorového oleje tím, že se vstříkne fluorescenční kapalina do motoru a zvýší tlak v palivovém potrubí. Při dotahování šroubů se dodržuje nejen správný utahovací moment, ale používá se zde další metoda: dotahování šroubů v určitém úhlu, aby tento postup byl co nejpřesnější.
V boxeru diesel je použit systém vstřikování paliva typu common rail. Vznětové motory obecně používají velmi vysoký vstřikovací tlak, cca 1800 barů, což je 600x více než u zážehových. Takový tlak lze připodobnit situaci, kdy si na špičku prstu chcete posadit slona o váze 5 tun. V žádné fázi montáže se proto do spalovací komory nesmí dostat nečistota, nesmí zde vzniknout žádný škrábanec ani vroubek. Na montážní lince se systému vstřikování paliva věnuje ta největší pozornost.
Boxer diesel se chlubí ještě kompaktnějším blokem válců než srovnatelný zážehový boxer. Konstruktéři toho dosáhli díky důkladným testům, analýzám a celé řadě technických vylepšení. Tuhost bylo možné jednoduše zvýšit zesílením stěn. Konstruktéři se však nechtěli uchýlit ke kompromisům a houževnatě se drželi svého cíle, kterým bylo vyrobit lehký motor zaručující každému Subaru se vznětovým motorem ideální jízdní výkony.

Dokončení v pondělí


JL, 31.10.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar