Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester ve čtvrté generaci

Když se v roce 1997 objevilo první Subaru Forester, tak na celém světě existovalo jen dvanáct značek, které vyráběly vozy SUV. V roce 2011 bylo v nabídce už 29 modelů, kterých se prodalo na 800 tisíc. Konkurence je značný, a proto se Japonci rozhodli zmodernizovat Forester, jeden z klíčových modelů.

První informaci o novince na českém trhu jsme již přinesli, a tak se podívejme na přepracované SUV podrobně. Nový Forester je dodáván se dvěma zážehovými čtyřválcovými motory 2.0 i a 2.0XT (Turbo) a tradičním vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0D.
Třetí generace zážehového čtyřválce 2.0i boxer s přímým vstřikem paliva nyní nabízí hladší akceleraci v celém pásmu otáček. Prodloužení zdvihu pístů se odrazilo ve vyšším točivém momentu v nízkých až středních otáčkách. Konstrukce byla doplněna o systém chlazené recirkulace výfukových plynů se zabudovaným vratným vedením chladicí kapaliny, kterým proudí chladicí kapalina směrem od obou řad válců zpět do chladiče. Nový motor používá k pohonu vaček řetězový rozvod, jehož předností je bezúdržbová a kompaktní konstrukce.
Do nabídky se vrátil zážehový přeplňovaný boxer DOHC AVCS 16v Direkt Injection Turbo (DIT) pro 2.0XT. Díky vysokému kompresnímu poměru a dělenému turbodmychadlu Twin Scroll dosahuje výkonu 240 k a točivého momentu 350 Nm. Vstřikováním optimálního množství paliva v závislosti na otáčkách zlepšuje efektivitu v zájmu zvýšení výkonu i spotřeby paliva. Turbodmychadlo s rychlou zpětnou vazbou nabízí mohutný točivý moment od nízkého pásma otáček.
Konstruktéři použili vrtání × zdvih ve čtvercové konfiguraci 86×86 mm, aby dosáhli snížení spotřeby díky delšímu zdvihu. Rovněž tvar spalovací komory byl optimalizován s ohledem na lepší regulaci vstřikovaného paprsku paliva a aby vyhovoval vyšším kompresním poměrům a přímému vstřikování.
Verze 2.0i může být kombinována s mechanickou šestistupňovou převodovkou nebo bezestupňovou Lineartronic, která je k dispozici také pro 2.0Xturbo, zatímco diesel jen s mechanickou šestistupňovou. Pro sportovní jízdu byl vyladěn systém SI-DRIVE, kdy po navolení D poskytuje režim S# možnost osmistupňového řazení; režimy Intelligent a S zase nabízejí šestistupňové.
U verzí s mechanickou převodovkou bylo původní pětistupňové ústrojí v současných modelech nahrazeno šestistupňovou se širším rozsahem převodových poměrů (nárůst ze 4,43 na 5,17).
Zdokonalení se také dotklo pohonu Symmetrical AWD s aktivním rozdělováním točivého momentu, kdy nový režim X-Mode umožňuje zvládat prudké výjezdy i sjezdy a překonávat větší překážky. Elektrónika obstará všechno za vás, vy jen točíte volantem. Kromě lepší kompenzace otáček diferenciálu v závislosti na vstupním točivém momentu a rychlosti otáčení všech čtyř kol dokáže systém AWD zvýšit přesnost rozdělování hnacího momentu mezi přední a zadní kola za pomoci tří vstupních hodnot od stabilizačního systému VDC: úhlu natočení volantu, rychlosti stáčení a signálu bočního zrychlení. Zároveň se omezilo protáčení kol při akceleraci z klidu na kluzkých vozovkách. Nové nastavení X-Mode (pro 2.0 i Premium a 2.0XT) má zajistit lepší jízdní vlastnosti na všech površích a za špatného stavu vozovky díky optimálnímu spojení řízení motoru, převodovky Lineartronic (CVT), pohonu AWD, stabilizačního systému VDC a ostatních systémů – to vše stiskem jediného tlačítka. Méně zkušeným řidičům umožňuje vychutnat si terénní schopnosti vozidla.
Zdokonalení v oblasti zavěšení kol a karoserie se odrazilo ve vyšším jízdním pohodlí a tichosti jízdy, včetně potlačení otřesů a vibrací. Průměr stabilizátorů se zvětšil z 21 na 24 mm kvůli lepšímu potlačení náklonů. Vyšší tuhost uchycení znamená účinnější funkci stabilizátorů a vyšší stabilitu vozidla.
Zvýšením tuhosti v místě uchycení předních ramen je zajištěna lineárnější odezva vozidla na pokyny od volantu. Konstrukce horního uchycení u zadní nápravy s dvojitými lichoběžníky byla upravena tak, aby se prodloužil zdvih ve směru roztahování. Tímto vylepšením se zdokonalil kontakt kol s vozovkou, což má přínos pro stabilitu řízení i jízdní pohodlí. S ohledem na zvýšení tuhosti upevnění ramen se zvětšila tloušťka plechu použitého u zadních příčníků zadního pomocného rámu a předních konzol příčného ramena. Horní ramena nápravy jsou nyní lehčí a tužší.
Kromě verze 2.0XT je Forester vybaven zadními tlumiči s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. Pokud se nachází v běžné přednastavené poloze, čerpadlo se nespouští a mechanizmus automatického vyrovnávání světlé výšky funguje jako běžné tlumiče. Jakmile výška vozu poklesne kvůli těžkému nákladu na palubě, funkce čerpání generovaná během dvou až tří kilometrů jízdy zvýší interní tlak a vrátí vůz do původní výšky. Pokud se vůz zvedne po vyložení těžkého nákladu, tlak uvnitř tlumičů během několik sekund automaticky poklesne a vůz se vrátí na svoji původní výšku. Mechanizmus automatického vyrovnávání světlé výšky lze snadno zaměnit za standardní tlumiče.
Všechna provedení jsou vybavena stabilizačním systémem VDC, který používá nové časové nastavení pro zásah brzdové soustavy. Rovněž byla upravena tuhost brzd a zpětná vazba pro zajištění pohotových reakcí na každý pokyn řidiče. Nový Forester je vybaven funkcí překlenutí brzd, která v případě současného sešlápnutí brzdového a plynového pedálu upřednostňuje brzdy.


Typ2.0 XT2.0i2.0 D
Objem199819981998
Výkon177(240)/5600110(159)/6200108(147)/3600
Toč.moment350/2400-3600198/4200350/1600-2400
Rychlost190190192
Zrychlení10,610,611,8
Spotřeba8,5/6,0/6,9-8,1/5,5/6,5
Rozměry4595 x 1705 x 1735 mm
Rozvor kol2640 mm
Zavazadlový prostor505 l
Nájezdový úhel25,5º/26º
Přechodový úhel22º23º22º


Pozn: objem – cm³, výkon – KW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar