Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester - kombinace Boxer Diesel a Lineartronic

Subaru Forester modelového roku 2015 přichází s novou kombinací motoru a převodovky, stejně tak jako s novým zábavním, komunikačním a navigačním systémem. Dvoulitrový Boxer Diesel je nově k dispozici také ve spojení s bezestupňovou převodovkou Subaru Lineartronic.

Turbodiesel s nejvyšším výkonem 108 kW (147 k) poskytuje točivý moment 350 Nm již od 1600/min, kombinovanou spotřebu paliva jen 6,1 l/100 km a emise CO2 pouhých 158 g/km. Tím patří mezi nejúspornější zástupce kategorie SUV s pohonem všech kol a automaticky řadící převodovkou.

Subaru již několik let sází v oblasti automatických převodovek výhradně na techniku Lineartronic s plynule měnitelným převodem, kdy je hnací síla přenášena mezi dvěma páry kuželových kol lamelovým řetězem. Posouváním kuželů proti sobě nebo od sebe se plynule mění průměry, přes které je veden řetěz. Tím se mění i převod.
Převodovka Lineartronic se zpočátku dodávala výhradně v kombinaci se zážehovými motory, protože vyšší hodnoty točivého momentu vznětových motorů kladou mimořádné nároky na lamelový řetěz a kuželová kola, tzv. variátory. Vývoj speciální verze převodovky Lineartronic pro vysoké točivé momenty umožnil její použití také se vznětovým motorem Boxer Diesel a přeplňovaným zážehovým motorem modelu Forester XT.


Optimalizace vznětového boxeru


Pro modelový rok 2015 byl dvoulitrový vznětový motor optimalizován. Vývoj se zaměřil na omezení vibrací a další snížení spotřeby paliva a emisí CO 2. Kromě jiného byla změněna konstrukce bloku na takzvanou otevřenou s vodními kanály procházejícími přímo do hlav válců (open deck). Tenčí stěny válců a například i kratší šrouby umožnily další snížení hmotnosti při současném zvýšení kvality odlitku a účinnosti chlazení horních částí válců.
Nový řetěz není tak hlučný a navíc snižuje tření, čímž přispívá k vyšší hospodárnosti. Nižší tření a z toho plynoucí menší spotřebu paliva zajišťuje také nový druh povrchové úpravy pláště pístů. Kromě toho bylo zmenšeno dno pístu, což přineslo nižší teploty spalování a emisí oxidů dusíku. Všechny verze Forestera od modelového roku 2015 splňují emisní normu Euro 6.

Palivová soustava používá nyní čtvrtou generaci systému common rail, která pracuje s vyššími tlaky než předchozí verze. Ještě jemnější rozprašování vstřikované nafty vede k ještě účinnějšímu spalování. Kromě toho byl zvýšen tlak vstřikovacího čerpadla, a to o cca 10 procent na nynějších 2000 barů. Novou podobu dostal také systém žhavení. Sledování a řízení doby předžhavení přispívá kromě jiného k nezbytnému snížení úrovně emisí.
V přepracovaném dieselu pracuje ještě efektivněji také systém recirkulace výfukových plynů. Dosavadní okruh byl v modernizované generaci motoru Boxer Diesel doplněn novým nízkotlakým systémem, který zajišťuje zvýšení intenzity recirkulace výfukových plynů a snížení emisí oxidů dusíku. Nafta je díky tomu spalována při nižších teplotách. Novému systému recirkulace výfukových plynů bylo současně přizpůsobeno také turbodmychadlo a patřičně upravena byla i specifikace filtru pevných částic.


Převodovka Lineartronic


Převodovka Lineartronic pro vysoké točivé momenty, která je použita ve Foresteru 2015, se poprvé uplatnila v roce 2013 v modelu Outback Boxer Diesel. Oproti převodovce, používané již dříve v kombinaci s dvoulitrovým zážehovým motorem, vykazuje nová verze několik konstrukčních změn.
Konkrétně se jedná o vyztužení celé skříně převodovky, konstrukci lamelového řetězu pro přenos vysokých momentů a použití většího kapalinového měniče točivého momentu. Inženýři rozšířili škálu vnějších opatření pro tlumení hluku a použili nový olej, schopný účinněji pohlcovat hluk a vibrace. Tím se vyvážila nepatrná nevýhoda lamelového řetězu v oblasti hlučnosti. Kromě toho bylo cíleně sníženo vnitřní tření v převodovce, což v neposlední řadě přispělo k optimalizaci spotřeby paliva.



Lineartronic s adaptivním řízením

Výsledkem je zesílená převodovka Lineartronic s režimem manuálního řazení sedmi stupňů. Forester Boxer Diesel používá adaptivní řízení převodovky Lineartronic s pěti různými provozními režimy. V automatickém režimu způsobí velké sešlápnutí pedálu plynu přechod od bezestupňového řazení ke stupňovité změně převodů. Řidič tak získává výhodu klidné jízdy s plynulou změnou převodu i radost z jízdy, kterou přináší standardně řazená převodovka.

Při jízdě do svahu zařadí převodovka automaticky vyšší převodový stupeň a elektronika zohledňuje míru stoupání a rychlost vozidla. Tím se zabrání zbytečnému ovládání pedálu plynu. Podobně zařadí Lineartronic při jízdě ze svahu automaticky nižší stupeň. I toto řazení probíhá v závislosti na sklonu klesání a rychlosti jízdy. Tím je zajištěno, aby byla za všech okolností k dispozici potřebná brzdná síla motoru. Aby mohlo vozidlo opět zrychlit na původní rychlost jízdy, zařadí systém během brzdění nižší převodový stupeň, který udržuje i při průjezdu zatáčkou.


A v neposlední řadě koordinuje převodovka točivý moment při řazení vyšších převodových stupňů při sešlápnutém pedálu plynu. V obou režimech řazení pracuje funkce koordinovaného řízení točivého momentu, která umožňuje rychlé a plynulé řazení.
V režimu manuálního řazení poskytuje Lineartronic v modelu Forester Diesel sedm převodových stupňů, čímž dochází k dalšímu zlepšení kontroly nad pohonnou jednotkou. U zážehových motorů to je šest převodových stupňů, u modelu Forester 2.0 XT Turbo s výkonem 240 k osm převodových stupňů. Na přání lze funkci manuálního řazení ovládat páčkami na volantu. Převodovka je spárována s kontrolou sjezdu svahů a trakčním systémem X-Mode, naladěný především pro rozšíření off-roadových vlastností vozu.


Subaru 7.4.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar