Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester - dárek k padesátinám

V letošním roce slaví Subaru padesát let od vyrobení prvního modelu. Mezitím se stal symetrický pohon všech a motor boxer synonymem značky, sportovní verze WRC pak kultovním automobilem. Jako dárek k narozeninám přichází nyní na český trh nový Forester a dlouho očekávaný diesel.

V nově budovaném areálu Auto Moto Centra u Bělé pod Bezdězem prezentovala společnost Subaru ČR dvě horké novinky letošního motoristického jara – Subaru Forester a první vznětový motor boxer pohánějící modely Outback a Legacy. Všechny vozy jsme si mohli vyzkoušet v krátkých jízdách.
Nejdříve se podíváme na nový Forester (na diesel se můžete těšit zítra), který patří k nejprodávanějším modelům Subaru u nás. Vloni bylo u nás prodáno 330 těchto modelů z celkového počtu 978 vozů japonské značky.
Forester se poprvé představil v roce 1997 a svým snadným ovládáním, velkou světlou výškou 200 mm a společně s praktičností karoserie kombi vytvořil novou kategorii vozů SUV. K tomu přispěly výborné jízdní vlastnosti díky pohonu Symmetrical AWD, plochého motoru s protilehlými válci (boxer) a nízko položeným těžištěm. V roce 2002 byla uvedena na trh druhá generace, která opět přinesla to nejlepší na základě dalšího vývoje výše zmíněných charakteristik. Oba modely se setkaly s velkým zájmem zákazníků v Japonsku i v řadě dalších zemí světa.
Třetí generace staví na tradiční koncepci použité v předchozích generacích, navíc je vůz inovován v mnoha směrech.
Nový Forester je oproti předchozí generaci větší ve všech směrech. Na délku povyrostl na 4560 mm (+75 mm), šířka je nyní 1780 mm (+ 45 mm), výška 1700 mm (+110 mm) a rozvor 2615 mm (+90 mm). Nicméně došlo ke zkrácení zadního převisu karoserie, nijak se nezměnila celková délka., a tak bylo možné dosáhnout velmi malého poloměru otáčení.
Jízdní vlastnosti byly zlepšeny i díky optimalizaci nájezdových úhlů vpředu a vzadu. Neobvykle velká světlá výška vozu (215 mm pro verze 2.0 X a 2.0 XS) je přínosem při jízdě mimo zpevněnou vozovku nebo na zasněžených cestách.
Snadné nastupování i vystupování ulehčují velké rámové dveře, větší úhly otevírání a speciální tvarování čalounění sedadel.
Zvětšení celkové výšky a šířky vozu se odrazilo i v prostoru pro zavazadla, který se zvětšil na 450 litrů, po sklopení sedadel na 1660 litrů. Nové zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníkovými závěsy vede k menšímu pronikání podběhů zadních kol do zavazadlového prostoru. Díky servomotoru lze zadní výklopné dveře otevřít tlačítkem.
Kvalitu v elegantním balení zajišťují přesně vyvedené designové prvky, jako je např. maska chladiče, výrazné integrované světlomety se čtveřicí světelných zdrojů, sdružené zadní svítilny a 17“ kola z hliníkové slitiny. Spojením chromovaných křivek s šedou metalickou barvou ve středové části vznikl ostrý, a zároveň elegantní kontrast.
K dispozici jsou dvě varianty interiéru – platinový a uhlově černý interiér
se sportovním nádechem. V horní části středového panelu jsou umístěny v zorném poli informační ukazatele a systém audia s navigací. Osvětlení modrými LED diodami v oblasti středové schránky a horní konzole je propojeno s funkcí předních světel. Chladné modré světlo vytváří v prostoru pro posádku zajímavou a tajemnou atmosféru.
Zadní sedadla s možností změny sklonu jsou standardní výbavou všech verzí. Na čalounění předních sedadel byly použity vysoce elastické materiály na bázi uretanu.
Na výběr jsou dva zážehové čtyřválce 2.0 nebo 2.5 T, kombinované s mechanickou pětistupňovou převodovkou (s redukcí) nebo čtyřstupňovou samočinnou Sportshift.

Pohonné jednotky

Typ2.0X2.5 XT
Objem19942457
Výkon11O(150)/6000169(230)/5200
Toč.moment196/3200320/2800
Rychlost184214
Zrychlení117,1
Spotřeba10,9/7,0/8,414,4/8,2/10,5



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Obě pohonné jednotky byly přepracovány, konstrukce hlavy válců přispěla k příznivější spotřebě paliva, vyšší točivý moment v oblasti nízkých až středních otáček motoru zlepšuje jízdní výkony a současně bylo dosaženo nižší spotřeby paliva i emisí škodlivých plynů.
K příznivější spotřebě verze 2.0X přispívá optimalizace kompresního poměru v souvislosti se změnou konstrukce spalovací komory a povrchu pístů. Vyšší účinnost spalování vyplývá ze snížení objemu spalovací komory a přepracování sacího kanálu. Dále byla provedena konstrukční změna v kanálu chladicí kapaliny kolem svíčky, čímž se eliminuje klepání motoru a zároveň zlepšuje točivý moment v oblasti nízkých a středních otáček motoru. Točivý moment v oblasti nízkých a středních otáček motoru byl zvýšen použitím výfukového systému se stejně dlouhými výfuky od válců.
Změny v konstrukci turbodmychadla a mezichladiče u verze 2.5T rovněž zvýšily točivý moment v oblasti nízkých a středních otáček a zlepšilo ekologické parametry motoru. Změnou tvaru rotoru turbíny a lopatkového kola kompresoru došlo ke zvýšení točivého momentu v oblasti nízkých a středních otáček. Oproti předchozím verzím byl snížen odpor vzduchu a současně došlo i ke zlepšení výkonu a pocitu při řízení vozu. Optimalizací plochy otevírání regulačního ventilu TGV (řídí průtok nasávaného vzduchu z důvodu lepšího průběhu spalování) bylo dosaženo nižších hydraulických ztrát. Provedená úprava přispěla zejména ke zlepšení spotřeby paliva při rychlosti od 30 do 40 km/h.
K dalším zlepšením došlo také u systému stálého pohonu všech kol (Symmetrical AWD) a stabilizačního systému VDC, jenž je standardní výbavou všech verzí. Symetrický pohon všech kol společně s lehkým a kompaktním plochým motorem s nízko položeným těžištěm zaručuje ideální rozložení hmotnosti. Výsledkem je výborná stabilita a trakce při jízdě po zpevněných cestách i v terénu.
V závislosti na jízdních podmínkách se vícekotoučovou hydraulickou spojkou rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy. O základní rozdělení se stará centrální diferenciál s kuželovými koly. Rozdíly v rychlosti otáčení pohlcuje/potlačuje samosvorný diferenciál využívající viskózní spojku.
Změny se týkají rovněž nové „koncepce dynamického ovládání podvozku Subaru D3C“, jehož nová konstrukce zaručuje vysokou vyváženost mezi stabilitou jízdy, bezpečností v případě kolize a snížení úrovně vibrací i hluku.
U všech verzí se používají kotoučové brzdy na všech kolech zajišťující skvělou účinnost při brzdění. Vozy s přímo řazenou převodovkou jsou vybaveny zařízením usnadňujícím rozjezd do kopce.
Forester od svého uvedení používá rámovou kostru karoserie s prstencovými výztužemi, které se dostalo uznání po celém světě za její výbornou funkčnost i parametry bezpečnosti. V této oblasti došlo k dalším zlepšením a nový vůz tak nabízí výborné jízdní pohodlí a vyšší úroveň bezpečnosti. Konstruktéři zvýšili tuhost karoserie při minimálním nárůstu její hmotnosti.
Základní rám účinně pohlcuje a rozptyluje nárazovou energii a zvyšuje úroveň bezpečnosti v případě čelního, bočního i zadního nárazu. Podél čelní hrany zadních dveří je konstrukce zabraňující současnému zablokování předních i zadních dveří, což by bránilo úniku cestujících z vozidla po nehodě.
Součástí standardní výbavy všech verzí jsou boční i hlavové airbagy SRS, které výrazně snižují riziko zranění cestujících v případě boční kolize. Boční airbagy byly vylepšeny a poskytují zvýšenou ochranu v oblasti hrudi. Do sloupků C byly doplněny senzory zajišťující optimální fungování hlavových airbagů.


Rozměry
Délka x šířka x výška4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor2615 mm
Světlá výška215 mm
Nájezdové úhly25º/27º vpředu/vzadu
Přechodový úhel23º



Subaru Forester začíná na ceně 648 800 Kč (2.0 x Trend), což je ca o 10 000 Kč méně než předchozí model, verze 2.5 XT začíná na 838 800 Kč (2.5 XT Comfort). Subaru ČR předpokládá, že nejžádanější bude model 2.9 X Active za 728 800 Kč.


JL, 10.4.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar