Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru - Boxer Diesel + Lineartronic

Hlavní novinkou modelového provedení Subaru Outback 2013 je možnost poprvé kombinovat bezestupňovou převodovku „Lineartronic“ se vznětovým motorem Boxer Diesel.

Konstruktéři zvolili upravenou verzi převodovky Lineartronic (CVT) uzpůsobenou pro vyšší točivý moment motoru Boxer Diesel a zajišťující hladké změny převodových stupňů. Výhodou je hladká a bezproblémová akcelerace při zachování stabilních otáček motoru. Toto řešení kompenzuje typicky úzké využitelné pásmo otáček vznětových motorů, kvůli kterému jsou řidiči nuceni velmi často řadit. Systém volí optimální převodový stupeň z neomezeného počtu převodových poměrů, které variátorová převodovka nabízí.
Při běžné jízdě v režimu „D“ se systém chová jako běžná bezestupňová převodovka, ovšem po silném sešlápnutí plynového pedálu se automaticky přepne do režimu řazení „virtuálních“ převodových stupňů, které jsou pevné, aby akcelerace probíhala obdobně jako u běžných automatů. Skokové zvýšení akustické intenzity motoru, znatelná změna sil působících při akceleraci, pokles ručičky otáčkoměru v souladu se změnou převodového poměru – to vše poskytuje řidiči okamžité uspokojení a radost z jízdy. Regulace podřazování při deceleraci naopak zajišťuje nižší převodový poměr kvůli dostatečně účinnému brzdění motorem, přičemž vůz je současně připraven na svižnou akceleraci v okamžiku, kdy řidič opět sešlápne plynový pedál. Díky uvedeným vlastnostem se rovněž omezuje naklánění karoserie Outbacku s ohledem na stabilní jízdní schopnosti a hladší průjezdy zatáčkami.
Nová převodovka Lineartronic, vycházející z první generace, prošla konstrukčními úpravami, díky nimž se dokáže vyrovnat s vysokým točivým momentem turbodieselů. Její hlavní vlastností je adaptivní řízení podobné jako u běžně koncipovaných AT převodovek v kombinaci s diskrétními převodovými stupni, což zajišťuje atraktivnější pocity při řízení díky postřehnutelným změnám otáček motoru pro vyšší radost z jízdy.

Přehled změn

■ Zesílení převodové skřín

Zesílení se týká měniče točivého momentu v převodové skříni i samotné hlavní skříně s ohledem na vysoký točivý moment vznětového motoru. Provedené změny současně pomáhají zvýšit spolehlivost a zajistit ochranu proti vibracím.

■ Nový měnič točivého momentu

Konstruktéři vyvinuli nový měnič točivého momentu s pracovním torusem o průměru 246 (průměr kapalinové spojky). Zároveň optimalizovali charakteristiky hydraulické kapaliny s ohledem na vlastnosti vznětového motoru.
Blokovací spojka měniče momentu má větší čelní průměr a současně byl použit nový materiál s vyšším součinitelem tření s ohledem na vyšší zátěž. Konstruktéři použili i nový tlumič blokovací spojky a upravili tuhost (charakteristiku) pružin tak, aby vnitřní a vnější pružiny pracovaly v sérii, a tak byly spolehlivě utlumeny vibrace a hluk za nízkých otáček motoru v souladu s vysokým výkonem motoru.
Díky použití řetězu s krátkou roztečí se zvětšil rozsah převodových poměrů s cílem snížit otáčky motoru za vyšších rychlostí jízdy, což se odrazilo ve spotřebě paliva i tichém chodu.
Díky kratší rozteči řetězu a většímu počtu čepů se zmenšila kontaktního plocha jednotlivých čepů.
Konstruktéři vyvinuli speciální typ kapaliny pro bezestupňovou převodovku s ohledem na vstupní točivý moment motoru s vysokým točivým momentem.

K potěšení z jízdy přispívá adaptivní systém řízení, který funguje jako běžná automatická převodovka (AT) s diskrétními převodovými stupni, ale současně nabízí i hladké chování bezestupňové převodovky (CVT).
Kromě širšího rozpětí převodových poměrů je k dispozici i režim manuálního řazení se sedmi stupni. Při řazení nahoru se odpovídajícím způsobem řídí chod motoru, což oproti běžným převodovkám znamená rychlejší a hladší řazení. Z předchozích hnacích ústrojí byl použit režim rozjezdu vozidla na druhý rychlostní stupeň kvůli snazšímu rozjíždění na vozovkách s nízkým součinitelem tření, například v zimě na zasněžených cestách.

Změny na podvozku
S ohledem na vlastnosti motoru Boxer Diesel v kombinaci s převodovkou Lineartronic byla odladěna tlumicí síla vzpěr i charakteristika upevnění předních vzpěr. Výsledkem je správná míra náklonů vozidla a vhodná odezva zajišťující jízdní schopnosti s vysokou úrovní stability a špičkovými schopnostmi vyhnout se případné nehodě.
U všech verzí se používají kotoučové brzdy se systémem ABS a EBD (elektronické rozdělování brzdné síly). U posilovače brzd je použito táhlo, aby se vyloučila deformaci pláště posilovače a zaručila maximální stabilita. Soustava zajišťuje lineární a spolehlivé dávkování účinku odpovídající míře sešlápnutí brzdového pedálu. Standardní součástí výbavy všech verzí je brzdový asistent společně se stabilizačním systémem VDC. Podle rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu je vůz schopen rozpoznat, kdy řidič brzdí v nouzové situaci. Pokud řidič v takovém případě nesešlápne pedál dostatečně silně, systém automaticky zvýší účinek brzd, aby okamžitě napomohl zpomalit vozidlo.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar