Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb (I) jezdí i na dva válce

Na našich silnicích zatím novou Škodu Superb nepotkáte, až na malé výjimky, protože prodej začne teprve začátkem června. Ale v okolí italské Florencie a v Toskánsku takovým zázrakem není. Probíhá tady totiž světová novinářská prezentace, které se zúčastnila i naše redakce.

Jestliže se někdo domnívá, že třetí generace Škody Superb je pouhým faceliftem, ten se hodně mýlí. Oproti předchozí verzi nezůstal „kámen na kameni“. Když jsme vůz viděli poprvé při statické prezentaci v Praze, tak nám bylo hned jasné, že jde o nejkrásnější automobil Škoda, jaký kdy byl v Mladé Boleslavi vyroben. A to bez jakékoliv nadsázky. Nebojíme se říct, že patří mezi absolutní špičku střední třídy, možná bychom si dovolili říct, že míří ještě výš.

Zákazník si bude moci vybrat ze sedmi pohonných jednotek, my jsme si vyzkoušeli jednak základní vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI v kombinaci se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Nejdříve se s vámi podělíme o první dojmy s motorem 1.4 TSI, jenž je zajímavý především odpojováním válců, který obstarává technologie vypínání válců ACT. V případě, že motor není při jízdě zatížen, což se děje v rozmezí zhruba od 1250 do 4000 otáček za minutu (a vystačíte si s 80 procenty nejvyšší hodnoty točivého momentu 240 Nm), odpojí se během 36 ms dva válce, aniž byste něco zpozorovali. Na tuto skutečnost vás upozorní informace na displeji palubního počítače. Jinak při klidné jízdě opravdu nic nepociťujete, ale na dálnici, v kopci, při akceleraci okamžitě pracují zase čtyři válce. Motor zabírá příjemně už z nízkých otáček a jeho další devizou je výborné odhlučnění. Se šestistupňovou převodovkou vhodně odstupňovanou spolupracuje dobře. S takřka 1,4 tuny těžkým automobilem nemá čtyřválec objemu 1,4 litru žádnou velkou práci.

Podle výrobce by měla být spotřeba zhruba o dvacet procent nižší, což představuje zhruba o půl litru benzinu na sto kilometrů méně. Po toskánských silničkách, které se hodně klikatí, jsme dosáhli průměrné spotřeby 7 litrů na sto kilometrů. Na 1.4 TSI s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm se bude možná zdát vyšší, ale nepředbíhejme. Uvidíme, co ukáže pozdější test. Někteří kolegové jezdili i za vyšší spotřebu.

Pokud chcete jezdit víc než komfortně, potom je nejlepší volbou turbodiesel 2.0 TDi s dvouspojkovou převodovkou DSG. Díky výkonu 110 kW a točivému momentu 340 Nm je pružný už z nízkých otáček, hned za volnoběhem. Vystačí si s dvojitou recirkulací výfukových plynů ERG, zatímco silnější verze s výkonem 140 kW, ale také 110 kW s pohonem 4x4 je třeba dolévat močovinou AdBlue. Spotřeba se pohybuje v rozmezí pěti až šesti litrů nafty na sto kilometrů, podle toho, jaký jízdní styl zvolíte. Díky zvětšenému objemu palivové nádrže o 6 litrů na 66 l můžete ujet na jedno naplnění až 1100 kilometrů.

Typ1.4 TSI2.0 TDi
Objem13951968
Výkon110 kW/5000-6000140/3500-4000
Toč.moment250/1500-3500400/1750-3250
Rychlost220218
Zrychlení8,68,9
Spotřeba4,84,4
Převodovka6MT6DSG



Pozn: Objem – cm³, výkon – KW/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba kombin.- l/100 km

Jestliže se design povedl na jedničku, pohonné jednotky i převodovky jsou na vysoké úrovni, tak pochválit musíme i nastavení podvozku, v testovaných vozech byl pouze adaptivní elektronicky nastavitelný se systémem DCC za 25 000 Kč. Má přednastavené režimy – Normal, Comfort, Sport, které upravují charakteristiku tlumení. Nám se asi nejvíce zamlouval Comfort.

Výborně tlumí všechny nerovnosti, je stabilní, karoserie se ani v rychlejších zatáčkách nenaklání. K tomu přispívá i systém XDS+ , který v zatáčkách přibrzďuje vnitřní přední kolo a auto tak skvěle drží stopu. Za příplatek si lze objednat ještě adaptivní tlumiče nastavitelné pro sportovní režim. Prostě radost takový automobil řídit. Podle toho, jestli máte raději komfortnější jízdu nebo sportovnější, stačí otevřít kryt nádrže, kde se dočtete hodnoty pro pneumatiky. Pro normálně naložený vůz by měly mít pneumatiky 2,2 atmosféry, pokud budete preferovat eko jízdu, tak se doporučuje hodnota 2,5 a v případě naloženého Superbu až 3 atmosféry.

Výbavu automobilu, která zahrnuje prakticky vše, co známe z automobilů vyšších tříd i nejnovější technologie si necháme na příště.

Marně jsme na Škodě Superb při testovacích jízdách hledali nějaké zápory. Zatím o žádných nevíme. Škoda Superb se povedla po všech stránkách. Uchvátí designem i vnitřním prostorem, novou technikou, čerpající z modulární technologie VW, jízdními vlastnosti i výbavou. Nechceme, aby tyto věty vypadaly jako nějaké klišé, ale o Superbu se můžeme směle vyjadřovat jako nej… Kdo se s ním sveze, nám dá za pravdu.

Cenové rozpětí se pohybuje od 599 900 Kč za verzi 1.4 TSI/110 kW ve výbavě Active (slabší verze 92 kW je určena pro zahraniční trhy), zatímco zmíněný 2.0 TDi přijde na 640 900 K plus 65 000 Kč za DSG. Na samém vrcholu stojí verze 2.0 TSI s výkonem 280 k za 1,42 mil korun. V ceně máte mj. pohon všech kol, luxusní výbavu Laurin Klement, dvouspojkovou automatickou převodovkou, prodlouženou záruku, předplacený servisem a příplatkovou výbavu. Ale to už máte opravdu luxusní automobil.




Pokračování v příště

J.Lasík 12.5.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar