Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia - výrazně přepracovaný bestseller

Ještě výraznější design, nové prvky výbavy a nejnovější technologie asistenčních systémů, infotainmentu a konektivity – Škoda Octavia se představuje v nové vrcholné formě. Díky přepracování je teď kompaktní bestseller Škoda ještě atraktivnější a dynamičtější.

Od uvedení na trh v roce 1996 vyrobila česká automobilka více než pět milionů exemplářů Octavií, vloni již jako zástupce třetí generace, představoval se 436 000 prodanými vozy na celém světě 40 % celkového odbytu značky ŠKODA.

Modelová řada je velice pestrá. Vedle liftbacku a kombi zahrnuje i dobrodružnou verzi Octavia Scout, extrémně hospodárný model Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn i modely RS, které, stejně jako varianty s vyšší výbavou, stále více vystupují do popředí zájmu zákazníků.

Změny designu modelů jsou patrné na první pohled. Vzhled modelu získal více síly, sebevědomí a atraktivity, především v oblasti přídě. Vůz působí širším dojmem než doposud.

Velký model kompaktní třídy má ve standardní výbavě halogenové světlomety, doplněné LED denním svícením. Od výbavy Ambition jsou v širokém spodním otvoru pro nasávání vzduchu umístěny mlhové světlomety (Active na přání). Na přání od výbavy Ambition nově vyvinuté Full LED světlomety, od výbavy Style standardně.

Standardní součástí Full LED světlometů je funkce AFS – ta generuje speciálně upravené osvětlení pro jízdu po silnici, dálnici, ve městě a v dešti. Od výbavy Ambition je na přání dodáván i asistent dálkových světel, který pomocí kamery rozpoznává ostatní vozidla nebo osvětlené ulice měst a v případě potřeby automaticky přepíná z dálkových světel na potkávací a naopak.

Nové světlomety, zejména krajní s funkcí potkávacích světel, jsou jen jedním z designových prvků, díky nimž příď působí širším a výraznějším dojmem. Také nárazník je výrazně horizontálně tvarován; lišta, dělicí velký otvor pro nasávání vzduchu ve spodní části nárazníku, je ve verzích Style a L&K chromovaná.

V důsledku nových designových řešení narostly obě karosářské verze do délky o 11, respektive 8 mm. Liftback teď měří 4670 mm, kombi 4667 mm. Rozchod zadních kol je – v závislosti na konkrétní motorizaci a zadní nápravě – o 20 respektive 30 mm širší a zadní kola jsou blíže povrchu karoserie. Vybírat lze ze 12 standardních odstínů vnějšího laku – čtyř nemetalických a osmi metalických odstínů. Navíc je k dispozici více než 50 odstínů zvláštního lakování na přání.


Design interiéru


V oblasti materiálů a barev v interiéru, představuje ŠKODA několik novinek. U výbavového stupně Ambition je původní kombinace černých a šedých potahů (přístrojová deska v černé a šedé barvě) nahrazena novou kombinací černé a hnědé (přístrojová deska v kombinaci černá/černá). Další výbavové stupně jsou nabízeny s novými potahovými materiály, přičemž barvy zůstávají nezměněné.


Pohon a podvozek


ŠKODA nabízí tři motory TSI, tři TDI a jeden G-TEC. Jejich zdvihové objemy se pohybují od 1,0 do 2,0 l, rozsah výkonu potom od 81 kW (110 k) do 135 kW (184 k). Nejdůležitějším faktorem, který umožňuje živý projev a nízkou spotřebu agregátů, je nízká hmotnost vozu: liftback ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI má pohotovostní hmotnost bez řidiče pouhých 1 150 kg.



Motory TSI a CNG

Základní zážehovou motorizací je agregát 1,0 TSI – tříválec o výkonu 85 kW (115 k). Motor 1,4 TSI je k dispozici ve dvou verzích: jako G-TEC s výkonem 81 kW (110 k) je konstruován pro mimořádně hospodárný provoz na zemní plyn (CNG). V benzinovém provedení disponuje motor 1,4 l výkonem 110 kW (150 k). Vrchol nabídky tvoří 1,8 TSI o výkonu 132 kW (180 k).


Motory TDI


Všechny agregáty TDI, používané v modelové řadě OCTAVIA, jsou čtyřválcové. Základem je motor 1,6 TDI o výkonu 85 kW (116 k). U motoru 2,0 TDI si mohou zákazníci vybírat mezi výkonem 110 kW (150 k), respektive 135 kW (184 k). Špičková vznětová motorizace má díky svému točivému momentu 380 Nm mimořádně suverénní zátah.


Manuální převodovka a převodovka DSG


Manuální převodovky s pěti, případně šesti rychlostními stupni jsou standardní výbavou téměř všech přepracovaných vozů, špičkový vznětový motor ve standardním provedení spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou, převodovky DSG jsou k dispozici pro všechny motorizace. V závislosti na konkrétním provedení mají šest nebo sedm rychlostních stupňů, přímé řazení rychlostních stupňů probíhá bleskově prostřednictvím střídavého spínání a rozpínání obou spojek.


Pohon všech kol


Pro motory 1,8 TSI a 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) nabízí ŠKODA také pohon všech kol, nejsilnější vznětový motor o výkonu 135 kW (184 k) je v nabídce s pohonem všech kol vždy. Jeho nejdůležitější částí je elektronicky řízená lamelová spojka, umístěná před zadní nápravou, s kompaktní a lehkou konstrukcí.
Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, která je jednou z funkcí systému elektronické kontroly stabilizace ESC, zajistí při svižném průjezdu zatáčkou plynulejší a bezpečnější ovládání vozu, ať už jde o vůz s pohonem přední nápravy nebo všech kol. XDS+ v zatáčce mírně přibrzdí odlehčená vnitřní kola, čímž se na vnější kola přenese větší síla a ŠKODA OCTAVIA tak je při průjezdu zatáčkou ještě hbitější.


Podvozek


Při modernizaci vzrostl rozchod kol na zadní nápravě. U verzí se zadní nápravou s vlečenými rameny (do 110 kW/150 k) vzrostl o 20 mm na 1 540 mm. Nejsilnější verze TSI, všechny varianty s pohonem všech kol a verze G-TEC mají víceprvkovou zadní nápravu, rozchod v tomto případě činí 1542 mm namísto dosavadních 1512 mm.
Přední náprava je typu McPherson. Hřebenové řízení využívá elektrický servopohon a těsně spolupracuje s některými asistenčními systémy. Velkoryse dimenzované brzdy dokáží vůz suverénně zpomalit. Paleta kol sahá od 16" po 18", mnoho z nich má nový design. Mimořádně zajímavá jsou 18" kola „Pictoris“ a 17" kola „Trius“.


Adaptivní podvozek DCC


Za pozornost stojí adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control). Elektricky ovládané ventily řídí funkci tlumičů dle přání řidiče, který může volit mezi třemi režimy – Comfort, Normal a Sport. Navíc DCC přispívá k aktivní bezpečnosti: v nebezpečných situacích systém sám přepíná podvozek do režimu Sport, čímž vozu zajistí vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdnou dráhu.
DCC je společně s volbou jízdního profilu Driving Mode Select k dispozici od výbavy Style (nedostupné pro motory s výkonem nižším než 110 kW/150 k). S tímto systémem může řidič individuálně nastavit charakteristiku řízení, převodovky DSG a dalších systémů v režimech Normal, Eco, Sport a Individual. Jeho nastavení se ukládá na personalizovaný klíč.


Interiér a zavazadlový prostor


I nadále nastavují přepracované modely ve třídě kompaktních vozů nejvyšší laťku v oblasti nabídky prostoru – vděčí za to svému rozvoru, který je s 2686 mm výjimečně dlouhý. V obou karosářských verzích činí délka interiéru 1782 mm a prostor před koleny na zadních sedadlech 73 mm. To jsou hodnoty na úrovni vozů střední třídy.


Simply Clever prvky


Již před vylepšením měly modely řadu Simply Clever prvků: od deštníku pod sedadlem, přes držáky pro tablety až po škrabku na led ve víku palivové nádrže. Nyní byla nabídka rozšířena o další nová řešení. Držáky nápojů na středovém tunelu umožnují otevření PET láhve jednou rukou – jsou tvarované tak, že do nich dno lahve zapadne. V zavazadlovém prostoru verze kombi je vyjímatelná LED svítilna, která se za jízdy automaticky dobíjí.
Novinkou je také personalizovaný klíč. Až tři uživatelé si do něj mohou uložit svá individuální nastavení – od klimatizace přes nastavení sedadel až po hlasitosti infotainmentu a volbu jízdního profilu. Pro řidiče je na přání k dispozici vyhřívaný věnec volantu a pro cestující na zadních sedadlech sklopné stolky na zadní straně předních sedadel.


Pasivní bezpečnost


Osvědčený rozsáhlý paket zádržných systémů zůstal i po přepracování modelové řady nezměněn. Až devět airbagů je připraveno spolupracovat s pěti tříbodovými bezpečnostními pásy, aby ochránilo pasažéry. Patří k nim standardní kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy (na přání). Dětské sedačky lze připevnit pomocí ukotvení Isofix (na přání také pro sedadlo spolujezdce) a popruhu Top-Tether.


Zavazadlový prostor


Už verze liftback má pod svými dlouhými pátými dveřmi zavazadlový prostor o objemu 590, respektive 1 580 l (po sklopení opěradel zadních sedadel), u verze kombi dokonce 610/1740 l. Po sklopení opěradla spolujezdce (na přání) lze do vozu naložit předměty o délce až 2,92 m. Pro verzi kombi nabízí ŠKODA řadu Simply Clever řešení pro uložení nákladu. Patří k nim například dvojitá podlaha (nedostupná pro verzi G-TEC), multifunkční odkládací prostor, síťový program nebo čtyři háčky, které jsou součástí standardní výbavy.

Pokračování zítra
Škoda 13.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar