Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia ve světové premiéře

Už třináct let se na silnicích setkáváme se Škodou Octavia první i druhé generace. Od roku 1999 jich bylo vyrobeno více než 3,7 milionu a na toto číslo by měla navázat třetí generace, jejíž světová premiéra proběhla včera v Mladé Boleslavi.

A musíme říct, že se povedla, a to díky šéfdesigneru Jozefu Kabaňovi a jeho kolektivu. Výsledkem jsou nadčasově elegantní tvary obohacené o silný dynamický akcent; Octavia na pohled působí výrazně, hodnotně a sebevědomě. Škodovka se netají záměrem, aby se v příštích letech prosadila mezi nejprodávanější automobily na světě, jak na tiskové konferenci přiznal Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.
Design je ale pouze jedna stránka mince, druhou je velkorysý vnitřní prostor pro cestující. Octavia za cenu obvyklou v kompaktním segmentu nabízí prostor a techniku vozu střední třídy. Žádný jiný automobil v daném segmentu nenabízí větší délku interiéru měřenou od pedálové skupiny po zadní opěradlo (1 782 mm), ani více prostoru pro kolena (73 mm) a hlavy (980 mm) cestujících na zadních sedadlech. Nejlepší hodnotu ve své třídě vykazuje také zavazadlový prostor (590 l). Nárůst prostornosti je patrný v přímém porovnání s druhou generací. Vůz citelně narostl do délky a do šířky: nový model je o 90 mm delší a o 45 mm širší. Současně o 108 mm vzrostl rozvor, což zlepšilo nabídku místa na zadních sedadlech v podélném směru.
Octavia se může pochlubit rozsáhlou nabídkou moderních bezpečnostních systémů. Jejich seznam mimo jiné zahrnuje Front Assistant s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistant udržující vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdu s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistant připravující prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče nebo aktivní kapotu pro ochranu chodců
Nejlepší možnou ochranu řidiče a posádky v případě nehody zajistí rozsáhlý paket prvků pasivní bezpečnosti. Patří mezi ně nejen struktura karoserie s nízkou hmotností a vysokou pevností, ale také až devět airbagů v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači vpředu. Poprvé se v řadě Octavia objevuje kolenní airbag řidiče (standard pro země EU) a boční airbagy vzadu.
K dispozici budou čtyři zážehové motory TSI a čtyři vznětové TDI se vstřikováním common rail. Později se počítá s verzí CNG. S výjimkou základní benzinové a naftové motorizace jsou všechny agregáty k dispozici ve variantě Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací. Motorová paleta pokrývá škálu od základní jednotky 1,2 TSI/63 kW až po špičkovou motorizaci 1,8 TSI/132 kW. Spřaženy jsou s moderními ručně řazenými převodovkami, nebo dvouspojkovými ústrojími DSG. Plánována je verze 4x4 i sportovní Octavia RS.
I přes nárůst rozměrů a množství použité vyspělé techniky klesla hmotnost až o 102 kg.
Poprvé bude ŠKODA vybavena adaptivním tempomatem Adaptive Cruise Assistant (ACA). Nový asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant umožňuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel. Parkovací asistent Automatic Parking Assistant pomáhá při parkování do řady podélně stojících vozidel, nebo mezi vozy zaparkované příčně. Zároveň bude poprvé nabídnuto rozpoznání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. S volbou jízdního režimu Driving Mode Selection může řidič stiskem tlačítka změnit nastavení řídicích jednotek a přizpůsobit chování vozu.
Novinkou v řadě Octavia je elektricky ovládaná panoramatická střecha nebo bezklíčový systém odemykání a startování KESSY.
Poprvé se ve voze mladoboleslavské značky u vybraných systémů setkáme s dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním, mimo jiné s možností zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Skvělý poslech nabízí nový Sound System CANTON, podpořený nově navrženým odhlučněním kabiny vozu.
Cena bude oznámena v polovině ledna, výstavní premiéra se uskuteční včetně kombi začátkem března na autosalonu v Ženevě.



JL, 12.12.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar