Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Kodiaq - první české SUV

„Hledáme krásu v jednoduchosti a spojujeme funkci s estetikou. Naše linie jsou čisté, ostře tvarované a inspirované českým uměním zpracování křišťálu. Tyto prvky se promítají v exteriéru i interiéru vozu,“ vysvětluje šéfdesignér značky ŠKODA, Jozef Kabaň. „ŠKODA KODIAQ dává svým osobitým charakterem a krystalickými prvky najevo, že je něčím zcela mimořádným.“

Při pohledu z boku dávají krátké převisy a dlouhý rozvor tušit prostorný interiér. Lemy blatníků jsou částečně hranaté, zadní skupinové svítilny jsou standardně osazené LED a koncové světlo je tvarováno do tvaru písmene C. Zákazník může vybírat z celkem 14 odstínů vnějšího laku – čtyř nemetalických a deseti metalických odstínů. Detaily exteriéru se liší podle tří výbavových linií: Active, Ambition a Style.

Svými rozměry se Kodiaq pohybuje na horní hranici segmentu kompaktních vozů SUV. Celková délka činí 4 697 mm, šířka 1 882 mm, výška (včetně střešního nosiče) 1 676 mm a rozvor 2 791 mm. Vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen, kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce. Maximální tuhost karoserie je výsledkem rozsáhlého použití vysokopevnostních ocelí. Se základním motorem TSI a pohonem předních kol činí pohotovostní hmotnost 1 427 kg, u motoru 1,4 TSI s pohonem 4×4 pak 1 535 kg.

Vůz je jen o 38 mm delší než Octavia, ale v rámci segmentu SUV však nabízí nadprůměrně velký interiér. Délka interiéru činí 1 793 mm, šířka ve výšce loktů vpředu 1 527 mm a vzadu 1 510 mm. Prostor nad sedadlem má vpředu 1 020 mm a vzadu 1 014 mm.

Velké kruhové přístroje jsou snadno čitelné. Volant je k dispozici v několika různých provedeních a na přání i s vyhřívaným věncem. Volitelná třízónová klimatizace Climatronic s vlastním ovládacím panelem i pro cestující na zadních sedadlech.
Pro přední sedadla je k dispozici celá řada komfortních prvků. Volitelně mohou být vyhřívaná, s ventilací nebo elektricky nastavitelná, včetně paměti. Zadní sedadla lze je sklápět v poměru 60:40, standardně jsou posuvná v podélném směru až o 18 cm a individuálně nastavitelný je rovněž sklon dělených opěradel. Na přání může mít vůz další dvě sedadla ve třetí řadě .

Alternativou ke standardně dodávaným látkovým potahům jsou provedení v kombinaci látka-kůže, kůže nebo Alcantara®.

S objemem 720 l až 2 065 l (při sklopení zadních sedadel) nabízí Kodiaq největší zavazadlový prostor ve své třídě. Je-li vůz vybaven volitelným sedadlem spolujezdce se sklopným opěradlem, vejdou se do SUV předměty o délce až 2,80 m. Součástí výbavy na přání jsou elektricky ovládané páté dveře, které můžeme otevírat a zavírat pohybem nohy pod zadním nárazníkem nebo tlačítkem z místa řidiče. Vůz v konfiguraci TDI/DSG/4×4 utáhne přívěs o celkové hmotnosti až 2,5 t.

K zajímavým Simply Clever řešení patří např. výsuvná plastová ochrana hran dveří, která se díky předepjatým pružinám při otevření dveří sama vysune a zabrání, aby se kovová hrana dveří dostala do kontaktu se stěnou garáže nebo vedlejším automobilem. Při zavírání se lišta opět samočinně zasune. Na přání může být vybaven elektrickou dětskou bezpečnostní pojistkou pro zadní dveře, palubní komunikací ICC nebo paketem spánek se speciálními hlavovými opěrkami.



Asistenční systémy

V nabídce je velké množství asistenčních systémů, některé systémy jsou dodávány standardně, jiné lze na přání objednat jednotlivě, nebo v rámci paketů.
Novinkou je asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist: pokud má ŠKODA KODIAQ připojen přívěs, při pomalém couvání převezme systém řízení vozu. Další novinkou je vylepšená funkce zadních parkovacích senzorů Manoeuvre Assist, který zabrzdí, jakmile hrozí kolize s překážkou rozpoznanou za vozem.

Novinkou je také systém Area View: díky širokoúhlým objektivům kamer umístěným na přídi, zádi vozu a v krytech vnějších zpětných zrcátek se na palubním monitoru zobrazuje několik různých pohledů na okolí vozu. Mezi nimi je i virtuální pohled z ptačí perspektivy a 180° záběry z okolí přídě a zádě vozu, což ulehčuje řízení v nepřehledných situacích nebo terénu.

Standardně dodávaný systém Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City, rozpozná pomocí radaru nebezpečné situace způsobené jinými vozidly nebo objekty před automobilem. Je-li to nutné, systém řidiče varuje a v případě potřeby vůz částečně, nebo zcela zabrzdí. Funkce nouzové brzdy City je aktivní do 34 km/h. Dodávaná prediktivní ochrana chodců doplňuje funkci Front Assist a slouží ke zmírnění následků nebo zamezení střetu s chodci.

Také adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) využívá radar a pomáhá řidiči udržovat zvolenou rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozidla. Systémy Lane Assist, Blind Spot Detect a Rear Traffic Alert pomáhají řidiči při udržování vozu v jízdním pruhu.

Pomocí radaru na zádi vůz hlídá mrtvé úhly v okolí vozu a pomáhá pří couvání z parkovacího místa. Je-li vůz současně vybaven systémy Lane Assist a ACC spolu s převodovkou DSG, získává navíc i funkci Traffic Jam Assist. Tento asistent dokáže v hustém provozu sám popojíždět, brzdit a udržovat jízdu v pruhu, a to do rychlosti 60 km/h.

Emergency Assist je dalším příkladem spojení systémů ACC, Lane Assist a převodovky DSG. Při zdravotní indispozici řidiče převezme systém řízení a zbrzdí vůz až do úplného zastavení. Systém Driver Alert dokáže u řidiče rozpoznat příznaky únavy a v takovém případě jej požádá, aby udělal přestávku. Crew Protect Assist, který je k dispozici ve dvou variantách, se stará o přípravu cestujících na hrozící nehodu: zavře boční i střešní okna a automaticky přitáhne bezpečnostní pásy. Pokud dojde ke srážce, zabrání standardně dodávaná multikolizní brzda tomu, aby se vůz ŠKODA KODIAQ nekontrolovaně pohyboval dál. Systém Travel Assist pracuje na bázi kamery, která dokáže rozpoznat dopravní značky a zobrazit je na displeji palubního počítače a navigačního systému.



Motory


Paletu motorů při uvedení modelu ŠKODA KODIAQ na trhy tvoří pět agregátů, dva naftové motory TDI a tři benzinové TSI. Jejich zdvihový objem se pohybuje od 1,4 do 2,0 l, výkon od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k). Na českém trhu bude výchozí motorizací 1,4 TSI 110 kW, motor 1,4 TSI 92 kW nebude v ČR nabízen. Benzinové i naftové agregáty mají turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva a splňují požadavky emisní normy EU 6. Všechny motory jsou vybaveny systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a efektivně řešenou chladicí soustavou, takže i přes vysoký výkon motorů zůstává spotřeba nízká.


Zážehové motory
Typ1.4TSI/921.4 TSI/110 4x42.0 TSI/132 4x4
Objem139513951984
Výkon 110(150)/5000-6000110(150)/5000-6000132(180)/3900-6000
Toč.moment250/1500-3500250/1500-3500320/1400-3940
Rychlost190197206
Zrychlení10,79,87,8
Spotřeba-/-6,08,2/5,9/6,89,0/6,3/7,3




Vznětové motory
Typ2.0 TDi/1102.0 TDi/110 4x42.0 TDi/140 4x4
Objem196819681968
Výkon110(150)/3500-4000110(150)/3500-4000140(190)/3500-4000
Toč.moment340/1750-3000340/1750-3000400/1750-3250
Rychlost199196210
Zrychlení9,99,68,6
Spotřeba-/-/5,06,3/4,7/5,36,6/5,3/5,7




Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km



Převodovky


V závislosti na motorizaci může být vůz vybaven buď šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Zcela nová sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG má v Kodiaqu premiéru. Jedná se o variantu konstruovanou pro silné motorizace s točivým momentem do 600 Nm. Převodovka DSG má kompaktní rozměry a umožňuje rychlé a komfortní řazení.

Řidič může sedmistupňovou převodovku DSG využívat buď v automatických režimech D a S, řadit ručně pákou voliče, nebo ovladači na volantu. Pokud je ve volitelné výbavě Driving Mode Select – tedy volba jízdního profilu – navolen režim Eco, aktivuje se funkce volnoběhu: Jakmile řidič při rychlostech nad 20 km/h uvolní pedál plynu, odpojí se motor od zbytku pohonné soustavy a vůz tzv. plachtí.

Obě vrcholné motorizace – TDI o výkonu 140 kW (190 k) a TSI o výkonu 132 kW (180 k) jsou kombinovány s novou sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Pro motor 1,4 TSI 110 kW (150 k) a pohon všech kol je k dispozici manuální šestistupňová převodovka nebo šestistupňová převodovka DSG, pohon předních kol lze zvolit s šestistupňovou převodovkou DSG.

Základní naftová motorizace s pohonem 4×4 je nabízena s manuální šestistupňovou převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG, verze s pohonem předních kol pak výlučně se sedmistupňovou převodovkou DSG. Vstupní motorizace TSI se dodává se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.
Pro většinu motorizací je k dispozici inteligentní pohon 4×4 s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.



Podvozek


Některé díly přední nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, ocelová víceprvková zadní náprava zachycuje separátně podélné i příčné síly. Posilovač řízení, využívající efektivní elektromechanický pohon, zprostředkovává potřebnou odezvu řízení a spolupracuje s některými asistenčními systémy.

Velké SUV je ve výbavových stupních Active a Ambition osazeno 17" koly, standardem varianty Style jsou 18" kola. Program volitelné výbavy nabízí leštěná 19" kola. Silné a odolné brzdy s velkými kotouči mají vnitřní chlazení. Při svižném průjezdu zatáčkou, jak u vozů s pohonem přední nápravy, tak s pohonem všech kol, je ovládání plynulejší a bezpečnější díky elektronické uzávěrce diferenciálu XDS+, která je funkcí elektronické kontroly stability ESC.

Na přání ŠKODA vybaví vůz i volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Ta řidiči umožňuje zvolit, zda bude motor, převodovka DSG, posilovač řízení, klimatizace a další systémy pracovat v režimu Normal, Eco, Sport nebo Individual. Verze 4×4 nabízí navíc i režim Snow, určený pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Režim Snow upraví fungování systémů ABS, ASR, ACC (je-li jimi vůz vybaven) a řídicí jednotky motoru na zasněžené vozovce.

Dalším prvkem volitelné výbavy je adaptivní podvozek DCC spojený s volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Zde elektricky řízené ventily přizpůsobují práci tlumičů konkrétní situaci. Ve spojení s Driving Mode Select se systém přizpůsobí řidičově stylu jízdy a zajistí komfortní či sportovní jízdu na silnici. DCC umožňuje nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport.

Stisknutím tlačítka se dostanete do režimu off-road (4×4 volitelně v kombinaci s volbou jízdního profilu Driving Mode Select). Zde se funkce podvozkových systémů, řídicí jednotky motoru a brzd přizpůsobí nezpevněnému povrchu. Jedná se přitom zejména o rozjezdy, udržování trakce a brzdění. V režimu off-road pomůže asistent pro sjíždění svahů bezpečně zdolat jízdu z kopce řízenými zásahy brzdového systému.



Škoda 2.12.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar