Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia a Fabia Combi s novými motory

Třetí ŠKODA Fabia bude pro evropské trhy vybavena novými, hospodárnými motory. Včetně varianty GreenLine jsou v nabídce čtyři benzinové motory (tři pro kombi) a tři vznětové agregáty (zatím jsou v nabídce dva). Všechny splňují novou emisní normu EU 6 a jsou standardně vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

Kombinovaná spotřeba benzinových motorů začíná na hodnotě 4,7 l/100 km. U naftových agregátů představuje vrchol úspornosti verze GreenLine, která se spokojí s pouhými 3,1 l/100 km.

Čtyři nové zážehové motory

Paleta zážehových jednotek pro evropské trhy je tvořena novými motory řady EA 211 s třemi a čtyřmi válci, které byly vyvinuty pro nasazení v platformě MQB. Tříválce 1,0 MPI jsou vybaveny nepřímým vstřikem paliva. Čtyřválce jsou přeplňované agregáty TSI o objemu 1,2 litru. Všechny disponují čtyřventilovou technikou a rozvody ozubeným řemenem. Výkonové spektrum začíná stejně jako dosud hodnotou 44 kW (60 k), nově však sahá až po 81 kW (110 k) – to je o 4 kW víc než u předchozí generace.

Se základní motorizací 1,0 MPI/44 kW (60 k) spotřebuje nová Fabia v kombinovaném cyklu 4,7 l/100 km, což je pokles o 17 % vůči jednotce o stejném výkonu, používané v předchozí generac. Motorje vybaven pětistupňovou manuální převodovkou a je montován pouze do hatchbacku. S hmotností 72 kg se podílí na redukci pohotovostní hmotnosti pod jednu tunu, přesněji na 980 kg.

Výkonnější varianta tříválce 1,0 MPI disponuje 55 kW (75 k) a má spotřebu 4,8 l/100 km. Pro zvýšení výkonu upravili motoráři řídicí jednotku a dodává se s pětistupňovou manuální převodovkou, stejně jako nově vyvinutý přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) s přímým vstřikem paliva.

Vrchol nabídky představuje přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/81 kW (110 k), spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Alternativou k ručně řazené převodovce je sedmistupňové ústrojí DSG.

Tři nové vznětové tříválce

Pro zájemce o naftové agregáty Škoda Auto připravila tři nové přeplňované motory z konstrukční řady EA 288. Jedná se o tříválce 1,4 litru se vstřikováním paliva common-rail a blokem motoru z hliníkové slitiny. Stejně jako u minulé generace jejich výkonové spektrum sahá od 55 kW do 77 kW. V případě novinky však motory tohoto výkonu dosahují objemu 1,4 litru namísto dosavadních 1,6 litrů. Standardem je Start-Stop a rekuperace brzdné energie.

Nejúspornější Fabia má pod kapotou vznětový tříválec 1,4 TDI/55 kW (75 k). Jedná se o verzi Fabia GreenLine, která na trh přijede v roce 2015. Díky kombinaci systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, pneumatik se sníženým valivým odporem a cílených úprav aerodynamiky dosahuje spotřeby pouhých 3,1 l/100 km.

V těsném závěsu za motorem pro GreenLine je 1,4 TDI s výkonem 66 kW (90 k). S manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje spotřeby 3,4 l/100 km. V porovnání s motorem 1,6 TDI/66 kW s paketem Green tec, používaný ve vozech předchozí generace, představuje zlepšení o zhruba 11 %. Tuto motorizaci lze kombinovat také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Nejvýkonnějším agregátem spalujícím naftu je 1,4 TDI/77 kW (105 k). S pětistupňovou manuální převodovkou tento agregát dosahuje spotřeby 3,5 l/100 km. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750/min do 2 500/min.


Technické novinky

Zážehové motory jsou v porovnání s dosud používanými jednotkami úspornější a zároveň lehčí. Konstrukce motorů TSI je v porovnání s předchozí modelovou řadou EA 111 kompaktnější. Nároky na zástavbový prostor se zmenšily o 50 mm, což pomáhá vytvořit více místa v interiéru. Sjednotila se také zástavbová poloha motorů: ty jsou nyní skloněny stranou výfuku dozadu pod úhlem 12°.

Jednotky 1,2 TSI se mohou pochlubit novou šestnáctiventilovou hlavou válců i variabilním časováním sacích ventilů. Rozvodový mechanismus je poháněn ozubeným řemenem. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlakem až 200 barů, u předchozí generace až 125 barů.

Zážehové motory EA 211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem, nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale taky okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Výfukové plyny jsou chlazeny již v hlavě motoru, což snižuje spotřebu paliva zejména při vysokém zatížení.

Mimořádně úsporné nové vznětové motory pocházejí z konstrukční řady EA 288. Spotřeba v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,7 l/100 km. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin (oxidační katalyzátor a filtr pevných částic), jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.

Nová generace naftových agregátů se vyznačuje nižšími hodnotami spotřeby, emisí, hlučnosti i vibrací. Na kultivovanosti chodu a akustickém komfortu se podílí úpravy ložisek agregátu, nová vyrovnávací hřídel a dvouhmotový setrvačník. Ke snížení hluku přispěl také nový kryt motoru a speciální kryt olejové vany. Zatímco u čtyřválců 1,6 TDI v předchozí generaci pracoval palivový systém s tlaky až 1 600 barů, u nových tříválců 1,4 TDI tato hodnota vzrostla až na 2 000 barů.


Úspora až 65 kg

Důslednou optimalizací se vývojářům podařilo snížit hmotnost novinky v závislosti na výbavě až o 65 kg. Základní verze s tříválcem 1,0 MPI dokonce startuje pod jednou tunou: pohotovostní hmotnost bez řidiče činí jen 980 kg. Nový vznětový tříválec 1,4 TDI je o 28 kg, resp. o téměř 11 % lehčí než dosud používaný čtyřválec 1,6 TDI.

S třetí generací dostane Fabia pro benzinové tříválce manuální převodovku MQ 100 (dosud MQ 200). Výhody jsou jasné: nízká hmotnost a menší olejová náplň. Tato nová manuální převodovka váží jen 26,6 kg, tj. o 7,5 kg méně než předchůdce MQ 200. Olejová náplň u MQ 100 činí 1,2 l. Agregát 1,0 MPI ve výkonnostní variantě 44 kW má stejnou převodovku jako motor 1,0 MPI s výkonem 55 kW, rozdílné jsou ovšem převody u 3., 4. a 5. stupně.

Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo úpravami struktury karoserie. Díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí se podařilo nejen zvýšit torzní tuhost karoserie, ale zároveň také snížit její hmotnost.



Zážehové motory
Typ1.0 MPI/441.0 MPI/551.2 TSi/661.2 TSI/81
Objem99999911971197
Výkon44(60)/5000-600055(75)/620066(90)/4400-540081(110)/4600-5600
Toč.moment95/3000-430093/3000-4300160/1400-3500175/1400-4000
Rychlost160(175)172(185)182(185)196(199)
Zrychlení15,714,7(14,9)10,9(14,7)9,4(9,6)
Spotřeba5,7/4,1/4,75,8/4,2/4,86,0/4,0/4,76,1/4,0/4,8
Spotřeba Combi-5,7/4,1/4,75,8/4,2/4,86,1/4,0/4,8




Vznětové motory

Typ1.4 TDI/661.4 TDI/77
Objem14221422
Výkon66(90)/3000-325077(105)/3500-3750
Toč.moment230/1750-2500250/1750-2500
Rychlost182(184)193(194)
Zrychlení11,1(11,3)10,1(10,2
Spotřeba4,0/3,1/3,44,0/3,3/3,5
Spotřeba Combidtto3,9/3,3/3,5



Pozn. Objem – cm³, Výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

Údaje v závorkách ´(rychlost, zrychlení pro Combi). Verze 1.0 MPI/44 jen pro hatchback)



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar