Škoda Fabia a Fabia Combi s novými motory
Třetí ŠKODA Fabia bude pro evropské trhy vybavena novými, hospodárnými motory. Včetně varianty GreenLine jsou v nabídce čtyři benzinové motory (tři pro kombi) a tři vznětové agregáty (zatím jsou v nabídce dva). Všechny splňují novou emisní normu EU 6 a jsou standardně vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.
Kombinovaná spotřeba benzinových motorů začíná na hodnotě 4,7 l/100 km. U naftových agregátů představuje vrchol úspornosti verze GreenLine, která se spokojí s pouhými 3,1 l/100 km.
Čtyři nové zážehové motory
Paleta zážehových jednotek pro evropské trhy je tvořena novými motory řady EA 211 s třemi a čtyřmi válci, které byly vyvinuty pro nasazení v platformě MQB. Tříválce 1,0 MPI jsou vybaveny nepřímým vstřikem paliva. Čtyřválce jsou přeplňované agregáty TSI o objemu 1,2 litru. Všechny disponují čtyřventilovou technikou a rozvody ozubeným řemenem. Výkonové spektrum začíná stejně jako dosud hodnotou 44 kW (60 k), nově však sahá až po 81 kW (110 k) – to je o 4 kW víc než u předchozí generace.
Se základní motorizací 1,0 MPI/44 kW (60 k) spotřebuje nová Fabia v kombinovaném cyklu 4,7 l/100 km, což je pokles o 17 % vůči jednotce o stejném výkonu, používané v předchozí generac. Motorje vybaven pětistupňovou manuální převodovkou a je montován pouze do hatchbacku. S hmotností 72 kg se podílí na redukci pohotovostní hmotnosti pod jednu tunu, přesněji na 980 kg.
Výkonnější varianta tříválce 1,0 MPI disponuje 55 kW (75 k) a má spotřebu 4,8 l/100 km. Pro zvýšení výkonu upravili motoráři řídicí jednotku a dodává se s pětistupňovou manuální převodovkou, stejně jako nově vyvinutý přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) s přímým vstřikem paliva.
Vrchol nabídky představuje přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/81 kW (110 k), spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Alternativou k ručně řazené převodovce je sedmistupňové ústrojí DSG.
Tři nové vznětové tříválce
Pro zájemce o naftové agregáty Škoda Auto připravila tři nové přeplňované motory z konstrukční řady EA 288. Jedná se o tříválce 1,4 litru se vstřikováním paliva common-rail a blokem motoru z hliníkové slitiny. Stejně jako u minulé generace jejich výkonové spektrum sahá od 55 kW do 77 kW. V případě novinky však motory tohoto výkonu dosahují objemu 1,4 litru namísto dosavadních 1,6 litrů. Standardem je Start-Stop a rekuperace brzdné energie.
Nejúspornější Fabia má pod kapotou vznětový tříválec 1,4 TDI/55 kW (75 k). Jedná se o verzi Fabia GreenLine, která na trh přijede v roce 2015. Díky kombinaci systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, pneumatik se sníženým valivým odporem a cílených úprav aerodynamiky dosahuje spotřeby pouhých 3,1 l/100 km.
V těsném závěsu za motorem pro GreenLine je 1,4 TDI s výkonem 66 kW (90 k). S manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje spotřeby 3,4 l/100 km. V porovnání s motorem 1,6 TDI/66 kW s paketem Green tec, používaný ve vozech předchozí generace, představuje zlepšení o zhruba 11 %. Tuto motorizaci lze kombinovat také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Nejvýkonnějším agregátem spalujícím naftu je 1,4 TDI/77 kW (105 k). S pětistupňovou manuální převodovkou tento agregát dosahuje spotřeby 3,5 l/100 km. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750/min do 2 500/min.
Technické novinky
Zážehové motory jsou v porovnání s dosud používanými jednotkami úspornější a zároveň lehčí. Konstrukce motorů TSI je v porovnání s předchozí modelovou řadou EA 111 kompaktnější. Nároky na zástavbový prostor se zmenšily o 50 mm, což pomáhá vytvořit více místa v interiéru. Sjednotila se také zástavbová poloha motorů: ty jsou nyní skloněny stranou výfuku dozadu pod úhlem 12°.
Jednotky 1,2 TSI se mohou pochlubit novou šestnáctiventilovou hlavou válců i variabilním časováním sacích ventilů. Rozvodový mechanismus je poháněn ozubeným řemenem. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlakem až 200 barů, u předchozí generace až 125 barů.
Zážehové motory EA 211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem, nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale taky okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Výfukové plyny jsou chlazeny již v hlavě motoru, což snižuje spotřebu paliva zejména při vysokém zatížení.
Mimořádně úsporné nové vznětové motory pocházejí z konstrukční řady EA 288. Spotřeba v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,7 l/100 km. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin (oxidační katalyzátor a filtr pevných částic), jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.
Nová generace naftových agregátů se vyznačuje nižšími hodnotami spotřeby, emisí, hlučnosti i vibrací. Na kultivovanosti chodu a akustickém komfortu se podílí úpravy ložisek agregátu, nová vyrovnávací hřídel a dvouhmotový setrvačník. Ke snížení hluku přispěl také nový kryt motoru a speciální kryt olejové vany. Zatímco u čtyřválců 1,6 TDI v předchozí generaci pracoval palivový systém s tlaky až 1 600 barů, u nových tříválců 1,4 TDI tato hodnota vzrostla až na 2 000 barů.
Úspora až 65 kg
Důslednou optimalizací se vývojářům podařilo snížit hmotnost novinky v závislosti na výbavě až o 65 kg. Základní verze s tříválcem 1,0 MPI dokonce startuje pod jednou tunou: pohotovostní hmotnost bez řidiče činí jen 980 kg. Nový vznětový tříválec 1,4 TDI je o 28 kg, resp. o téměř 11 % lehčí než dosud používaný čtyřválec 1,6 TDI.
S třetí generací dostane Fabia pro benzinové tříválce manuální převodovku MQ 100 (dosud MQ 200). Výhody jsou jasné: nízká hmotnost a menší olejová náplň. Tato nová manuální převodovka váží jen 26,6 kg, tj. o 7,5 kg méně než předchůdce MQ 200. Olejová náplň u MQ 100 činí 1,2 l. Agregát 1,0 MPI ve výkonnostní variantě 44 kW má stejnou převodovku jako motor 1,0 MPI s výkonem 55 kW, rozdílné jsou ovšem převody u 3., 4. a 5. stupně.
Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo úpravami struktury karoserie. Díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí se podařilo nejen zvýšit torzní tuhost karoserie, ale zároveň také snížit její hmotnost.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn. Objem – cm³, Výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Údaje v závorkách ´(rychlost, zrychlení pro Combi). Verze 1.0 MPI/44 jen pro hatchback)
Čtyři nové zážehové motory
Paleta zážehových jednotek pro evropské trhy je tvořena novými motory řady EA 211 s třemi a čtyřmi válci, které byly vyvinuty pro nasazení v platformě MQB. Tříválce 1,0 MPI jsou vybaveny nepřímým vstřikem paliva. Čtyřválce jsou přeplňované agregáty TSI o objemu 1,2 litru. Všechny disponují čtyřventilovou technikou a rozvody ozubeným řemenem. Výkonové spektrum začíná stejně jako dosud hodnotou 44 kW (60 k), nově však sahá až po 81 kW (110 k) – to je o 4 kW víc než u předchozí generace.
Se základní motorizací 1,0 MPI/44 kW (60 k) spotřebuje nová Fabia v kombinovaném cyklu 4,7 l/100 km, což je pokles o 17 % vůči jednotce o stejném výkonu, používané v předchozí generac. Motorje vybaven pětistupňovou manuální převodovkou a je montován pouze do hatchbacku. S hmotností 72 kg se podílí na redukci pohotovostní hmotnosti pod jednu tunu, přesněji na 980 kg.
Výkonnější varianta tříválce 1,0 MPI disponuje 55 kW (75 k) a má spotřebu 4,8 l/100 km. Pro zvýšení výkonu upravili motoráři řídicí jednotku a dodává se s pětistupňovou manuální převodovkou, stejně jako nově vyvinutý přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) s přímým vstřikem paliva.
Vrchol nabídky představuje přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/81 kW (110 k), spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Alternativou k ručně řazené převodovce je sedmistupňové ústrojí DSG.
Tři nové vznětové tříválce
Pro zájemce o naftové agregáty Škoda Auto připravila tři nové přeplňované motory z konstrukční řady EA 288. Jedná se o tříválce 1,4 litru se vstřikováním paliva common-rail a blokem motoru z hliníkové slitiny. Stejně jako u minulé generace jejich výkonové spektrum sahá od 55 kW do 77 kW. V případě novinky však motory tohoto výkonu dosahují objemu 1,4 litru namísto dosavadních 1,6 litrů. Standardem je Start-Stop a rekuperace brzdné energie.
Nejúspornější Fabia má pod kapotou vznětový tříválec 1,4 TDI/55 kW (75 k). Jedná se o verzi Fabia GreenLine, která na trh přijede v roce 2015. Díky kombinaci systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, pneumatik se sníženým valivým odporem a cílených úprav aerodynamiky dosahuje spotřeby pouhých 3,1 l/100 km.
V těsném závěsu za motorem pro GreenLine je 1,4 TDI s výkonem 66 kW (90 k). S manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje spotřeby 3,4 l/100 km. V porovnání s motorem 1,6 TDI/66 kW s paketem Green tec, používaný ve vozech předchozí generace, představuje zlepšení o zhruba 11 %. Tuto motorizaci lze kombinovat také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Nejvýkonnějším agregátem spalujícím naftu je 1,4 TDI/77 kW (105 k). S pětistupňovou manuální převodovkou tento agregát dosahuje spotřeby 3,5 l/100 km. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750/min do 2 500/min.
Technické novinky
Zážehové motory jsou v porovnání s dosud používanými jednotkami úspornější a zároveň lehčí. Konstrukce motorů TSI je v porovnání s předchozí modelovou řadou EA 111 kompaktnější. Nároky na zástavbový prostor se zmenšily o 50 mm, což pomáhá vytvořit více místa v interiéru. Sjednotila se také zástavbová poloha motorů: ty jsou nyní skloněny stranou výfuku dozadu pod úhlem 12°.
Jednotky 1,2 TSI se mohou pochlubit novou šestnáctiventilovou hlavou válců i variabilním časováním sacích ventilů. Rozvodový mechanismus je poháněn ozubeným řemenem. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlakem až 200 barů, u předchozí generace až 125 barů.
Zážehové motory EA 211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem, nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale taky okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Výfukové plyny jsou chlazeny již v hlavě motoru, což snižuje spotřebu paliva zejména při vysokém zatížení.
Mimořádně úsporné nové vznětové motory pocházejí z konstrukční řady EA 288. Spotřeba v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,7 l/100 km. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin (oxidační katalyzátor a filtr pevných částic), jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.
Nová generace naftových agregátů se vyznačuje nižšími hodnotami spotřeby, emisí, hlučnosti i vibrací. Na kultivovanosti chodu a akustickém komfortu se podílí úpravy ložisek agregátu, nová vyrovnávací hřídel a dvouhmotový setrvačník. Ke snížení hluku přispěl také nový kryt motoru a speciální kryt olejové vany. Zatímco u čtyřválců 1,6 TDI v předchozí generaci pracoval palivový systém s tlaky až 1 600 barů, u nových tříválců 1,4 TDI tato hodnota vzrostla až na 2 000 barů.
Úspora až 65 kg
Důslednou optimalizací se vývojářům podařilo snížit hmotnost novinky v závislosti na výbavě až o 65 kg. Základní verze s tříválcem 1,0 MPI dokonce startuje pod jednou tunou: pohotovostní hmotnost bez řidiče činí jen 980 kg. Nový vznětový tříválec 1,4 TDI je o 28 kg, resp. o téměř 11 % lehčí než dosud používaný čtyřválec 1,6 TDI.
S třetí generací dostane Fabia pro benzinové tříválce manuální převodovku MQ 100 (dosud MQ 200). Výhody jsou jasné: nízká hmotnost a menší olejová náplň. Tato nová manuální převodovka váží jen 26,6 kg, tj. o 7,5 kg méně než předchůdce MQ 200. Olejová náplň u MQ 100 činí 1,2 l. Agregát 1,0 MPI ve výkonnostní variantě 44 kW má stejnou převodovku jako motor 1,0 MPI s výkonem 55 kW, rozdílné jsou ovšem převody u 3., 4. a 5. stupně.
Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo úpravami struktury karoserie. Díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí se podařilo nejen zvýšit torzní tuhost karoserie, ale zároveň také snížit její hmotnost.
Zážehové motory
Typ | 1.0 MPI/44 | 1.0 MPI/55 | 1.2 TSi/66 | 1.2 TSI/81 |
Objem | 999 | 999 | 1197 | 1197 |
Výkon | 44(60)/5000-6000 | 55(75)/6200 | 66(90)/4400-5400 | 81(110)/4600-5600 |
Toč.moment | 95/3000-4300 | 93/3000-4300 | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 |
Rychlost | 160(175) | 172(185) | 182(185) | 196(199) |
Zrychlení | 15,7 | 14,7(14,9) | 10,9(14,7) | 9,4(9,6) |
Spotřeba | 5,7/4,1/4,7 | 5,8/4,2/4,8 | 6,0/4,0/4,7 | 6,1/4,0/4,8 |
Spotřeba Combi | - | 5,7/4,1/4,7 | 5,8/4,2/4,8 | 6,1/4,0/4,8 |
Vznětové motory
Typ | 1.4 TDI/66 | 1.4 TDI/77 |
Objem | 1422 | 1422 |
Výkon | 66(90)/3000-3250 | 77(105)/3500-3750 |
Toč.moment | 230/1750-2500 | 250/1750-2500 |
Rychlost182(184) | 193(194) | |
Zrychlení | 11,1(11,3) | 10,1(10,2 |
Spotřeba | 4,0/3,1/3,4 | 4,0/3,3/3,5 |
Spotřeba Combi | dtto | 3,9/3,3/3,5 |
Pozn. Objem – cm³, Výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Údaje v závorkách ´(rychlost, zrychlení pro Combi). Verze 1.0 MPI/44 jen pro hatchback)
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout