Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT Leon ST obohacuje trh kombi

Minulý týden se uskutečnila národního prezentace nového kombi SEAT Leon ST, který se začíná prodávat od 329 900 Kč za nejslabší verzi 1.2 TSI a v základní výbavě Basis. V nabídce se objevují i verze na CNG nebo s pohonem všech kol.

Prodloužení zádě o 27 centimetrů do jisté míry naznačuje velkorysost zavazadlového prostoru, který má objem 587 l a po sklopení zadních sedael 1470 litrů. Od verze Style je možné objednat sklopné opěradlo sedadla spolujezdce vpředu, díky němuž lze v interiéru přepravovat předměty dlouhé až 2,67 metru.
Opěradla zadních sedadel lze snadno sklopit přímo ze zavazadlového prostoru. Patří mezi ně také dvojitá podlaha, jež mimořádně usnadňuje nakládání a vykládání zavazadel.

Zdůrazněná dynamika exteriéru plynule přechází do interiéru nového modelu SEAT Leon ST. Prostor pro řidiče a spolujezdce vpředu je přehledně uspořádán. Přístrojová deska je velmi elegantní a ve dvoubarevném designu.
Velké stupnice přístrojů jsou snadno čitelné a již od stupně výbavy Reference je doplňuje sériově dodávaný informační systém řidiče. Displej je umístěn přímo v zorném poli řidiče a poskytuje informace o průměrné spotřebě paliva, dojezdu a rychlosti jízdy.
Nově vyvinutá sportovní sedadla řidiče a spolujezdce vpředu jsou umístěna v nízké poloze a komfortní pro osoby všech postav.
Nový vývoj sériově dodávaných bočních airbagů pro řidiče a spolujezdce vpředu, které se nyní montují bez plastových pouzder, přispěl ke snížení hmotnosti. Složené airbagy jsou nyní integrovány přímo do opěradel sedadel.


Karoserie

Extrémně nízké hodnoty spotřeby paliva jsou rovněž důsledkem lehké konstrukce. V základní verzi má Leon ST pohotovostní hmotnost pouhých 1233 kg, takže je nejlehčím kombi ve své třídě. Vzhledem k požadavku na výborný poměr cena/výkon se museli konstruktéři zříci nákladných materiálů, jako je hořčík nebo kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny. Místo nich nalézají ve struktuře karoserie široké uplatnění vysokopevnostní a ultravysokopevnostní oceli. Jen samotné technicky vyspělé oceli tvářené za tepla včetně tvrzení snižují hmotnost o 18 kg a zároveň zvyšují tuhost skeletu. Celkově váží nový Leon ST jen o 45 kilogramů více než srovnatelný pětidveřový model.

Pohon – hospodárná dynamika

Leon ST přichází s rozsáhlou nabídkou výkonných a úsporných motorů TDI a TSI se zdvihovým objemem 1,2 až 2,0 litru. Všechny jsou vybaveny přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Navíc byly optimalizovány pro nízké vnitřní tření a rychlé zahřátí na provozní teplotu.
V závislosti na motoru je hnací síla přenášena na přední kola prostřednictvím pětistupňové nebo šestistupňové mechanické převodovky. Alternativou je kompaktní a lehká dvouspojková převodovka DSG s šesti nebo sedmi převodovými stupni pro jízdu vpřed.

Jednotka se zdvihovým objemem 1,6 litru patří k nejnovější generaci motorů TDI s nejmodernějšími konstrukčními prvky, mezi něž patří systém čištění výfukových plynů v těsné blízkosti motoru, inovativní řízení chladicí soustavy se samostatnými chladicími okruhy pro blok a hlavu válců a mezichladič stlačovaného vzduchu integrovaný do sacího potrubí. Vnitřní tření celého motoru bylo dále optimalizováno jako klíčový faktor pro pokračující zvyšování účinnosti.



Zážehové motory
Typ1.2 TSI/861.2 TSI/1051.4 TSI/1221.4 TSI/1401.8 TSI
Výkon63(86)77(105)90(122)103(140)132(180)
Toč.moment160/1400-3500175/1400-4000200/1400-4000250/1500-3500250/1250-5000
Rychlost178191202211226
Zrychlení12,110,49,68,47,8
Prům.spotřeba5,25,25,35,35,9




Vznětové motory

Typ1.6TDi/1101.6TDi/901.6 TDi/1052.0 TDi/1502.0 TDi/184
Výkon81(110)66(90)77(105)110(150)135(184)
Toč.mom.250/1500-3000230/1400-2750250/1500-2750320/1750-3000380/1750-3000
Rychlost197178191215228
Zrychlení10,713,011,18,67,8
Prům.spotřeba3,24,14,14,14,3


[s]Pozn. Výkon – kW(k), točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), prům.spotřeba –l/100 km]/s]



Podvozek – dynamický a komfortní

Kombi používá od základu novou koncernovou platformu MQB. Všechny motory jsou skloněny o 12° dozadu, což společně s kompaktní konstrukcí motorů umožnilo posunout přední nápravu o 40 mm dopředu. Výsledkem je relativně dlouhý rozvor a dobře vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Přední náprava se vzpěrami McPherson je uložena v pomocném rámu. Nové řízení s elektromechanickým posilovačem, závislým na rychlosti jízdy, se vyznačuje sportovní a přímou charakteristikou. Zároveň významně přispívá k hospodárnosti nového modelu SEAT Leon ST, protože během jízdy přímým směrem neodebírá žádnou energii. Průměr otáčení je pouhých 10,2 metru.
Nový Leon ST je ve variantách poháněných motory o výkonu až 110 kW/150 k vybaven klikovou zadní nápravou s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Výkonnější varianty používají víceprvkové zavěšení. Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS jemně přibrzďuje odlehčené vnitřní přední kolo, aby byla ovladatelnost vozu na limitu přilnavosti ještě bezpečnější a průjezd zatáčkou plynulejší.

SEAT Drive Profile

Charakter verze FR s výkonem 132 kW/180 k nebo 135 kW/184 k lze individuálně upravovat podle aktuální nálady a situace. Volič jízdních režimů SEAT Drive Profile umožňuje měnit charakteristiku posilovače řízení, reakce motoru a převodovky DSG ve čtyřech stupních – Eco, Comfort, Sport a Individual.

SEAT nabízí pro FR rovněž nejnovější generaci adaptivní regulace podvozku DCC se třemi různými režimy, které lze volit prostřednictvím voliče jízdních režimů SEAT Drive Profile. V režimu „Sport“ je Leon ST ještě agilnější, zatímco nastavení v režimu „Comfort“ je komfortnější. Systém DCC adaptivně ovládá ventily v tlumičích, a tím mění charakteristiku tlumení. DCC využívá rovněž vstupní signály od senzorů pohybů kol a zrychlení a provozní data z datové sběrnice CAN pro podvozkové systémy. Na základě toho se vypočítává správná tlumicí síla, která se adaptivně mění v souladu s aktuální jízdní situací. Nová generace DCC může nyní poprvé měnit tlumicí sílu při roztahování a stlačování tlumiče zcela nezávisle na sobě i během manévrů s vysokou příčnou dynamikou – to je významný přínos pro optimalizaci ovladatelnosti.

Na přání dodávaný paket Dynamic pro Leon ST FR zahrnuje také progresivní řízení, které při pomalé jízdě a manévrování na místě snižuje ovládací síly na volantu, zatímco při vysokých nárocích na jízdní dynamiku během jízdy po silnici plné zatáček přechází na přímější charakteristiku řízení. Řidič nemusí tolik otáčet volantem, aby dosáhl požadovaného poloměru otáčení. Při průjezdu prudkými zatáčkami nebo při odbočování nemusí často přehmatávat. U progresivního řízení postačují 2,2 otáčky mezi rejdy, sériově dodávané řízení vyžaduje 2,8 otáčky.

Verze 1.6 Tdi/105 se dodává i s pohonem všech kol v ceně od 488 900 Kč.


Asistenční systémy

Mezi ně patří adaptivní tempomat ACC s funkcí Front Assist, sledování únavy a dva kamerové systémy, asistent dálkových světel a asistent pro jízdu v jízdním pruhu. Dalším důležitým bezpečnostním systémem, jímž je nový SEAT Leon ST vybaven sériově, je multikolizní brzda, která v případě nehody snižuje riziko sekundárních kolizí.



LED světlomety

Pro nový Leon ST jsou na přání nabízeny inovativní LED světlomety pro všechny osvětlovací funkce v kombinaci se zadními světly z LED diod. Kromě expresivního designu mají LED světlomety celou řadu dalších předností. Například osvětlují vozovku světlem s barevnou teplotou 5300 Kelvinů, které je velmi příjemné pro oči, protože se velmi podobá dennímu světlu. Mezi funkce předních LED světlometů patří rovněž dálniční světlo. Jakmile rychlost jízdy Leonu ST překročí 110 km/h po dobu více než 30 sekund, zvýší se mírně kužel světla, aby byla lépe osvětlena dálnice bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu.



SEAT Easy Connect – nejnovější generace informačních a zábavních systémů

Nový SEAT Leon ST přichází na trh s širokým výběrem nejmodernějších informačních a zábavních systémů. Jejich základem je systém SEAT Easy Connect, který umožňuje ovládat zábavné a komunikační funkce společně s celou řadou funkcí vozidla prostřednictvím dotykového displeje s úhlopříčkou až 5,8 palce. Vrcholný systém disponuje stejnými funkcemi jako Media System Plus, ale navíc obsahuje navigační systém s hlasovým ovládáním. Informace navigačního systému o průběhu trasy jsou zobrazovány rovněž na barevném displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem, přímo v zorném úhlu řidiče.


Leon ST Basis
Všechny verze jsou vybaveny sedmi airbagy a elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC včetně ABS a protiprokluzového systému ASR. Sériová výbava navíc zahrnuje elektrické ovládání oken vpředu i zrcátek, světlomety pro denní svícení, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a úchyty Isofix a Top-Tether pro dětské sedačky na zadních sedadlech.


Cenové rozpětí se pohybuje od 329 900 Kč (1.2 TSi Basis), resp 353 900 Kč (1.2 TSi Reference) a 413 900 Kč (1.6 TDi Reference) až pop 607 900 Kč za 2.0 TDI DSG.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar