Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT Leon Cupra a Cupra 280 - nejrychlejší Španěl

S novým modelem Leon CUPRA pokračuje úspěšný příběh na ještě vyšší úrovni. První generace byla uvedena na trh v roce 1996 s Ibizou a od té doby se dynamické modely CUPRA staly ikonami značky SEAT. Nyní je CUPRA poprvé k dispozici i jako třídveřový Leon SC.

Nová CUPRA, nabízející výkon až 206 kW/280 k, nejenže je jednoznačně vrcholným modelem velmi úspěšné rodiny Leon, ale také nejvýkonnějším sériově vyráběný SEAT, a také nejrychlejším.
CUPRA 280 se vizuálně odlišuje 19“ koly, lakovanými s titanovým odstínem, dále aerodynamickým paketem se zadním střešním spoilerem, nápisem CUPRA na brzdových třmenech a černými kryty vnějších zpětných zrcátek. Ozdobné prvky v interiéru této vrcholné sportovní varianty jsou černé s hlubokým leskem (alternativně klasické chromované).
Nový motor 2.0 TSI s dvojitým vstřikováním a proměnným časováním ventilů poskytuje výkon 195 kW/265 k nebo 206 kW/280 k. CUPRA 280 s převodovkou DSG, dodávanou na přání, „vystřelí“ z nuly na 100 km/h za 5,7 s, resp. za 5,8 s s mechanickou převodovkou (Leon SC). Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h je samozřejmostí. Maximální točivý moment 350 N.m v širokém rozpětí otáček od 1750 do 5300/min zaručuje pozoruhodnou hnací sílu v každé situaci.
CUPRA s výkonem 195 kW/265 k a točivým momentem 350 N.m je o zlomek sekundy pomalejší – 5,9 s s mechanickou převodovkou, resp. 5,8 s s DSG (Leon SC). Průměrná spotřeba paliva obou výkonových variant je 6,4 l na 100 km s DSG (pětidveřový Leon: 6,6 l/100 km), resp. 6,6 l s mechanickou převodovkou.

Nová poháněcí jednotka s rychle reagujícím turbodmychadlem překypuje prvky ze světa high-tech a pokrokovými technologiemi – například v systému dvojitého vstřikování je přímé vstřikování benzinu do válců doplněno při částečném zatížení nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Jeho optimální nastavení snižuje spotřebu paliva a emise pevných částic. Za všech okolností je zajištěno nejpříznivější plnění válců – vačkové hřídele jsou nastavitelné, otvírání výfukových ventilů kromě toho reguluje také systém variabilního zdvihu ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a je součástí inteligentního řízení chladicí soustavy. Tření je minimalizováno novým druhem povrchové úpravy hliníkových pístů a ložisek. Soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu CUPRA zahrnuje rovněž systém start/stop a rekuperaci kinetické energie.

Podvozek – high-tech

S adaptivní regulací podvozku DCC, uzávěrkou diferenciálu přední nápravy a progresivním řízením v sériové výbavě dosahuje CUPRA na závodní dráze výrazně rychlejších časů na kolo než jeho předchůdce. Specifická vysokovýkonná brzdová soustava s červenými brzdovými třmeny zaručuje bezpečné a spolehlivé zpomalení.
Navzdory výrazně rozšířené výbavě váží nová generace o 55 kg méně než předchůdce. Nová generace adaptivní regulace podvozku DCC, vyvinutá speciálně pro model CUPRA, je citlivější a pohotovější. Během milisekund přizpůsobuje charakteristiku podvozku panujícím podmínkám. Vůz je také schopen adaptace podle různých preferencí řidiče, nastavitelné voličem jízdních režimů CUPRA Drive Profile.

Uzávěrka diferenciálu přední nápravy

Nová uzávěrka diferenciálu přední nápravy zlepšuje trakci a ovladatelnost. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 N.m a v extrémním případě může být
100 procent hnací síly přenášeno na jedno kolo. Uzávěrka diferenciálu je integrována do všech podvozkových systémů, včetně ESP a EDS. Zlepšuje nejen trakci, ale také eliminuje nežádoucí vliv hnací síly na řízení.

Progresivní řízení

Sériová výbava rovněž zahrnuje progresivní řízení, které vylepšuje agilní chování. Řidiče čeká precizní a klidné řízení, s minimálními požadavky na otáčení volantem a přehmatávání. Řízení pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.
Stabilizační systém ESP umožňuje sportovní styl řízení při zachování bezpečnostních funkcí. Pro extrémně dynamické využití, například na závodním okruhu, může být ESP deaktivováno ve dvou stupních – první stupeň deaktivuje protiprokluzový systém a uvede ESP do sportovního režimu, který umožňuje větší míru otáčení vozu kolem svislé osy. Druhý stupeň ESP kompletně deaktivuje.


CUPRA Drive Profile

Volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile umožňuje přizpůsobovat charakteristiku individuálním preferencím řidiče ve velmi širokém rozsahu. Inženýři se soustředili nejen na režimy Comfort a Sport, ale i na režim CUPRA. V tomto nastavení je reakce motoru na pohyby pedálu plynu mimořádně citlivá, zatímco DSG pracuje v nejsportovnějším režimu řazení a zvukový generátor podporuje plný zvukový projev přeplňovaného motoru. Také adaptivní regulace podvozku DCC, progresivní řízení a uzávěrka diferenciálu přední nápravy pracují ve velmi sportovním nastavení.


Výbava – exkluzivní a individuální

Sériová výbava obsahuje přední a zadní světlomety LED. Přední osvětlují vozovku před vozem světlem s barevnou teplotou 5300 kelvinů, která se velmi blíží dennímu světlu. Výsledkem je velmi malá únava očí při jízdě za tmy. Diody LED spotřebují minimální množství energie – například tlumená světla odebírají pouhých 20 W na každé straně.

Nad rámec základní výbavy modelu Leon FR zahrnuje sériová vnitřní výbava modelu CUPRA špičkové provedení sportovních sedadel čalouněných Alcantarou, volant CUPRA a Media System Plus s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 5,8“. Výjimečným prvkem v interiéru modelu CUPRA je dekorační osvětlení. Diody LED ve výplních dveří zdůrazňují kontury vnitřního designu a dodávají prostoru pro cestující prémiovou atmosféru. Prostřednictvím voliče jízdních režimů CUPRA Drive Profile lze přizpůsobit barvu diod LED – v režimu CUPRA září červeně, ve standardním nastavení bíle.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar