Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Macan - menší bratr Cayenne

Nové SUV ze Stuttgartu charakterizuje kombinace malé výšky a značné šířky. Ke sportovní eleganci a dynamice přispívá zaoblená kapota motoru a klesající linie střechy. Mnoho designérských prvků bylo přejato z ostatních modelů Porsche.

Při uvedení do prodeje budou připraveny tři modely. Macan Sse zážehovým šestiválcem 3.0 s dvojicí turbodmychadel a výkonem 340 k (250 kW). Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s (s Paketem Sport za 5,2 s). Automobil dosahuje nejvyšší rychlosti 254 km/h a v kombinovaném režimu se spotřeba pohybuje mezi 9,0 a 8,7 l/100 km.

Macan S Diesel pohání vznětový šestiválec 3. 0 (258 k/190 kW) s kombinovanou spotřebou v rozmezí 6,3 až 6,1 l/100 km, z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,3 s (s Paketem Sport Chrono za 6,1s) s a jede 230 km/h.

Nejvýkonnější Macan Turbo má pod kapotou přeplňovaný motor 3.6 V6 s výkonem 400 k (294 kW) a katapultuje vůz z 0 na 100 km/h během 4,8 s (s Paketem Sport Chrono za 4,6 s). Přesto dosáhne 266 km/h při spotřebě je 9,2 až 8,9 l/100 km.

Součástí výbavy všech modelů je aktivní pohon všech kol Porsche Traction Management (PTM), kombinující elektronicky ovládanou vícelamelovou spojku, elektronický závěr diferenciálu (ABD) a protiprokluzový systém (ASR). Pohon všech kol patří mezi nejrychlejší systémy svého druhu na trhu. Trvale hnaná je zadní náprava, na přední se točivý moment přenáší ze zadní nápravy.
Mezi výhody převodovky PDK patří excelentní výkon ihned po nastartování, extrémně rychlé změny převodových stupňů, krátké reakční časy, nízká spotřeba paliva a vynikající komfort řazení. K dispozici jsou dvě kulisy řazení. Na pravé straně se řadí podle typického schématu, zatímco na levé straně lze řadit manuálně nebo páčkami pod volantem.

Off-roadový režim
Off-roadový režim, aktivuje se tlačítkem na středové konzoli v rychlostech mezi 0 a 80 km/h, je navržený pro zajištění maximální trakce: například otáčky a převody jsou zaměřené na vyšší úroveň trakce, mezinápravová spojka dokáže rychleji přenést točivý moment na přední nápravu nebo mezi přední a zadní nápravu. Také reakce plynového pedálu, jsou přizpůsobeny pro terénní podmínky. Se vzduchovým podvozkem lze světlou výšku zvýšit o 40 mm na maximum 230 mm.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)
Systém PTV Plus používá variabilní rozdělení točivého momentu mezi zadní kola a kombinuje ho s elektronicky řízeným závěrem zadního diferenciálu. Pracuje s informacemi v podobě úhlu natočení volantu, rychlosti otáčení volantem, pozice plynového pedálu, rychlosti stáčení vozu kolem svislé osy a rychlosti vozu. Na jejich základě rozhoduje o cíleném přibrzďování vnitřního kola zadní nápravy s cílem zlepšit ochotu k zatáčení a posílit přesnost řízení. Vnější kolo tak získá více točivého momentu a vyvolá potřebný stáčivý moment vozu.

Tlačítko Sport
Všechny modely jsou vybaveny tlačítkem Sport, po jehož stisknutí
se elektronická řídicí jednotka motoru zajistí ještě rychlejší odezvu: jemné sešlápnutí plynového pedálu má za následek výrazně přímější reakce, omezovač otáček se posune blíže k červenému poli a dynamika motoru se charakterově blíží závodům.

Paket Sport Chrono
Na přání dodávaný paket nabízí vyšší výkon stiskem jediného tlačítka; nastavuje podvozek, motor a převodovku na sportovnější notu. Typickým znamením jsou analogové stopky na přístrojové desce, stejně jako tlačítko Sport Plus. Dalším prvkem je displej jízdních výkonů doplňkového systému PCM, jenž poskytuje informace o době trvání jízdy, ujeté vzdálenosti v daném kole nebo čase, za který jste ujeli jedno kolo. Přidává také funkci Launch Control, která aktivuje závodní start z místa v nejkratším možném čase. Čas, o který se zkrátí sprint z 0 na 100 km/h, je pro všechny motory o 0,2 sekundy kratší.


Tři podvozky
Porsche Macan může být vybaveno jedním ze tří podvozků. Podvozek s ocelovými pružinami splňuje nejvyšší standardy v oblasti výkonnosti, potěšení z jízdy, terénních schopností a komfortu. Přední náprava je pětiprvková, zadní víceprvková. Oddělené tlumiče a pružiny na zadní nápravě zlepšují jízdní komfort a odezvu tlumičů.
Druhou verzí je kombinace ocelových pružin a adaptivních tlumičů PASM (součást výbavy Macan Turbo). Tato varianta nabízí režimy Comfort, Sport a Sport Plus. Elektronicky ovládaný systém aktivních tlumičů PASM aktivně a nepřetržitě reguluje tlumicí sílu na přední a zadní nápravě. Při dynamické jízdě, která zahrnuje ostrou akceleraci, prudké brzdění nebo jízdu mimo zpevněnou vozovku, působí na automobily různé síly vedoucí k naklánění karoserie. Systém PASM tyto nechtěné pohyby karoserie omezuje.

Třetím podvozkem (na přání) je vzduchový s regulací světlé výšky a systémem PASM, který nemá v tomto segmentu obdoby. V porovnání s podvozkem s ocelovými pružinami je vůz se vzduchovým podvozkem v nastavení Normal o 15 mm nižší, a díky mírně sníženému těžišti nabízí lepší jízdní vlastnosti a komfort. Vzduchový podvozek automaticky udržuje výšku vozu bez ohledu na jeho zatížení. Světlou výšku lze nastavit ve třech úrovních podle potřeby: High Level I, Normal Level a Low Level. V režimu High Level I je vůz o 40 mm výše, než je standardní Normal Level, a dosahuje maximální světlé výšky 230 mm. Volba se provádí off-roadovým tlačítkem v rychlostech 0 až 80 km/h.

Výkonné brzdy
Vpředu jsou šestipístkové pevné brzdové třmeny vyrobené z hliníku. V případě verze S a S Diesel je průměr kotoučů 350 mm, zatímco u verze Turbo 360 mm. U všech verzí mají brzdný účinek na zadních kolech na starosti plovoucí třmeny s integrovanou elektrickou parkovací brzdou. Zadní kotouče modelů S a S Diesel mají průměr 330 mm, v provedení Turbo průměr 356 mm.
Automobil může využívat různé rozměry kol a pneumatik. V kombinaci s pohonem všech kol, navrženým také pro tahání těžkých přívěsů, širší zadní pneumatiky zvyšují trakci na zadní nápravě a zlepšují jízdní stabilitu. Porsche Macan. Pro Macan S a Macan S Diesel se standardně dodávají pneumatiky s rozměrem 235/60 R 18 (vpředu) a 255/55 R 18 (vzadu), zatímco Macan Turbo používá pneumatiky o rozměrech 235/55 R 19 (vpředu) a 255/50 R 19 (vzadu).


Interiér
Svažující se středová konzole s vysoko umístěným voličem převodovky, což je typický prvek závodních vozů, propojuje řidiče ještě intenzivněji s interiérem. Tlačítka na ovládání nejdůležitějších funkcí jsou seskupeny na středové konzole.
Přístrojová deska nabízí tři kruhové přístroje s centrálně situovaným rychloměrem. Indikátor umístěný uvnitř rychloměru informuje řidiče o zařazené rychlosti. Barevný displej 4,8“ s vysokým rozlišením sídlí v pravém tubusu. Kromě nejdůležitějších palubních údajů graficky zobrazuje také mapu volitelného systému PCM s navigačním modulem.



Cena je stanovena na 57 930 € pro model Macan S a Macan S Diesel. Špičkový model Macan Turbo je k dostání za cenu 79 826. V České republice bude nové SUV k dostání již od 5. dubna 2014 a to ve všech autorizovaných prodejních a servisních místech v Porsche Centrum Praha a Porsche Centrum Brno.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar