Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Partner s elektrickým pohonem (podrobně)

Díky uživatelským nákladům 0,9 – 2 € (evropský průměr) / 100 km, podle ceny kWh v dané zemi, jsou účty za spotřebovanou energii pro profesionální uživatele nepřekonatelné, bez ohledu na používaný způsob nabíjení.

Provozní náklady jsou nižší rovněž oproti vozu se spalovacím motorem, protože není nutné provádět výměnu oleje, ve voze je méně dílů vyžadujících údržbu a díky rekuperaci energie při zpomalení není nutné tolik sešlapávat brzdný pedál.
Elektrický Partner je vybaven elektromotorem o výkonu 49 kW (67 k) a okamžitém točivém momentu 200 Nm - k dispozici od 0 do 1 500/min. Motor je spojen s trvalou jednostupňovou redukcí, která mu bez nutnosti řazení dodává při rozjezdu a ve všech fázích zrychlení pružnost.
Měřič energie na přístrojové desce ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie (při uvolnění pedálu akcelerátoru nebo při brzdění) a ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a klimatizaci. Řidič se velmi rychle naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení a vede ho to k plynulému a úspornému řízení.
I když je elektrický Partner vhodný pro klidné řízení, nechybí mu dynamika. V případě potřeby uvolní sešlápnutí pedálu akcelerátoru ihned dostupný točivý moment motoru a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace.
Elektronický stabilizační systém ESP spojený s funkcí pomoc při rozjezdu ve svahu je součástí základní výbavy. Společně s točivým momentem přispívá ke schopnosti elektromobilu Partner rozjet se i na velmi prudkém svahu (až 25 %).
„Plíživá“ funkce po uvolnění brzdového pedálu, podobná jako u automatické převodovky, usnadňuje manévry při nízkých rychlostech.
Přesné řízení rekuperace energie pro dosažení optimální progresivnost zpomalení jak po uvolnění pedálu akcelerátoru, tak při brzdění poskytuje obdivuhodný komfort řízení.
Na řidiče čeká klasické místo s ovladači podobnými jako u vozu s klasickým motorem: klíč zapalování, ruční brzda, čtyřpolohová volicí páka a dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou, dále ovladače vytápění a klimatizace,…
Po otočení klíče v zapalování do první polohy se spustí napájení elektrických zařízení, druhá poloha spustí ovládání pohonu. Rozsvícení zelené kontrolky a zvukový signál oznamují, že vůz je připraven vyrazit.

Hlavní rozdíly oproti vozu se spalovacím motorem se týkají sdruženého přístroje, který seskupuje:

-ukazatel energie,

-ukazatel stavu nabití baterie,

-ukazatel spotřeby klimatizace a vytápění,

-palubní počítač zobrazující běžné informace a spotřebu v kWh.

Absence převodové páky, kterou nahrazuje ovladač dokonale začleněný do palubní desky, umožňuje zlepšit prostornost na předních sedadlech.
Ekologické řízení probíhá velmi intuitivně:

Ukazatel energie, viditelný na levé straně sdruženého přístroje, napomáhá úspornému řízení, neboť ukazuje okamžitou spotřebu a rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Používá k tomu ručičku, která se pohybuje před barevnými úseky:

-zelený úsek: řízení s minimální spotřebou energie,

-bílý úsek: řízení s vysokou spotřebou energie,

-modrý úsek „Charge“ : rekuperace energie

Nový ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a zapnuté klimatizaci. Ručička ukazatele se pohybuje před barevnými úseky. Zelený úsek ukazuje nejnižší dodatečnou spotřebu a červený nejvyšší.
Inovativní zobrazení dodatečného dojezdu, kterého se dosáhne díky režimu „ECO“ systému vytápění/klimatizace na středovém displeji, který zobrazuje rovněž celkový zbývající dojezd a průměrnou spotřebu v kWh/100 km nebo v km/kWh.

Ukazatel energie v horní středové části v levé části sdruženého přístroje ukazuje úroveň nabití baterie. Od dosažení úrovně nabití 20 % začne být řidič progresivním způsobem upozorňován, aby tak mohl v předstihu a bezpečně naplánovat potřebné dobití vozu.
-od 20 % nabití se trvale rozsvítí kontrolka ukazatele a omezuje se výkon vytápění,
-od 10 % nabití se rozsvítí kontrolka a postupně se snižuje výkon. Omezuje se také akcelerace a vůz se pohybuje nižší rychlostí.


Aktivní bezpečnost
Bateriové články jsou zabudovány do dvou bloků, umístěné pod podlahou z obou stran zadní nápravy. Hmotnost je tak rozložená, že došlo ke snížení těžiště a vůz získal dobrou dynamickou stabilitu. K ní přispívá i sériová výbava, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem pro kritické situace je vybaven i elektronickým stabilizačním systémem (ESP), což je v tomto segmentu ojedinělé.
Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí „brzdění motorem“, které je účinnější než u spalovacího motoru. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem.

Ochr
ana baterií v případě nárazu
Blok baterií umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna. V případě bočního nebo zadního nárazu chrání blok článků příčné ocelové výztuže spojené s výztužemi zadní části podlahy. U každého základního článku (celkem 80) se sleduje teplota, napětí a proud. Články jsou uzavřeny v bloku z nerezové oceli a seskupeny v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku. V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od „vysokonapěťových“ okruhů.


Bezpečnost při nabíjení baterií
Nabíjení z běžné uzemněné domácí zásuvky se provádí speciálním kabelem s ochranným pouzdrem, zajišťujícím elektronickou kontrolu kontinuity uzemnění a v případě anomálie nabíjení přeruší.
Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují jak snímače napětí a teploty článků, tak dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení (skutečný mozek vozu), který nabíjení v případě anomálie přeruší.
Dobíjení je možné pouze pokud vůz stojí a je vypnuté zapalování, aby nemohlo dojít k neúmyslnému nastartování, je-li zapojen nabíjecí konektor.


Pohonná jednotka
Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem zabudovaná pod kapotou pohání přední kola. Synchronní výkonný elektrický motor s permanentními magnety je velmi kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW (64k), maximální točivý moment 200 Nm, 0-1 500/min.

Tvoří jej:

-ve střední části mobilní rotor s vnějšími magnety umístěnými tak, že póly (severní a jižní) střídavě směřují ven;

-zvenku je umístěn pevný stator, který tvoří cívky napájené třemi samostatnými fázemi proudu, vytvářejícími magnetické pole, které otáčí rotorem.

Motor napájí střídavý třífázový proud 300 V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 300 V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se dosáhlo co nejlepšího kompromisu mezi dynamickými výkony a spotřebou energie ve prospěch dojezdu.
Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 110 km/h. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 9,93 při jízdě vpřed i vzad. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru.


Baterie
Elektrický Partner je vybaven lithium-iontovým akumulátorem s vysokou energetickou hustotou a kapacitou 22,5 kW. Umožňuje ukládat více energie na kilogram a objemovou jednotku. Akumulátor nemá paměťový efekt. Může se dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet. Tvoří ji 80 článků o 3,75 V (nominální napětí) seskupených do 5 modulů s 16 základními články.
Je umístěna ve formě 2 bloků v podvozku vozu, po obou stranách zadní nápravy (3 moduly v předním bloku – 2 moduly v zadním bloku). Jsou tak zachovány jízdní vlastnosti vozu Partner i rozměry nákladového prostoru.
Každý modul je opatřen 2 monitorovacími jednotkami článků (CMU), které kontrolují teplotu, napětí a proud v každém článku. Celý systém doplňuje řídící jednotka baterie (BMU), která řídí celkové fungování baterie a neustále optimalizuje energetickou účinnost přispívající k zajištění co nejlepšího dojezdu vozu.


Elektrické toky
Proudový měnič mění při jízdě stejnosměrný 300 V proud z baterie na střídavý 300 V proud, který napájí elektromotor. Tento měnič řídí motor při jízdě a ve fázi rekuperace energie. Motor je reverzibilní. Při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).
Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 230 V proud na stejnosměrný o napětí 300 V, který slouží k napájení baterie.
Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým proudem 380 V. Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým proudem.
Dobíjení monitoruje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % plného nabití. Je možné spustit druhou fázi dobíjení (po první na 80 %), ta bude probíhat až do 100 % nabití, ale bude probíhat pomaleji, aby nedošlo k překročení maximálního napětí bateriových článků.
DC/DC měnič zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14,7 V z 300 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12 V baterie určené k provozu palubních přístrojů – počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, vakuového čerpadla, aj. Plní stejnou roli jako alternátor ve vozech s tepelnými motory.


Peugeot Furgon Partner Electric ve verzi L1 (délka 4380 mm) stojí 684 600 Kč, prodloužená verze L2 (délka 4628 mm) přijde na 714 600 Kč

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar