Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport - lev vystrčil drápy

Tým Peugeot Sport pracoval na nové 308 GTi na základě jasného zadání: vyvinout kompaktní sportovní vůz, který bude rychlý a bezpečný a bude přinášet maximální požitek z jízdy. Tento požadavek se promítnul do všech prvků vozu: podvozku, motoru, brzd i elektronických systémů.

Se světlou výškou sníženou o 11 mm a s 19“ koly Carbone 19 působí velice sportovně. U verze GTi 270 k jsou kola opatřena pneumatikami Michelin Super Sport a ráfky Reverse, díky kterým je možné vidět přední brzdové kotouče o průměru 308 mm s pevnými čtyřpístovými třmeny v červené barvě.

Styl interiéru s exteriérem dokonale ladí. Na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích se objevuje červené prošití. A konečně prahy dveří jsou hliníkové, stejně jako pedály, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky.

Ve verzi GTi 270 k se objevuje skořepinové sedadlo potažené kůží a Alcantarou. Díky němu tvoří řidič s autem jeden celek a za všech okolností vnímá projížděnou dráhu vozu. Kompaktní volant o rozměru 351 × 329 mm nabízí přirozený úchyt a bezchybnou přesnost na milimetry. Je potažený kůží, ve spodní části je umístěné logo GTi a v horní části červená středová ryska. Nad volantem je umístěn vyvýšený přístrojový panel.
Driver Sport Pack nabízí řidiči možnost ještě zvýšit sportovní atmosféru ve voze. Stisknutím tlačítka SPORT na středovém panelu se změní barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, objeví se další údaje (výkon, tlak přeplňování, příčné a podélné zrychlení), zesílí zvuk motoru a změní se nastavení akceleračního pedálu.

Peugeot 308 GTi sedí pevně na silnici, a to díky širokému rozchodu (1 570 mm vpředu a 1 554 mm vzadu) a pneumatikám Michelin Super Sport 235/35 R19. Tyto pneumatiky zabírají tak, že posunují hodně daleko limity příčné a podélné přilnavosti. 19“ kola typu Reverse jsou každé lehčí o 2 kg v porovnání s 18“ hliníkovými koly Diamant.
Přední vzduchem chlazené kotoučové brzdy mají průměr 380 mm. Jsou namontované na hliníkovém náboji a mají čtyři písty (o průměru 38 a 41 mm), které se pohybují v pevném třmenu. Průměr zadních kotoučů je 268 mm.

Přední náprava pseudo-McPherson funguje velmi přesně a s ní přirozeně funguje i zadní náprava s deformovatelným příčným nosníkem. Tyto komponenty snižují hmotnost vozu, přední zkrutný stabilizátor je napůl dutý a příčná trojúhelníková ramena jsou z hliníku. Celý vertikální systém zavěšení kol přední nápravy modelu GTi je odlišný a zahrnuje tyto specifické vlastnosti: tuhost pružiny; nastavení tlumiče pružení, který zahrnuje hydraulický doraz pro omezení hluku; uložení tlumiče pružení, které je tužší a zvětšené, aby mohlo zasáhnout již od začátku komprese, pokud je řidič ve voze sám.
U verze 308 GTi 270 k se objevuje diferenciál s omezeným prokluzem Torsen®, který je zabudován do převodovky pro větší dynamiku v zatáčkách. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen®. Zpětná vazba od jednotlivých kol je přesná, řidič v každé chvíli neomylně ví, jaká se auto chová.

Diferenciál s omezeným prokluzem Torsen® využívá rovněž nové nastavení systému Traction Control pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost, umožňuje zejména větší vybočení v ostrých zatáčkách. ESP lze zcela odpojit.
Aby Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport mohl co nejlépe využít potenciál podvozku, ukrývá pod kapotou motor 1.6 THP 270 k S&S. Tento čtyřválcový motor vykazuje nejvyšší specifický výkon ve svém segmentu (169 k/l).

Motor poskytuje výkon 200 kW a točivý moment činí 330 Nm. Díky vstřikovacímu tlaku 200 bar působí tento agregát velmi svižně. Je neustále zásoben palivem, výkon je téměř konstantní, dokud se nedosáhne hranice omezovače otáček 6 500/min, což je moment, kdy vůz dosáhne obdivuhodné rychlosti. Maximálního točivého momentu je dosahováno v rozmezí 1 900 – 5 000/min. Díky specifické koncepci ovládání obtokového ventilu turbodmychadla (wastegate) je výkon a točivý moment dokonale dávkovaný, a to i ve vysokých otáčkách.
Motor EP6 FDTR nabízí kompresní poměr 9,2:1 a špičkovou úroveň pohyblivých částí: kované hliníkové písty podobné koncepce jako u závodních vozů, zesílené ojnice a pístní kroužky, pánve ojničních ložisek s použitým polymerem, zesílené šrouby ojnic. Pro zajištění konzistentního výkonu jsou chlazené zespodu dvojitým postřikem oleje. Výfukové potrubí je vyrobeno z oceli, aby odolalo vysokým teplotám až do 1000 °C. Aktivací systému Driver Sport Pack se posílí sportovní charakter zvuku výfukového potrubí.

Tým se zaměřil na ztráty tlaku, jak u sání, tak u výfuku, aby bylo možné využít celého potenciálu motoru. Proto je vůz vybaven speciálně vyvinutým systémem chlazení stlačeného vzduchu, který je zabudovaný do spodní části nárazníku. Díky tomu je možné dodávat do systému požadované množství vzduchu ve správné teplotě. Na výstupu z motoru jsou spaliny účinněji vylučovány zcela přepracovaným potrubím, z katalyzátoru do obou koncovek.

Řada 308 GTi by Peugeot Sport nabízí dvě úrovně výkonu: 270 k a 250 k. Základním modelem je 308 GTi 250 k, který je k dispozici jen v některých zemích. Verze o výkonu 250 k je vybavena stejným motorem jako výkonnější verze 270 k.

Pod kapotou nové 308 GTi 250 k je uložen motor EP6 FDTR o výkonu 182 kW (250 k) a 330 Nm. Ve spojení s posílenou manuální šestistupňovou převodovkou nabízí poměr hmotnost/výkon pouze 4,82 kh/k. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 6,2 s a pro zrychlení s pevným startem 1000 m vozu stačí 25,6 s. Kotouče předních brzd mají průměr 330 mm, průměr zadních je 268 mm. Kola jsou opatřena pneumatikami Michelin Pilot Sport 3 (225/40 R18).

Vůz 308 GTi 250 k je sériově vybaven 18“ koly Diamant a sedadly s čalouněním TEP/Alcantara s červeným prošitím, za příplatek může dostat hliníková 19“ kola Carbone19 a skořepinová sedadla Peugeot Sport. V nabídce odstínů barev figuruje červená Ultimate, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré, šedá Hurricane a modrá Magnetic.


Typ1.6 THP/2701.6 THP/250
Objem15981598
Výkon200(270)/6000184(250)/6000
Toč.moment330/1900330/1900
Rychlost250250
Zrychlení 0-100 km/h6,06,2
Zrychlení 0-1000 m25,325,6
Spotřeba8,1/4,9/6,08,1/4,9/6,0




Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h –s, zrychlení 0-1000 m – s, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar