Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 301 - kompaktní sedan

Od modelu Peugeot 301 se očekává, že se z hlediska objemů prodeje ve světě časem stane jedním z nejdůležitějších vozů značky. Nabízí moderní styl a funkce, které jsou důmyslně přizpůsobeny očekávání jednotlivých trhů, na kterých se vůz bude prodávat.

Designéři se inspirovali konceptem SR1, symbolem nové identity značky Peugeot. Přebírá stylistické principy značky, vyzařuje z něj silný a dynamický charakter s výraznými liniemi a velkými plochami karoserie, které přispívají k image prostorného, robustního vozu.
Velká péče byla věnována designu světlometů, které se nacházejí na rozhraní kapoty, nárazníku a předních blatníků. Právě uvnitř předních světlometů začíná linie vedoucí přes boky a zadní dvoubarevná světla.
Také v interiéru nalezneme nenápadné linie, vytvářející charakter modelu 301. Palubní deska je koncipována jako kokpit, s panelem tvořeným dvěma velkými kruhovými ciferníky, tříramenným volantem a středovou konzolou ve tvaru V.
Rozvor byl zvýšen na 265 cm, což je rekord, rozchod rozšířen o 30 mm vpředu a o 10 mm vzadu. Celková délka činí s předním převisem v délce 81,6 cm a zadním dlouhým 97,4 cm dohromady 444 cm.
Objem zavazadlového prostoru je 640 litrů, z toho 35 litrů pod podlahou. Jeho pravoúhlý tvar zaručuje dobrý přístup, praktičnost a prostornost. Opěradla sedadel dělených v poměru 2/3 : 1/3 (podle úrovně) lze sklopit pohybem jedné ruky. Objem dostupný pro nakládání zavazadel nebo předmětů může dosáhnout 1038 l nebo 1352 l při využití až ke stropu.
Přední náprava je typu pseudo Mc Pherson, zadní náprava má deformovatelnou příčku. Jde o zavěšení používané u modelů poslední generace (208, 308, 3008, etc.). Nápravy byly přizpůsobeny a seřízeny tak, aby zajišťovaly vynikající kompromis mezi komfortem a stabilitou, bez ohledu na stav vozovky. Ujely se desítky tisíc kilometrů na několika kontinentech, aby se našlo nejlepší nastavení. 301 tak exceluje ve filtrování nerovností vozovky. Cílem koncepce bylo dlouhodobě zvládat uživatelské podmínky, které jsou někdy ztíženy poškozenými silnicemi, horkým, studeným nebo vlhkým podnebím.
U nejnáročnějších destinací může být vůz vybaven ochranným štítem pod motorem. Ochranné plechy podběhu kola z materiálu, který dobře odolává zimě, je přichycený pomocí 14 šroubů. Díky velkým rozměrům zajišťují maximální pokrytí a účinnou ochranu motorového prostoru před štěrkem.
Pro zajištění dlouhodobé odolnosti jsou některé prvky uvnitř i vně vozu přišroubovány. Např. palubní deska, do které je zabudována i příčná vzpěra pro větší pevnost. Přívod vzduchu do motoru je opatřen jedním z nejúčinnějších systémů na oddělování vzduchu a vody a je umístěn na čelní straně, aby zachycoval studenější vzduch.
Sedan 301 je vybaven nejnovější bezpečnostní výbavou. V závislosti na zemi prodeje a typu motoru může mít ESP, ABS, podporou brzdění v kritických situacích nebo samočinnou aktivací výstražných světlometů. Stejně tak může nabídnout až 4 airbagy.
Vůz využívá motory poslední generace. Nabídka zážehových a vznětových motorů spojujících výkonnost a nízkou spotřebu je přizpůsobena očekáváním cílových trhů.


1.2 l VTi 53 kW (72 k) s manuální nebo robotizovanou převodovkou
1.6 l VTi 85 kW (115 k) s manuální nebo automatickou převodovkou
1.6 l HDi 68 kW (92 k) s manuální převodovkou

Peugeot 301 je po modelu 208 druhým vozem s novým zážehovým tříválcem. Cílem vývoje bylo snížení hmotnosti (-25 kg oproti čtyřválcovému motoru s podobným výkonem) a tření (-30 %). Blok a hlava válců jsou z hliníkové slitiny, sběrač výfukových plynů je zabudován do hlavy válců. Motor je přizpůsoben pro použití mimo Evropu, kdy byly použity specifické písty kompatibilní s kolísavou kvalitou benzínu (od RON 87). Logicky došlo i k vývoji výkonů, maximální výkon je 53 kW (72 k), točivý moment 110 Nm od 3000/min a kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km.
V průběhu roku 2013 doplní nabídku verze motoru 1.2 l VTi s robotizovanou převodovkou.


Zážehový motor 1.6 l VTi 115 k
Je vybaven distribučním systémem s plynule proměnným časováním ventilů (VVT) a pracuje s oktanovými čísly do RON 87. Stejně jako u tříválce byla velká péče věnována snížení tření. Výsledkem je snížení emisí CO2, kterou ještě zvyšuje použití olejového čerpadla s řízeným průtokem. Maximální výkon motoru je 85 kW (115 k) a točivého momentu 150 Nm se dosahuje při 4 000/min.


Vznětový motor 1.6 l HDi 92 k
Nejpoužívanější dieselový motor na světě je k dispozici v poslední specifikaci Euro 5 a pro některé trhy ve verzi Euro 4. Při maximálním výkonu 68 kW (92 k) a točivém momentu 230 Nm již při nízkých otáčkách (1 750/min) je spotřeba 4,1 l/100 km. Tento střídmý a přitom výkonný motor je k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou.
Pokud jde o tepelný komfort, může 301 nabízet 4 úrovně topení/klimatizace. Ruční a elektronická klimatizace nabízená podle výbavy se montuje s přívodem vzduchu k zadním sedadlům, kvůli co nejlepší výkonnosti. Pozorování zvyků při řízení v zemích s horkým podnebím konstruktéry přivedlo k vytvoření tlačítka „AC Max“, které umožní získat maximální ochlazení jediným zapnutím elektronické klimatizace.

Peugeot 301 se bude od listopadu prodávat v Turecku a poté ve střední a východní Evropě, Rusku, na Ukrajině, v Řecku, v zemích Maghrebu, na Středním východě, zemích Perského zálivu, v Africe a některých trzích Latinské Ameriky a poté v další fázi v Číně.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar