Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel představil nové zážehové motory

Aachen Colloquium – nejvýznamnější kongres automobilové techniky v Německu – se stal platformou pro představení nové řady zážehových motorů střední třídy automobilky Opel.

Nové čtyřválce SIDI (Spark Ignition Direct Injection) ECOTEC Turbo o objemu 1,6 l jsou vybaveny systémem přímého vstřikování benzinu do válců. Tyto agregáty přinášejí výhody v oblasti spotřeby paliva, výkonu a kultury chodu, přičemž jsou i příkladně šetrné k životnímu prostředí. Oproti motorům předchozí generace poklesly emise CO2 i spotřeba paliva o 13 procent, přičemž výkon i točivý moment vzrostly o 33 procent!
Nová řada obsahuje dva čtyřválce: 1.6 Eco Turbo o výkonu 125 kW/170 k s točivým momentem 280 Nm, a 1.6 Performance Turbo o výkonu 147 kW/200 k s točivým momentem 300 Nm. Verze s nižším výkonem je optimalizovaná z hlediska spotřeby paliva, má vysoký točivý moment v oblasti nízkých otáček a vyniká pružností. Motory nové generace se budou montovat do modelů Opel od začátku roku 2013.
Srdcem nové řady motorů je nový blok motoru, schopný odolávat špičkovému tlaku ve válcích až 130 barů. Litinový blok motoru je v zájmu snížení hmotnosti doplněný hliníkovou klikovou skříní.
K hlavním úkolům při vývoji bylo dosažení obzvláště nízké hladiny hluku a vibrací bez rušivých frekvencí. V tomto duchu byl optimalizován také sací i výfukový systém. Například pro zaručení akustické izolace víka ventilového rozvodu na hlavě válců se používají speciální upínací prvky a těsnění, odolávající vysokým teplotám sousedního turbodmychadla. Výsledkem je klidný chod motoru ve volnoběžných otáčkách a příjemný zvuk i ve vysokých rychlostech a při velkém zatížení motoru.
Motory jsou jedinými agregáty v objemové třídě 1.6 l vybavené vyvažovacími hřídeli, které jsou vloženy do tunelů v zadní stěně bloku motoru a poháněny řetězem. Protisměrně se otáčející vyvažovací hřídele účinně eliminují vibrace, které zákonitě vznikají při běhu čtyřválcového motoru, čímž se zvyšuje jízdní komfort.
Precizní konstrukce systému přeplňování turbodmychadlem má zásadní význam při tzv. downsizingu, tedy vývoji motorů menších objemů, které ale musí nabízet vysoké výkony. Motory s vysokým točivým momentem a přeplňovacím tlakem při relativně malém objemu musí vynikat spontánní reakcí na pohyby pedálu plynu a zejména v nízkých otáčkách mohou být plnohodnotnou alternativou k motorům s vyšším objemem. Nové motory Opel 1.6 používají turbodmychadlo integrované do sběrného výfukového potrubí motoru. Tato konstrukce je výhodná z hlediska prostorových nároků i jednoduchosti výroby v porovnání s dvouproudovými turbodmychadly (Twin-Scroll), používanými u větších motorů. Každá výkonová verze motoru SIDI ECOTEC má specifickou geometrii turbíny.
Turbodmychadlo je konstruované tak, aby umožňovalo motoru dosahovat vysokého točivého momentu už v nízkých otáčkách bez výrazného aerodynamického hluku. Nízkotlaké a vysokotlaké rezonátory potlačují zvukové efekty v sacím systému motoru (hvízdání, pulzace, hluk vzduchu proudícího kolem lopatek). Díky optimalizovanému vedení vzduchu, tvarování kanálů a strategii regulace výměny plynů motor profituje z progresivní regulace přeplňování bez typického hluku turbodmychadlem přeplňovaných motorů.
Proti předchozím agregátům je motor výrazně pružnější. Např. akcelerace na 5. převodový stupeň z rychlosti 80 km/h na 120 km/h je kratší asi o 20 procent.
Pro docílení příznivé spotřeby paliva a nízkých emisí zvolili konstruktéři systém přímého vstřikování benzinu do válců. Poloha zapalovací svíčky a vstřikovací trysky ve středu spalovacího prostoru v hlavě válců je základem mimořádně kompaktní konstrukce motoru.
Ventilový rozvod je poháněný bezúdržbovým řetězem s hydraulickým napínákem, vahadla ventilů s kladkou a hydraulickým vymezováním vůle přispívají ke snížení třecích ztrát. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti je litinový blok motoru doplněný klikovou skříní z tlakově odlévaného hliníku. Blok motoru je vyrobený inovativní technologií tenkostěnného odlévání, která umožňuje integraci nejrůznějších funkcí a prvků přímo do odlitku, což snižuje výrobní časy. Koncepce výměnných prvků usnadňuje použití nového motoru v různých modelových řadách.
Nový motor má klikový hřídel vykovaný z oceli. Poměrně malý průměr hlavních ložisek klikového hřídele v kombinaci s litinovými víky ložisek zaručuje nízkou hlučnost a malé vibrace ve středních a vysokých otáčkách.
Verze Eco Turbo a Performance Turbo mají odlišné písty se specificky tvarovaným spalovacím prostorem v hlavě pístu. První pístní kroužek má povrchovou úpravu PVD, která snižuje třecí ztráty.
Nové motory 1.6 SIDI ECOTEC Turbo se budou vyrábět (spolu s dalšími agregáty) v maďarském Szentgotthardu.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar