Opel Astra začíná novou éru
V těchto dnech obohacuje nabídku domácího trhu nový Opel Astra, jejíž předchůdce model Kadett začal historii kompaktní třídy už v roce 1936, a první Astra se objevila v roce 1991. Nyní pokračuje jedenáctou generací, když vVýrobní haly dosud opustilo více než 24 miliónů kompaktních automobilů Kadett a Astra.
Pod kapotou najdete výhradně agregáty z kompletně nového portfolia pohonných jednotek s výkonovým rozpětím od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k).
Základní verze má celohliníkový benzínový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 74 kW (100 k). Dále je v nabídce tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 77 kW (105 k). V kombinaci s pětistupňovou automatizovanou převodovkou Easytronic 3.0 spotřebuje 4,2 l/100 km v kombinovaném cyklu.
V nové řadě Astra debutuje i čtyřválec 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 92 kW (125 k) nebo 110 kW (150 k) a v obou případech poskytuje točivý moment 245 Nm. Konstrukčně patří do jedné řady jako menší tříválec a díky celohliníkové konstrukci má nižší hmotnost než předcházející turbodmychadlem přeplňovaný motor stejného objemu. Nejvýkonnější bude motor 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 300 Nm (s funkcí overboost
Na příznivce vznětových motorů čeká 1.6 CDTI ve třech výkonových stupních od 70 kW (95 k) do 100 kW (136 k.
Na výběr jsou tři typy převodovek: pěti- a šestistupňová manuální převodovka, automatizovaná pětistupňová manuální převodovka Easytronic 3.0 a šestistupňová automatická převodovka se zvlášť nízkými třecími ztrátami. Automat se dá objednat v kombinaci s motory 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 110 kW (150 k) a 1.6 CDTI s výkonem 100 kW (136 k).
Podle modelu a výbavy je nový model až o 200 kg lehčí, v každém případě minimálně o 120 kg než předchůdce. Rozhodující roli při tom sehrává nová architektura vozidla. Hmotnost samotné karosérie je nižší o 77 kg, zatímco na podvozku se uspořilo dalších 50 kg.
K tomuto výsledku přispělo použití komponentů z ocele ultra vysoké pevnosti, kompaktnější pomocné rámy, stejně jako i snížení hmotnosti prvků přední i zadní nápravy. Kromě toho se konstruktéři rozhodli nepoužít úplný kryt podlahy vozidla k další optimalizaci aerodynamiky a namísto toho aerodynamicky optimalizovali přímo komponenty podvozku a prvky pohonného ústrojí.
S celkovou délkou 4,37 metru je o téměř 50 mm kratší než předchůdce, šířka se zmenšila o 5 mm na 1,81 m a výška dokonce o o 25 mm na 1,48 m. Rozvor se zkrátil o 20 mm, ale jak jsme se mohli přesvědčit interiér je prostorný vpředu i vzadu. Například pro nohy vzadu se zvětšil prostor o 35 mm, vpředu nad hlavou o 22 mm.
Astra nové generace je prvním modelem Opel, který bude k dispozici se systémem Opel OnStar (v ČR v polovině roku 2016). Osobní servisní asistenční systém je strážný anděl, který je 365 dní v roce jednoduše dostupný stisknutím tlačítka. Jestliže dojde k aktivaci airbagů, Opel OnStar dostane automaticky informaci o poloze vozidla a dispečink vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby
Absolutní novinkou je inteligentní osvětlovací systém na bázi světelných diod IntelliLux LED®. Inovativní soustava reflektorů LED matrix nové generace umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž byste oslňovali ostatní účastníky provozu. Ke světlometům se vrátíme samostatným článkem.
Kamera Opel Eye nové generace, která má premiéru v nové modelové řadě Astra, přináší výrazné zlepšení. Systém rozeznávání dopravních značek Traffic Sign Assist nyní pro přesnější pokyny kombinuje obrazy kamery a informace z navigace. Asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Departure Warning je doplněný funkcí Lane Keep Assist s automatickou korekcí řízení pro případ, že vozidlo neúmyslně opouští jízdní pruh. Zdokonalené byly i funkce na dodržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Forward Collision Alert nyní upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí i pomocí LED světla odráženého čelním sklem jako doplňkem k akustickému signálu a vyskakovací ikony (pop-up) ve sdruženém přístroji. Jestliže není reakce řidiče na výstrahu dostatečná, systém nyní podpoří brzdění (Integrated Brake Assist) nebo automaticky zabrzdí vozidlo (Autonomous Emergency Braking), čímž pomáhá předcházet kolizím anebo snižovat intenzitu nárazu při nízkých rychlostech (od 8 km/h do 80 km/h). Při rychlosti 40 km/h dokáže systém autonomně zabrzdit vozidlo plnou intenzitou. Další výstražný systém zvyšující bezpečnost Side Blind Spot Alert pomocí ultrazvukových senzorů monitoruje prostor za vozidlem, kam řidič nemůže vidět ve zpětných zrcátkách. Na rozeznané vozidlo upozorňuje řidiče ikonami LED a akustickým signálem.
Správnou rychlost hlídá tempomat s omezovačem rychlosti. Komfort jízdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist.
Na českém trhu se Opel Astra dodává ve čtyřech výbavách v akční ceně od 319 900 Kč za 1.4 Turbo a to včetně ESP, ABS, systému kontroly tlaku v pneumatikách, elektronického posilovače řízení SSPS, šesti airbagů, manuální klimatizace, audiosystému R300, výškově a podélně nastavitelného volantu atd.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Příklady cen
9.11.2015
Základní verze má celohliníkový benzínový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 74 kW (100 k). Dále je v nabídce tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 77 kW (105 k). V kombinaci s pětistupňovou automatizovanou převodovkou Easytronic 3.0 spotřebuje 4,2 l/100 km v kombinovaném cyklu.
V nové řadě Astra debutuje i čtyřválec 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 92 kW (125 k) nebo 110 kW (150 k) a v obou případech poskytuje točivý moment 245 Nm. Konstrukčně patří do jedné řady jako menší tříválec a díky celohliníkové konstrukci má nižší hmotnost než předcházející turbodmychadlem přeplňovaný motor stejného objemu. Nejvýkonnější bude motor 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 300 Nm (s funkcí overboost
Na příznivce vznětových motorů čeká 1.6 CDTI ve třech výkonových stupních od 70 kW (95 k) do 100 kW (136 k.
Na výběr jsou tři typy převodovek: pěti- a šestistupňová manuální převodovka, automatizovaná pětistupňová manuální převodovka Easytronic 3.0 a šestistupňová automatická převodovka se zvlášť nízkými třecími ztrátami. Automat se dá objednat v kombinaci s motory 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 110 kW (150 k) a 1.6 CDTI s výkonem 100 kW (136 k).
Podle modelu a výbavy je nový model až o 200 kg lehčí, v každém případě minimálně o 120 kg než předchůdce. Rozhodující roli při tom sehrává nová architektura vozidla. Hmotnost samotné karosérie je nižší o 77 kg, zatímco na podvozku se uspořilo dalších 50 kg.
K tomuto výsledku přispělo použití komponentů z ocele ultra vysoké pevnosti, kompaktnější pomocné rámy, stejně jako i snížení hmotnosti prvků přední i zadní nápravy. Kromě toho se konstruktéři rozhodli nepoužít úplný kryt podlahy vozidla k další optimalizaci aerodynamiky a namísto toho aerodynamicky optimalizovali přímo komponenty podvozku a prvky pohonného ústrojí.
S celkovou délkou 4,37 metru je o téměř 50 mm kratší než předchůdce, šířka se zmenšila o 5 mm na 1,81 m a výška dokonce o o 25 mm na 1,48 m. Rozvor se zkrátil o 20 mm, ale jak jsme se mohli přesvědčit interiér je prostorný vpředu i vzadu. Například pro nohy vzadu se zvětšil prostor o 35 mm, vpředu nad hlavou o 22 mm.
Astra nové generace je prvním modelem Opel, který bude k dispozici se systémem Opel OnStar (v ČR v polovině roku 2016). Osobní servisní asistenční systém je strážný anděl, který je 365 dní v roce jednoduše dostupný stisknutím tlačítka. Jestliže dojde k aktivaci airbagů, Opel OnStar dostane automaticky informaci o poloze vozidla a dispečink vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby
Absolutní novinkou je inteligentní osvětlovací systém na bázi světelných diod IntelliLux LED®. Inovativní soustava reflektorů LED matrix nové generace umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž byste oslňovali ostatní účastníky provozu. Ke světlometům se vrátíme samostatným článkem.
Kamera Opel Eye nové generace, která má premiéru v nové modelové řadě Astra, přináší výrazné zlepšení. Systém rozeznávání dopravních značek Traffic Sign Assist nyní pro přesnější pokyny kombinuje obrazy kamery a informace z navigace. Asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Departure Warning je doplněný funkcí Lane Keep Assist s automatickou korekcí řízení pro případ, že vozidlo neúmyslně opouští jízdní pruh. Zdokonalené byly i funkce na dodržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Forward Collision Alert nyní upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí i pomocí LED světla odráženého čelním sklem jako doplňkem k akustickému signálu a vyskakovací ikony (pop-up) ve sdruženém přístroji. Jestliže není reakce řidiče na výstrahu dostatečná, systém nyní podpoří brzdění (Integrated Brake Assist) nebo automaticky zabrzdí vozidlo (Autonomous Emergency Braking), čímž pomáhá předcházet kolizím anebo snižovat intenzitu nárazu při nízkých rychlostech (od 8 km/h do 80 km/h). Při rychlosti 40 km/h dokáže systém autonomně zabrzdit vozidlo plnou intenzitou. Další výstražný systém zvyšující bezpečnost Side Blind Spot Alert pomocí ultrazvukových senzorů monitoruje prostor za vozidlem, kam řidič nemůže vidět ve zpětných zrcátkách. Na rozeznané vozidlo upozorňuje řidiče ikonami LED a akustickým signálem.
Správnou rychlost hlídá tempomat s omezovačem rychlosti. Komfort jízdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist.
Na českém trhu se Opel Astra dodává ve čtyřech výbavách v akční ceně od 319 900 Kč za 1.4 Turbo a to včetně ESP, ABS, systému kontroly tlaku v pneumatikách, elektronického posilovače řízení SSPS, šesti airbagů, manuální klimatizace, audiosystému R300, výškově a podélně nastavitelného volantu atd.
Zážehové motory
Typ | 1.4 | 1.0 T | 1.4 T | 1.4 T 150 |
Objem | 1399 | 999 | 1399 | 1399 |
Výkon | 74(100)/6000 | 77(105)/4500 | 92(125)/4000 | 110(150)/5000 |
Toč.moment | 130 /4400 | 170/1800 | 245/2000 | 230/2000 |
Rychlost | 185 | 200 | 245 | 215 |
Zrychlení | 12,3 | 11,2 | 9,2 | 8,5 |
Spotřeba | 7,1/4,4/5,4 | 5,1/3,8/4,3 | 7,1/4,4/5,4 | 6,2/4,2/4,2 |
Vznětové motory
Typ | 1.6CDTi 95 | 1.6 CDTi 110 | 1.6 CDTi 136 |
Objem | 1598 | 1598 | 1598 |
Výkon | 70(95)/3500 | 81(110)/3500 | 100 (136)/3500 |
Toč.moment | 280/1500 | 300/1750 | 320/2000 |
Rychlost | 185 | 195 | 205 |
Zrychlení | 12,7 | 11,0 | 9,7 |
Spotřeba | 4,2/3,3/3,6 | 4,2/3,3/3,6 | 5,4/3,7/4,3 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Příklady cen
1.4 Selection | 319 900 Kč |
1.0 T Selection | 349 900 Kč |
1.6 CDTi 95 Selection | 394 900 Kč |
1.0 T Invitation | 419 900 Kč |
1.6 CDTi 136 Invitation | 509 900 Kč |
9.11.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout