Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel ADAM s tříválcem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo

Rok po uvedení na trh je Opel ADAM ještě lepší. Na autosalonu v Ženevě (6. až 16. března 2014) bude mít premiéru ADAM s novým tříválcovým zážehovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo.

ADAM je prvním modelem ve výrobním programu Opel, který dostane nový celohliníkový zážehový tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, vyvinutý v Mezinárodním technickém vývojovém centru ITDC v Rüsselsheimu. Bude se vyrábět ve dvou výkonových verzích: 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Obě se vyznačují vysokým maximálním točivým momentem 166 Nm při otáčkách jen 1800/min.
To je téměř o 30 procent více než točivý moment ve stejných otáčkách u čtyřválce 1.6 s atmosférickým sáním. Verze o výkonu 85 kW (115 k) poskytuje točivý moment v širším pásmu otáček až do 4700/min. Maximálně precizní konstrukce byla podmínkou při integraci sběrného výfukového potrubí do hliníkové hlavy válců, ke kterému je přímo připojené malé, kapalinou chlazené turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Tato kompaktní instalace přispívá k rychlému nárůstu plnicího tlaku, který malému motoru zaručuje vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.

Šestiotvorové injektory systému přímého vstřikování benzinu jsou umístěny centrálně v ose válců, aby bylo zaručeno účinné spalování. Variabilní časování nasávacích a výfukových ventilů, zařízené pootáčením vačkových hřídelů, optimalizuje výměnu plynů. Ke snížení spotřeby paliva přispívá i dvojstupňové olejové čerpadlo a vypínatelné vodní čerpadlo, které zkracuje čas náběhu studeného motoru na provozní teplotu.

Tříválec je standardně propojený s novou šestistupňovou manuální převodovkou a má systém Start/Stop. ADAM poháněný tříválcem o výkonu 66 kW (90 k) má v kombinovaném cyklu spotřebu jen 4,3 l/100 km. Konstrukční opatření pro zvýšení účinnosti zahrnují přímé vstřikování benzinu, variabilní časování ventilů, lehký hliníkový blok motoru a vypínatelné vodní čerpadlo.
Blok motoru z vysokotlakového hliníkového odlitku je konstruovaný tak, aby snižoval vyzařovaný i konstrukčně podmíněný hluk motoru a současně byla nízká i jeho hmotnost. Vysokotlaké vedení paliva a injektory jsou strukturálně izolovány od hlavy válců proto, aby se minimalizoval přenos pulzací. Palivové čerpadlo i potrubí mají akustické kryty.

Dalším prvkem, který přispívá ke kultuře běhu, je řetězem poháněný vyvažovací hřídel umístěný v olejové vaně motoru. Vyvažovací hřídel se otáčí stejnými otáčkami jako klikový hřídel, točí se ale opačným směrem. Hřídel je pečlivě hmotnostně optimalizovaný, tak, aby eliminoval přirozené vibrace tříválcového motoru.
Opatření ke snížení hlučnosti zahrnují: Akusticky optimalizovaná víka hlavy válců a předního čela bloku motoru, nasávací potrubí a uložení vačkových hřídelí; izolaci klikového hřídele litinovými vložkami hlavních ložisek; pohon vačkových hřídelí řetězem; turbodmychadlo s nízkou úrovní syčivého zvuku a ocelovou olejovou vanu.
Výroba se rozběhne v létě. Kromě nových motorů dostane ADAM i nové barvy karoserie.







Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar