Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel ADAM -individualizace pro každého

Opel ADAM je sice malý, ale pro značku Opel mimořádně důležitý automobil, který v těchto dnech přichází na český trh. Novinářská prezentace se odehrála v Galerii Nové Butovice, tedy v prostředí, které bude novince hodně blízké.

Ovšem jak jsme se mohli přesvědčit Opel ADAM je nejen vhodný do města, ale skvělé si poradí jak s okresními silničkami, stejně jako s dálnicí, zvláště v nejvýkonnější verzi 1.4 s výkonem 100 k. Díky pohodlným sedadlům v sobě ale nezapře ani sportovní duch, a tak není divu, že již existuje i závodní verze, o níž jsme již informovali.
ADAM spadá do kategorie mini automobilů s délkou od 3,70 m do 4,00 m, tedy společně například s MINI nebo Fiatem 500, ale nesnaží se imitovat retro styl. Naopak přichází s unikátním designem umožňující neuvěřitelné množství individualizací.

Opel ADAM je dodáván s trojící čtyřválcových zážehových motorů: 1,2 l o výkonu 51 kW (70 k) a 1,4 l o výkonu 64 kW (87 k) nebo 74 kW (100 k). Všechny motory jsou propojeny s pětistupňovou manuální převodovkou a mohou být doplněny sadou ecoFLEX Technology Pack, která obsahuje systém Start/Stop s výkonnější baterií, zesíleným spouštěčem, optimalizovaným alternátorem a spínačem „eco“ pro aktivaci i deaktivaci systému. Kromě toho má systém funkci Eco Drive Assistant, která monitoruje zátěž motoru a indikuje řidiči moment pro optimální přeřazení. U modelů s koly rozměru 15“ či 16“ jsou součástí také pneumatiky s nízkým valivým odporem.
Opel vyvíjí novou generaci malých zážehových motorů, které se objeví později. Celohliníkové agregáty budou mít přímé vstřikování paliva do válců, přeplňování turbodmychadlem a standardně systém Start/Stop a budou propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou.
Kompaktní rozvor 2311 mm v kombinaci se širokým rozchodem (1472 mm vpředu, 1464 mm vzadu) zaručují stabilitu. Přední nápravu tvoří spodní ramena s tlumičovými vzpěrami McPherson uchycenými k pomocnému rámu. Vzadu jsou vlečená ramena propojená torzně poddajnou příčkou.
ADAM může být vybaven parkovacím systémem Park Assist druhé generace, který dokáže vůz automaticky zaparkovat. Za pomoci ultrazvukových senzorů proměří parkovací místo (kolmé nebo souběžné se směrem jízdy), vypočítá trajektorii pohybu vozu a samočinně vmanévruje model ADAM na parkovací místo – řidič musí ovládat jen pedál plynu, brzdy a řazení.
Parkovací asistent se vždy kombinuje se systémem Side Blind Spot Alert, který řidiče varuje před hrozící kolizí při změně jízdního pruhu. Tento systém využívá ultrazvukové senzory s dosahem 3 metry umístěné po obou stranách vozu, kterými se monitorují objekty nebo jiná vozidla v oblasti tzv. mrtvých úhlů vnějších zpětných zrcátek. Systém tak pomáhá předcházet kolizím v rozsahu rychlostí od 10 km/h do 140 km/h. Kombinovaný komplet systémů Park Assist II a Side Blind Spot Alert stojí 14 000 Kč.
Komplexní elektronický stabilizační systém ESP Plus nejnovější generace je součástí standardní výbavy a zahrnuje např. ABS s elektronickým rozdělováním brzdné sily, regulaci brzdného účinku v zatáčkách, kontrolu trakce nebo asistenční systém pro rozjezdy do svahů Hill Start Assist. Součástí je rovněž tempomat s omezovačem rychlosti.
Pro zvýšení komfortu je k dispozici i vyhřívaný volant. Nosič jízdních kol FlexFix je integrovaný do zadního nárazníku. Pokud se nevyužívá, je téměř neviditelně ukrytý v zadním nárazníku. Nosič FlexFix unese až 30 kg, takže je vhodný i pro přepravu elektrokol.
Nejvýznamnější novinkou je nový systém infotainmentu IntelliLink, který integruje řidičův smartfon. Více o něm v samostatném článku.


Pasivní bezpečnost
Bezpečnost zaručuje mimořádně odolná kabina vozu z vysoce pevných ocelí. Přední sedadla jsou vybavena funkcí Easy Entry s pamětí na nastavení původní polohy. Standardní výbava zahrnuje dva čelní airbagy, dva boční airbagy vpředu a průběžné hlavové airbagy pro obě řady sedadel.


Individualizace
ADAM např. jako první přináší do automobilového průmyslu tři designové prvky, umocňující jeho mimořádný potenciál pro individualizaci: Vyměnitelné barevné segmenty na disky kol, strop kabiny s potiskem a zezadu prosvětlené dekorační obklady přístrojové desky.
Od konkurentů, sázejících na retro-design, se liší originálním vzhledem a s délkou 3,70 m a šířkou 1,72 m je stejně dlouhý a o něco málo širší než MINI.
Nápadná je střecha, která je opticky oddělena od karoserie. Designeři a stylisté perfektně využili dvoubarevnou kombinaci, což je jeden ze základních prvků individualizace.
Design interiéru navazuje na charakter exteriéru. Pozoruhodně prostorná kabina obsahuje stylový kokpit s prémiovými designerskými prvky. Kruhové přístroje (v designu chronometrů) a spínače s chromovanými obrubami vyzařují sportovní preciznost.
Díky široké paletě barev karoserie, bohaté nabídce kol rozmanitého designu a množství volitelných prvků interiéru lze vytvořit na 61 tisíc různých variací exteriéru a 80 tisíc interiéru. Zákazníci mohou vybírat z palety 12 laků karoserie, s níž koresponduje např. i klíček zapalování.
Namísto obvyklé hierarchie výbav přichází ADAM s trojicí „charakterů“. Tyto charakterové profily představují první úroveň individualizace – JAM, GLAM a SLAM.
Pro vůz je celkem připraveno 31 různých kol rozměrů 15“ až 18“, včetně disků “Vintage” a “Horns”, které posouvají klasický design o stupeň dále. K dispozici je 19 různých dekoračních panelů palubní desky a dveřních výplní.
Náladové osvětlení je možné stlačením knoflíku přepínat do 8 různých barev. Řidič si může navolit červenou barvu osvětlení, dva oranžové odstíny, žlutý, zelený, modrý, bílý nebo ledově modrý. Absolutní novinkou je strop kabiny s potiskem. Na výběr jsou tři motivy: “Sky” (oblaka), “Fly” (podzimní listí) nebo “Go” (šachovnicový praporek) nebo nejpůsobivější “Starlight” osvětlený 64 LED diodami, které vytvářejí dojem noční oblohy s hvězdami.

Základní výbava ADAM zahrnuje mj. šest airbagů, ESP, ABS, posilovač City, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná zrcátka a okna předních dveří, denní svícení, dálkové ovládání atd za 249 900 Kč s motorem 1.2. V druhé výbavě je navíc mj. tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, manuální klimatizace, palubní počítač. Výbava GLAM nabídne ještě automatickou klimatizaci, denní svícení LED nebo pevnou prosklenou střechu a nejvyšší SLAM mj. sportovní podvozek.


Typ1.214/8á k1.4/100 k
Objem122913981398
Výkon51(70)/560064(88)/600074(100)/6000
Toč.moment115/4000130/4000130/4000
Rychlost165175185
Zrychlení14,912,511,5
Spotřeba7,1/4,2/5,37,3/4,4/5,57,3/4,4/5,5
Rozměry4090 x 1720 x 1484
Rozvor3698



Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km, rozměry – mm


Příklady cen

VýbavaMotorCena
Adam1.2249 900 Kč
JAM1.2297 900 Kč
JAM1.4/87 k317 900 Kč
JAM1.4/100 k334 900 Kč
GLAM1.2319 900 Kč
GLAM1.4/100 k356 900 Kč
SLAM1.2326 900 Kč
SLAM1.4/100 k363 900 Kč




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar