Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake - kupé s pěti dveřmi

Proporce připomínají kupé, k tomu se přidává dlouhá kapota motoru, nízký pás prosklení kabiny s bezrámovými bočními okny, dynamicky dozadu splývající střecha protažená až k zádi. Až na druhý pohled je patrné, že Shooting Brake má pět dveří a ještě větší funkčnost.

V zásadě se jedná o formu sportovního vozu s pěti sedadly a velkým zadním výklopným víkem. Tím se řadí do řady nových automobilových konceptů, ovlivňujících podobu trhu, jako byl například SLK, první roadster se skládací ocelovou střechou, třída M z roku 1998 jako první prémiové SUV, nebo první čtyřdveřové kupé CLS z roku 2004.
Zavazadlový prostor je čalouněný kvalitním kobercem a ve spojení s koženou výbavou interiéru je ručně sešívaným materiálem potaženo také obložení bočních stěn.
Extravagantní a v automobilovém průmyslu jedinečná je dřevená podlaha zavazadlového prostoru designo, která podtrhuje manufakturní charakter interiéru. Třešňové dřevo kontrastuje s ozdobným obložením z kouřového dubu a s hliníkovými kolejnicemi.
U podlahy jsou vybrané dýhové listy ručně skližovány a stlačovány křížem v pěti vrstvách, aby bylo dosaženo vysoké tvarové stability. Polotovary jsou vyfrézovány strojem CNC do přesného tvaru a plochy vybroušeny do hladka. Design podlahy zušlechťuje ozdobné obložení z tmavého kouřového dubu, které je laserovou technikou precizně nařezáno do pruhů, širokých 3 mm. Náročně vyrobené hliníkové lišty s kartáčovaným povrchem chrání v kombinaci s pryžovými vložkami nejen dřevěný povrch, ale brání také nežádoucímu pohybu zavazadel během jízdy.
Pět barev interiéru, pět provedení ozdobného obložení a tři varianty kvality kůže jsou na výběr., stejně jako tři exkluzivní druhy dřeva: lesklé hnědé kořenové dřevo ořechu, lesklý černý jasan a hedvábně matný světle hnědý topol. Ještě progresivněji vypadá interiér vozu s ozdobnými prvky AMG z uhlíkového kompozitu v kombinaci s černým klavírním lakem. Nová je vnitřní výbava v porcelánovém odstínu.
I když praktická využitelnost nebyla u designu (délka x šířka x výška: 4956 x 1881 x 1413 mm) v popředí, má nový model CLS několik trumfů v rukávu. Zavazadlový prostor nabízí s objemem 590 až 1550 l navzdory sportovně nízké střeše hodně místa, které lze snadno využívat díky standardně automaticky se otvírajícímu zadnímu víku.
Standardní vzduchové odpružení vzadu zajišťuje vždy optimální jízdní stabilitu. Pro zvýšenou flexibilitu lze opěradla zadních sedadel standardně ze zavazadlového prostoru sklopit. Zadní sedadla jsou rozdělena na samostatná vnější sedadla a na třetí sedadlo uprostřed. Trojice opěrek hlavy na zadních sedadlech sotva brání výhledu dozadu a řidič je může uvést do spodní polohy stisknutím tlačítka.
Inteligentní lehká konstrukce přispívá k překonání klasických konfliktů mezi nízkou hmotností a vysokou pevností. CLS Shooting Brake má bezrámové dveře vyrobené kompletně z hliníku. Výtlačně lisované profily a hlubokotažné hliníkové plechy jsou v porovnání celkem o cca 24 kilogramů lehčí než konvenční ocelové dveře. Z hliníku jsou kromě toho vyrobeny zadní výklopné víko, kapota motoru, přední blatníky, vybrané nosníky, stejně jako zásadní komponenty podvozku a motorů.
CLS Shooting Brake se dodává se čtyřmi motory – dvěma vznětovými a dvěma zážehovými. Všechny jsou vybaveny samočinnou převodovkou 7G-TRONIC PLUS a funkcí ECO Start-Stop. Kromě toho jsou k dispozici dva modely s pohonem všech kol: CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY.

Typ250 CDI350 CDI350500
Počet válcůR4V6V6V8
Objem2143298734984633
Výkon150(204)/4200195(265)/3800225)306)/6500399(408)/5000
Toč.moment500/1600-1800620/1600-2400370/3500-5250600/1600-4750
Komb.spotřeba5,36,07,39,2
Zrychlení7,86,66,75,3
Rychlost235250250250



Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, kombin.spotřeba – l/100 km, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost – km/h


Ke zvýšení účinnosti přispívá také standardní elektromechanický posilovač řízení EPS, který umožnil navíc další inovaci v podobě aktivního parkovacího asistenta. CLS Shooting Brake nejenže rozpozná volnou mezeru pro zaparkování, ale dokáže i samostatně zaparkovat.
Jako první automobil na světě dostal CLS na přání vysokovýkonné dynamické světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, které kombinují fascinující barvu světla z diod LED podobnou dennímu světlu s výkonem, funkčností a energetickou účinností současné generace bi-xenonových světlometů.
Vůz má také na přání, nový systém osvětlení, nabízející v kombinaci s technologií LED poprvé inteligentní systém ILS, který se osvědčil v modelech Mercedesu s bi-xenonovými světlomety. Světlomety tvořené 71 diodami LED jsou nepřehlédnutelné. Specialisté poprvé spojili technologii LED s adaptivním asistentem dálkových světlometů.
Na rozdíl od prvních vozidel se světlomety LED již není u této světelné techniky nutné dělat žádné ústupky v oblasti funkčnosti a výkonnosti. Mezi další argumenty pro světelnou techniku na základě elektroluminiscenčních diod patří průměrná životnost diody LED 10 000 hodin, což je přibližně pětkrát víc než u xenonu. Barva světla z diod LED je také nejbližší dennímu světlu. Světlo z diod LED vychází vstříc zrakovým zvyklostem člověka a řidič vidí za tmy silnici výrazně více osvětlenou
Více než tucet asistenčních systémů pomáhá předcházet dopravním nehodám, nebo alespoň zmírnit následky a intenzitu nárazu. Aktivní asistent sledování slepého úhlu a aktivní asistent jízdy v jízdním pruhu se dodávají v paketu asistenčních systémů Plus v kombinaci se systémy DISTRONIC PLUS, BAS PLUS a PRE-SAFE® brzdy. Oba asistenti dokážou nejen rozpoznat nechtěné vyjetí z jízdního pruhu nebo vozidla ve slepém úhlu, ale i upravovat mírným brzdným zásahem směr jízdy, pokud řidič ignoruje vizuální nebo senzorické upozornění na nebezpečí.

Jak vznikl název Shooting Brake
Slovem Break nebo stejně znějícím Brake se dříve v angličtině nazývaly povozy používané ke zlomení (anglicky: to break) odporu nezkrocených koní a ke zbrzdění (anglicky: to brake) jejich nutkání po pohybu, aby byly použitelné jako pracovní koně. Protože povozy mohly být přitom snadno poškozeny, používaly se jen takové, které nebyly nutně zapotřebí k jiným účelům. Breaks/Brakes měly proto jen lehké, často variabilní nástavby, které sloužily například jen k převážení věcí nezbytných pro hon. Takové vozidlo, s nímž se jezdilo na střílení (anglicky: shooting) zvěře, se nazývalo Shooting Brake nebo Shooting Break. V 60. a 70. letech byly automobily nazývané Shooting Brake oblíbené ve Velké Británii. Jednalo se přitom o exkluzivní dvoudveřové sportovní vozy, které spojovaly luxus a styl kupé se zvětšeným zavazadlovým prostorem a velkým zadním výklopným víkem.



JL, 23.7.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar