Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-AMG GT s technikou závodních vozů

Nové sportovní kupé má všechny typické vlastnosti autentických sportovních vozů Mercedes-AMG – od charakteristického designu přes čistokrevnou techniku závodních vozů až po optimální rozložení hmotnosti.

Nový motor V8 4,0 litru Biturbo reaguje spontánně již z nízkých otáček, a umožňuje tak zrychlení 3,8 s z nuly na 100 km/h a největší rychlost 310 km/h.
Zdrojem mimořádných výkonů je kombinace prostorového rámu z hliníku, motoru V8 Biturbo s mazáním se suchou skříní, sedmistupňové dvouspojkové převodovky uložené v uspořádání Transaxle před zadní nápravou, samosvorného diferenciálu, sportovního podvozku s hliníkovými nápravami s dvojicemi příčných ramen a nízké hmotnosti 1540 kg.
Koncept motoru uloženého vpředu za přední nápravou a převodovky v uspořádání Transaxle umožňuje rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 47:53 %. To vede, ve spojení s nízkou polohou těžiště vozidla, k mimořádně agilnímu chování vozu se schopností projíždět zatáčky vysokými rychlostmi. Mercedes-AMG GT zaujímá příznivou hodnotou výkonové hmotnosti 3,3 kg/k.
Mezi markantní rysy patří dlouhá kapota motoru s výraznými vybouleními, dozadu posunutá kabina, velká kola a široká záď. Pod zadním výklopným víkem se skrývá dobře využitelný zavazadlový prostor.
Nízké a široké zadní svítilny s novými ukazateli mají na každé straně 18 diod LED, které ukazují záměr řidiče odbočovat postupným rozsvěcováním směrem od vnitřního okraje k vnějšímu.

Motor AMG přesvědčí řidiče, zejména v režimech M nebo Race, lineárním nárůstem výkonu, což usnadňuje ovladatelnost v limitních situacích. Náročný systém elektronického řízení motoru proto sleduje dokonce i aktuální jízdní situaci a upravuje charakteristiku pedálu plynu v závislosti na velikosti příčných sil.
Osmiválec s objemem 3982 cm³ přebírá některé technologie z dvoulitrového přeplňovaného motoru např. z modelu A 45 AMG, v současnosti nejvýkonnějším sériovým čtyřválcem na světě. Oba motory mají stejný poměr vrtání a zdvihu. Přípravu směsi má na starosti přímé vstřikování benzinu s piezoelektrickými vstřikovači.

Nový motor AMG V8 používá přeplňování dvěma turbodmychadly, která nejsou uložena na vnějších stranách řad válců, ale mezi nimi – odborníci hovoří o tzv. „horkém vnitřním V“. Mezi výhody patří kompaktní konstrukce motoru, optimální reakce turbodmychadel a nízké emise výfukových plynů díky nejlepšímu možnému proudění do katalyzátorů, uložených v blízkosti motoru. Mazání se suchou skříní zásobuje motor olejem i při působení vysokých příčných sil a umožňuje nízké uložení agregátu. Výsledkem je nižší těžiště a skvělý předpoklad pro dosahování vysokých hodnot příčného zrychlení. Nový motor Mercedes-AMG V8 Biturbo je prvním motorem pro sportovní vozy na světě s „horkým vnitřním V“ a mazáním se suchou skříní.


Výfuková soustava Performance


Mercedes-AMG GT S je vybaven výfukovou soustavou Performance s variabilně řízenými výfukovými klapkami. Řidič tak může měnit zvuk motoru. V závislosti na zvoleném jízdním režimu DYNAMIC SELECT je projev osmiválce buď komfortní nebo emocionální se závodní atmosférou.

Sedmistupňová sportovní převodovka AMG SPEEDSHIFT DCT byla optimalizována z hlediska účinnosti, rychlosti řazení a preciznosti. Díky většímu rozpětí převodů může být optimálně využíván mohutný točivý moment přeplňovaného motoru V8, dostupný v téměř celém rozsahu provozních otáček.
Řidič si může prostřednictvím systému AMG DYNAMIC SELECT přizpůsobit GT individuálně svým přáním. Na výběr má následující režimy:


C (Controlled Efficiency)
S (Sport)
S+ (Sport Plus)
I (Individual)


Exkluzivně pro GT S rezervovaný režim manuálního řazení RACE přizpůsobuje strategii řazení dvouspojkové převodovky pro jízdu po okruhu. Stisknutím tlačítka M může řidič aktivovat manuální řazení v každém jízdním režimu.
GT disponuje standardně mechanickým samosvorným diferenciálem zadní nápravy, zatímco GT S je standardně vybaven elektronicky řízenou uzávěrkou zadního diferenciálu, který je integrován do kompaktní skříně převodovky.

Přední a zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen, což je technika převzatá přímo z motoristického sportu. Trojúhelníková ramena, čepy a těhlice na přední a zadní nápravě, kované z hliníkové slitiny, snižují neodpružené hmoty.
Koncepce zavěšení na dvojicích příčných ramen zajišťuje jednoznačné vedení kola s nejmenšími elastickými pohyby. Minimální naklánění a přesné vedení stopy umožňuje nejen dosahování vysokých rychlostí při průjezdu zatáčkami, ale zprostředkovává řidiči také optimální kontakt s vozovkou a ještě výš posouvá dynamické limity sportovní jízdy.


Mercedes-AMG GT S s elektronicky řízenými tlumiči


U modelu GT S patří sportovní podvozek AMG RIDE CONTROL s elektronicky řízenými tlumiči ke standardní výbavě, pro GT na přání. Řidič může přizpůsobit charakteristiku tlumičů stisknutím tlačítka v AMG DRIVE UNIT nebo volbou jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT. K dispozici jsou tři stupně: Comfort, Sport a Sport plus.
Zvláštností je posilovač řízení, pracující nejen v závislosti na rychlosti jízdy, ale i na aktuálním příčném zrychlení a zvoleném jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT. Výsledkem je přímý přenos informací o dění mezi pneumatikami a vozovkou, který dává řidiči dokonalý cit pro vozidlo. Standardně dodávané třístupňové ESP® s funkcemi ESP ON, ESP SPORT Handling Mode a ESP OFF je propojeno se samosvorným diferenciálem a optimálně nastaveno pro vysokou jízdní dynamiku a bezpečnost.


Paket AMG DYNAMIC PLUS na přání pro GT S


Specifické řízení motoru v jízdním režimu RACE systému DYNAMIC SELECT a v režimu manuálního řazení převodovky M dodává modelu GT S ještě větší dynamiku. Součástí paketu je také tužší nastavení podvozku s tvrdší charakteristikou pružin a tlumičů, dále větší negativní odklon kol na přední nápravě a upravené sportovní parametrické řízení. Řidič tak profituje z lepších jízdních výkonů při optimalizovaném chování vozidla. Paket AMG DYNAMIC PLUS je završen volantem Performance a žlutými ozdobnými prvky na panelu sdružených přístrojů.



Na přání keramické brzdy

Vysokovýkonná brzdová soustava – u modelu GT s odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 360 mm na všech kolech, u modelu GT S s průměrem 390 mm na přední nápravě a červenými brzdovými třmeny. Na přání se dodává pro oba modely vysokovýkonná brzdová soustava s keramickými kotouči o průměru 402 mm vpředu a 360 mm vzadu.
Kovaná kola a sportovní pneumatiky
GT jezdí standardně na kolech z lehké slitiny v desetipaprskovém designu o rozměrech 9 x 19“ vpředu a 11 x 19“ vzadu s pneumatikami 255/35 R 19 vpředu, resp. 295/35 R 19 vzadu. Pro GT S platí rozměry 9 x 19“ vpředu s pneumatikami 265/35 R 19 a 11 x 20“ vzadu s pneumatikami 295/30 R 20. V kombinaci s paketem AMG DYNAMIC PLUS jsou pro GT S na přání k dispozici speciálně vyvinuté sportovní pneumatiky typu Michelin Pilot Sport Cup 2.



Hliníkový prostorový rám

U konstrukce karoserie spoléhá MB-AMG na inteligentní kombinaci materiálů. Skelet a vnější panely jsou z hliníku, zadní víko z oceli a vybrané přední části z hořčíku. Extrémně lehká hořčíková slitina na přídi snižuje moment setrvačnosti před přední nápravou, a vylepšuje agilitu vozidla. Prostorový rám s optimalizovanou hmotností je z více než 90 procent tvořen hliníkovými komponenty. Hmotnost celého skeletu činí 231 kg, což je špičková hodnota v segmentu sportovních vozů.


Aktivní a pasivní bezpečnost

Standardní výbava zahrnuje COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST a systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách. Na přání se dodávají: Adaptivní asistent pro dálková světla, Systém PRE-SAFE®, PARKTRONIc, Zadní kamera, Paket pro jízdu v jízdním pruhu včetně funkcí udržování vozu v jízdním pruhu a sledování slepého úhlu, Asistent pro sledování slepého úhlu, Asistent pro rozpoznávání dopravních značek (součást systému COMAND Online)


Mimořádně kvalitní interiér


Sportovně navržená přístrojová deska informuje řidiče dvěma klasickými kruhovými přístroji ve stylizovaných tubusech, se stupnicí rychloměru do 320 km/h. Tříramenný volant Performance má hliníkové páčky pro manuální řazení, označení polohy 12 hodin a dole zploštělý věnec obšitý černou kůží Nappa.

V levé části AMG DRIVE UNIT se nacházejí ovládací prvek DYNAMIC SELECT a tlačítka pro spuštění motoru, třístupňové ESP® a v závislosti na výbavě elektronicky řízené tlumiče. Na pravé straně je ovládací prvek pro nastavení hlasitosti společně s tlačítky pro režim manuálního řazení, funkci ECO Start-Stop a rovněž v závislosti na výbavě nastavitelnou výfukovou soustavu. Před pákou voliče E-SELECT dvouspojkové převodovky je integrován do opěrky ruky nad ovládacím prvkem systému COMAND inovativní touchpad. Centrálně nad čtyřmi výdechy ventilační soustavy se nachází volně stojící displej s úhlopříčkou 17,78 cm (7“), popř. ve spojení se systémem COMAND Online dokonce 21,33 cm (8,4“). Vyhřívání sedadel, PARKTRONIC, výstražná světla a v závislosti na výbavě výsuvný zadní spoiler ovládá řidič pomocí tlačítek v horním ovládacím panelu na stropní konzole.



Jarda Chlost 21.5.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar