Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MINI John Cooper Works GP jen 2000 kusů

Limitovaná edice nejsportovnějšího a nejrychlejšího modelu využívá technologie z motorsportu, který kdy tato prémiová britská automobilka vytvořila. Automobil bude mít světovou premiéru na pařížském autosalonu a výroba omezeného množství 2000 kusů začne závěrem roku.

Automobil vybavený mnoha prvky z programu doplňků John Cooper Works dodává tomuto dvoumístnému vozu mimořádnou dynamiku. Výjimečné zážitky z jízdy zajišťuje modifikovaný přeplňovaný čtyřválec s výkonem 160 kW/218 k, podvozek s integrovanými jednotkami pružina/tlumič, vysokovýkonná brzdová soustava a kola z lehkých slitin. Do standardní výbavy patří sportovní pneumatiky a vše korunuje minimální hmotnost vozu 1160 kg.
Celková sladěnost a vyváženost motoru, podvozku a aerodynamiky byly důkladně testovány na Severní smyčce okruhu Nürburgring, kterou miník projel během pouhých 8:23 minut – tedy rychleji než mnoho sportovních vozů. Vůz je schopný z klidu na 100 km/h zrychlit za 6,3 s a jet rychlostí 242 km/h.
Nový model je výsledkem působení nově vzniklé sportovní divize značky MINI – John Cooper Works. Zásluhou provedených změn došlo ke zkrácení času na Severní smyčce o 18 sekund.
Čtyřválec s objemem 1,6 litru se vyznačuje mimořádně rychlými reakcemi na pohyby plynového pedálu a ochotou k vytáčení. Právě tyto vlastnosti mají na svědomí mimořádnou dosahovanou dynamiku.Používá hliníkový blok motoru s lůžky ložisek vyrobenými ze stejného materiálu. Použity jsou též pevnější písty, zesílená hlava motoru, odlehčený klikový hřídel či sodíkem naplněné dříky výfukových ventilů. Samozřejmostí je dvoukomorové turbodmychadlo Twin-Scroll dodávající zvýšený plnicí tlak, stejně tak jako přímé vstřikování zajišťující přesné dávkování paliva. Rychlé reakce a vysokou míru účinnosti má na starosti plně variabilní rozvod s proměnným zdvihem sacích ventilů, který v principu vyžívá technologii VALVETRONIC.
Také podvozek využívá zkušeností ze světa automobilových závodů. Poprvé je v MINI použitý podvozek s nastavitelnými integrovanými pružicími a tlumicími jednotkami, u nichž lze světlou výšku snížit až o 20 mm. Přední tlumiče jsou umístěny obráceně s pístem směřujícím dolů. Tím se zvýšila podélná i příčná tuhost zavěšení.
Ve srovnání s MINI John Cooper Works došlo ke zvětšení odklonu kol, který umožňuje plné využití potenciálu poskytovaného sportovními pneumatikami. Další změnou nastavení je zmenšení sbíhavosti předních kol, doplněné zvětšeným odklonem zadních kol. Příkladné brzdné schopnosti jsou důsledkem použití ze závodů odvozené brzdové soustavy s jednodílnými šestipístkovými brzdovými třeny na přední nápravě. Přední kotouče s vnitřním chlazením mají průměr 330 mm a tloušťku 25 mm, vzadu 280 x 10 mm. Exkluzivně byla vyvinuta odlehčená kola s průměrem 17“ s pneumatikami 215/40 R17, na přání 205/45 R17, které poskytují vhodnější vyvážení za deště nebo v nízkých teplotách.
U modelu MINI John Cooper Works GP není stabilizační systém DSC doplněný režimem DTC, jako u standardních modelů, ale j připraven speciální GP mód. Při intenzivní jízdě by mohl řidiče omezovat zásah protiprokluzového systému, snižující při protočení kol výkon motoru. Z tohoto důvodu režim GP v limitních situacích zasahuje pouze prostřednictvím své funkce elektronického závěru diferenciálu EDLC. Systém tedy v zatáčce přibrzdí vnitřní protáčející se kolo, a tím přenese více výkonu na vnější kolo s větší adhezí, které je schopné pracovat s větším množstvím točivého momentu.
Poznávacím prvkem jsou též nápisy „GP“ na bocích za předními koly. Do standardní výbavy patří mj. xenonové světlomety, mlhovky, zatmavené zasklení, klimatizace, DSC se speciálním režimem GP a tlačítko Sport. Nově řešený zadní difuzor spolu s kryty spodní části vozu a střešním spoilerem omezují vztlak zadní části vozu o 90 procent.
Vzrušující atmosféru automobilových závodů lze cítit také. Vzadu chybí dvojice sedadel a vše je zaměřeno na řidiče a spolujezdce. Samozřejmostí je dvojice výrazně tvarovaných sedadel Recaro. Za sedadly je příčná výztuha, která současně zamezuje pohybu vpřed velkým předmětům v zavazadlovém prostoru . Volant z programu John Cooper Works s tlustým věncem je čalouněný kůží a hlavice řadicí páky má uprostřed chromovaného okruží červeně provedené schéma řazení. Interiér doplňuje černě čalouněný strop, výplně přístrojové desky a dveří v lesklém černém provedení nebo antracitový podklad pozadí otáčkoměru i rychloměru.

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 160 kW (238 k) při 6000/min
Točivý moment: 260 Nm při 1750-5570/min
Rychlost: 242 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombin.spotřeba: 7,1 l/100 km
Rozměry: 3774 x 1683 x 1393 mm
Rozvor kol: 2467 mm



Michal Pomahač

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar