Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus RC F - nejvýkonnější Lexus s V8

Automobilka Lexus na autosalonu NAIAS odhalila výkonnou verzi nového kupé RC, označovanou jako RC F, a to přesně 25 let poté, co se v Detroitu v roce 1989 představil vůbec první vůz značky Lexus, model LS 400.

Prozatím doposud nejvýkonnější model Lexus F pohání zážehový pětilitrový vidlicový osmiválec 5,0 l s 32 ventily, schopný vyvinout přes 450 k a točivý moment 520 Nm. Hlavy válců a všechny pohyblivé komponenty byly navrženy zcela nově tak, aby poskytly vyšší maximální výkon ve vyšších otáčkách než dříve. Výkonný motor Lexus při jízdě ustálenou rychlostí využívá Atkinsonův cyklus v zájmu nižší spotřeby paliva a následně se ve vyšších otáčkách přepíná na Ottův cyklus, kdy dosahuje působivých úrovní výkonu.
Jedinečně odladěná osmistupňová převodovka se sportovním sekvenčním řazením SPDS zlepšuje lineární odezvu na pokyny od plynového pedálu, čímž řidiči umožňuje přesněji regulovat výkon i přenos točivého momentu.

K intenzivnějšímu zapojení řidiče přispívá nový systém regulace zvuku sání a výfuku, kdy až do 3000/min produkuje hluboké tóny, které postupně přecházejí v příjemnou kulisu vyšší frekvence s rychlým nárůstem otáček až nad 6000/min při prudké akceleraci.
Lexus RC F je celosvětově prvním vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jenž používá diferenciál TVD (Torque Vectoring Differential), jehož cílem je ještě umocnit potěšení z jízdy díky vyšší úrovni použitelnosti, ke které přispívají lepší záběrové schopnosti a držení stopy.

Diferenciál TVD pracuje ve třech provozních režimech:

•STANDARD – vyvažuje agilní jízdní výkony se stabilitou jízdy za vysokých rychlostí
•SLALOM – důraz na okamžitou odezvu vozu na pokyny od volantu
•TRACK – konzistentní a stabilní chování při průjezdu zatáčkami na okruzích, s optimální kontrolou ze strany řidiče – nově naladěný stabilizační systém VDIM je doplněn o senzor gravitačního zrychlení ve svislém směru, a zajišťuje tak ještě vyšší úroveň jízdní stability.

Základem výjimečné mechanické přilnavosti je tuhá karoserie, která využívá dveřní prahy s velkým průřezem a vysoce tuhé spodní vzpěry v přední části vozu. K dalšímu zlepšení tuhosti přispěly i nejrůznější specializované metody výroby, jako je lepení kovů, spojování laserem nebo vyšší počet bodových laserových svarů.
RC F používá nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami vpředu i vzadu, včetně plynových tlumičů monotube a tyčí stabilizátoru spojených kulovým kloubem. Ke snížení neodpružené hmotnosti přispělo nasazení 19" kovaných kol z hliníkové slitiny, díky kterým se snížila celková hmotnost sestavy kola při současném zvýšení tuhosti.
Podobně jako v případě supersportu Lexus LFA bylo do víka zavazadlového prostoru začleněno aktivní křídlo ke zvýšení přítlaku za rychlostí nad 80 km/h. Křídlo pouze završuje komplexní balík opatření ke zlepšení aerodynamiky a jízdní stability RC F, kam patří i pečlivé odladění ploché spodní části karoserie, vzduchové kanály za předním nárazníkem a blatníky po vzoru závodních speciálů, nebo strategické rozmístění aerodynamických stabilizačních žeber.
K optické dravosti přispívá i to, že čelní část kapoty je posazena výše než v případě RC, a napomáhá tak utvářet dynamický rozšířený profil, který vylepšují tři verze desetipaprskových kol o velikosti 19" z kované hliníkové slitiny, přičemž jedna z verzí je ručně leštěná mistry výroby automobilky Lexus.

Vzduchové kanály na kapotě pracují v součinnosti s předními chladicími kanály, a přispívají tak k lepšímu chlazení motoru i celkové stabilitě vozu. Z boku zaujmou výdechy vzduchu za předními blatníky, napomáhající ke chlazení motoru a brzd; navazují na rozšířené prahy karoserie, a dohromady tak tvoří dynamicky ztvárněný symbol „L“.
K celkově agresivnímu a rozkročenému postoji RC F přispívají celkem čtyři lichoběžníkové koncovky výfuků, umístěné vždy ve dvojicích nad sebou.
Hmotnost se snížila díky použití uceleného paketu dílů z uhlíkových vláken, a to na základě zkušeností, které automobilka Lexus získala při vývoji modelu LFA a závodního vozu IS F CCS-R vyrobeného v limitované edici. Mezi díly z uhlíkových vláken patří střecha, kapota a aktivní zadní křídlo.

Interiér zahrnuje řadu speciálně navržených komponent, jako jsou např. ukazatele před řidičem, volant, sedadla, pedály a obkladové prvky. Zcela nový panel přístrojů RC F je výsledkem dalšího vývoje centrálního ukazatele z modelu LFA, jenž se přepíná v závislosti na jízdním režimu. Design inspirovaný přístroji v kokpitech letadel umožňuje poskytovat široké spektrum informací v jasné a stručné podobě, kdy řidič požadovaný údaj zjistí pouhým mrknutím oka.
Ke zprostředkování informací slouží velký centrální otáčkoměr měnící podobu v závislosti na jízdním režimu, digitální i analogový ukazatel rychlosti, monitor rozdělování točivého momentu diferenciálem, ukazatel sil bočního zrychlení, ukazatele teploty oleje a chladicí kapaliny, ukazatele ujeté vzdálenosti a dokonce i stopky.
V modelu RC F je poprvé použit volant se silným věncem eliptického průřezu, nabízející lepší kontrolu nad vozem při sportovní jízdě. Optimální umístění, tvar a funkce páček ručního řazení na volantu přispívá k rychlým a přesným změnám převodových stupňů při sportovní jízdě.
Nová sedadla s dlouhými opěradly používají tzv. integrovanou pěnovou konstrukci automobilky Lexus, která zajišťuje vysoké pohodlí, ale současně i skvělou oporu, neboť byly eliminovány veškeré posuny mezi čalouněním sedadel a jejich výplní.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar