Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce

Automobili Lamborghini představilo na autosalonu v Ženevě model Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce. Díky vyššímu výkonu, nižší hmotnosti, vylepšené aerodynamice a inovativním technologiím se stává dosud nejčistším ztělesněním ideálů Lamborghini.

Zaměření na redukci hmotnosti a využití inovativních technologií vyústilo v nejsportovněji zaměřené, nejrychlejší a nejemotivnější sériové Lamborghini všech dob. Hmotnost byla snížena o dalších 50 kg díky odlehčené konstrukci, využívající ve značné míře uhlíkových kompozitů. Výkon atmosféricky plněného motoru V12 narostl na 552 kW/750 k. Výkonová hmotnost se tak snížila na 2,03 kg/k. Superveloce zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 s a umožní dosáhnout rychlosti přes 350 km/h.


Výkonová hmotnost

Každý detail Aventadoru Superveloce byl optimalizován pro dosažení co možná nejnižší hmotnosti v kombinaci s využitím nových technologií pro zlepšení dynamiky. Používá sériově vyráběný skelet Aventadoru, tvořený monokokem z uhlíkových kompozitů s hliníkovými rámy. Spolu s dalšími kompozitovými díly, včetně dveřních panelů a nových nárazníků a blatníků SMC, zajišťuje nízkou hmotnost a mimořádnou tuhost. Z tohoto materiálu jsou vyrobeny také vstupy pro vzduch vedený k chladičům a pevné zadní přítlačné křídlo.

Interiér byl přepracován s cílem omezit hmotnost. Nová sportovní skořepinová sedadla a dveřní obklady jsou z karbonu a kvůli co největšímu odlehčení chybí multimediální palubní systém (k dispozici na přání bez příplatku), koberce i některé tlumicí materiály.

Díky těmto opatřením byla hmotnost snížena o 50 kg na 1525 kg. V kombinaci se zvýšeným výkonem se zlepšila výkonová hmotnost o deset procent na 2,03 kg/k. To přispívá nejen k fenomenálním hodnotám zrychlení, ale zároveň zlepšuje brzdění a boční zrychlení.


Jízdní dynamika


Na modelu Aventador představené zavěšení Lamborghini pushrod doplňují v Superveloce magnetoreologické aktivně řízené tlumiče MRS, které doslova bleskově reagují na aktuální provozní podmínky a styl jízdy: nastavení tlumení každého z kol se upravuje samostatně při zatáčení, což značně omezuje náklony karoserie a dodává řízení více přesnosti a citlivosti. Adaptivní tlumiče současně potlačují ponořování přídě při brzdění.

Nové je také elektromechanické řízení LDS, jež upravuje převod řízení podle rychlosti jízdy a zvoleného jízdního režimu. Pro Superveloce zajišťuje ještě větší stabilitu ve vysokých rychlostech, přičemž manévrování v nízkých rychlostech je díky němu výrazně snazší.

Lehké kované ráfky s matně černým lakováním mají u Superveloce průměr 20“ vpředu a 21“ vzadu. Na přání mohou být opatřeny uchycením s centrální maticí, převzaté z automobilových závodů. Do standardní výbavy patří sportovní pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, zajišťující maximální adhezi, a kompozitové karbon-keramické brzdy.


Čistý výkon

Atmosféricky plněný motor V12 s objemem 6,5 l z Aventadoru byl pro Superveloce přepracován a doplněn novým, lehkým výfukovým systémem. Při zrychlených odezvách proti výchozímu provedení nyní dosahuje výkonu 552 kW/750 k při 8400/min. Pro dosažení výše umístěné křivky točivého momentu, a to zejména ve vysokých otáčkách, byl upraven systém proměnného časování ventilů, stejně tak jako variabilní sací trakt. Nejvyšší točivý moment činí 690 Nm při 5500/min, přičemž maximální otáčky motoru narostly na 8500/min.

Nově vyvinutý výfukový systém snižuje zpětný tlak, ale zároveň zdůrazňuje zvuk mohutného vidlicového dvanáctiválce – od decentního dunění při průjezdu městem v nízkých otáčkách až po ohlušující jekot při jízdě nejvyšší rychlostí. Velmi pokroková převodovka Lamborghini ISR tomuto motoru skvěle sluší. Je to nejrychleji řadící automatizovaná manuální převodovka na světě.

Trvalý pohon všech kol využívá elektronicky řízenou lamelovou spojku Haldex čtvrté generace. Toto řešení dokonale přizpůsobuje dělení momentu aktuálním podmínkám v řádu milisekund. Zadní diferenciál s mechanickou a přední diferenciál s elektronickou závěrou jsou řízeny v rámci stabilizační soustavy ESP, což posouvá jízdní výkony ještě dále. Nastavení jednotlivých skupin vozu (motor, převodovka, diferenciály, tlumení, řízení) lze upravovat přesně podle aktuálních preferencí řidiče, a to prostřednictvím režimů Drive Select s označením Strada (silnice), Sport a Corsa (okruh).


Tvar


Konstruktéři již od počátku vývoje spolupracovali s designéry Lamborghini Centro Stile s cílem dosáhnout optimální aerodynamické vyváženosti. Společným záměrem bylo vylepšit přítlak na obou nápravách bez negativního vlivu na součinitel odporu vzduchu. Výsledkem je tak zvýšení účinnosti aerodynamiky o 150 % a zvětšení přítlaku o 170 % v porovnání se standardním provedením modelu Aventador. Proto má každý prolis na karoserii Superveloce svůj význam.

Nejzřetelněji viditelným prvkem je zadní přítlačné křídlo ve stylu závodních speciálů, přinášející zvýšení přítlaku a zlepšení aerodynamického odporu. Manuálně ho lze nastavit do jedné ze tří poloh podle jízdního stylu. Tento spoiler tak umí měnit aerodynamické vyvážení vozu až o 15 %. Díky tomu lze garantovat to nejlepší nastavení pro každou jízdní situaci.


Interiér


První sériové Lamborghini využívá inovativního materiálu Carbon Skin®,. Jde o zářný příklad vedoucího postavení společnosti Automobili Lamborghini ve výzkumu, vývoji a výrobě CFRP (uhlíkových kompozitů). Tento materiál z uhlíkových vláken je extrémně lehký, a přitom také pružný a pevný. Díly z uhlíkových kompozitů obsahují speciální typ pryskyřice, jsou jemné na dotek a velmi odolné proti opotřebení. Tímto materiálem je v Superveloce obložen strop a další prvky prostoru pro posádku.



Motor: zážehový vidlicový dvanáctiválec
Objem:6498 cm³
Vrtání x zdvih: 95 mm x 76,4 mm
Kompresní poměr:11,8:1 (± 0,2)
Výkon: 552 kW (750 k) při 8400/min
Točivý moment: 690 Nm při 5500/min
Výkonová hmotnost:2 kg/k
Převodovka: automatizovaná sedmistupňová ISR
Rychlost:přes 350 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 2,8 s
Zrychlení 0–200 km/h: 8,6 s
Zrychlení 0–300 km/h:24,0 s
Brzdná dráha ze 100 km/h:30 m
Rozměry: 4835 x 2030 x 1136 mm
Rozvor náprav:2700 mm
Suchá hmotnost: 1525 kg
Palivová nádrž:90 l
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 24,7/10,7/16,0 l l/100 km

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar