Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Kia Quoris - inovativní bezpečnostní systémy

Nový sedan (známý na domácím trhu pod označením „K9“) se začal v Koreji prodávat začátkem května. Jeho výbava zahrnuje celou řadu high-tech komfortních a bezpečnostních prvků, z nichž mnohé slaví v automobilu značky Kia svou premiéru.

Quoris používá několik inteligentních bezpečnostních systémů, ve vozech značky Kia dosud nevídaných. Umí udržovat požadovanou rychlost i předem nastavený bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě potřeby dokáže automaticky i zastavit. Quoris také odhalí hrozící nebezpečí srážky a upozorní pomocí zvukových, vizuálních a haptických neboli hmatových signálů.
Quoris používá jako první Kia radarový tempomat ASCC. Radarový systém umístěný na pravé straně předního nárazníku neustále sleduje situaci před vozem do 174 metrů. S aktivovaným systémem ASCC sleduje Quoris dopravní situaci včetně rychlostí jízdy s cílem udržovat předem nastavenou bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Řidič si může snadno nastavit vzdálenost ve čtyřech krocích (52, 40, 32 nebo 25 metrů při rychlosti jízdy 90 km/h) tlačítkem na volantu.
Quoris také zvládne v případě potřeby automaticky zastavit. Pokud vůz nestojí déle než 3 s a vozidlo vpředu se rozjede, Quoris ho automaticky následuje, a pokračuje tak v jízdě. Stojí-li vůz déle než tři sekundy, musí řidič vůz manuálně vybídnout k další jízdě sešlápnutím pedálu plynu, nebo stisknutím tlačítka Resume.
Systém ASCC je provázán s ostatními systémy vozidla pomocí systému řízení bezpečnosti vozidla AVSM, který integruje řízení různých systémů vozidla, např. elektronického stabilizačního systému ESC, mechanismu bezpečnostních pásů a rozmanitých výstražných systémů, díky nimž může AVSM upozornit řidiče, zvýšit tlak v brzdové soustavě a aktivovat přednárazovou funkci bezpečnostních pásů PSB (Pre-Safe Belt) v závislosti na předpokládané úrovni rizika kolize.
Jakmile AVSM odhalí nebezpečí srážky, upozorní na něj systém řidiče ve třech krocích hlasitým zvukovým signálem, vizuální výstrahou jak na průhledovém displeji HUD,, tak i na displeji LCD TFT v panelu přístrojů, a haptickým signálem pomocí bezpečnostního pásu.


Krok 1
Při malém riziku srážky se objeví na displeji LCD a průhledovém displeji HUD vizuální výstraha.

Krok 2
Při vyšší úrovni rizika se k vizuální výstraze přidá zvukový výstražný signál a elektromotor způsobí silné vibrace v bezpečnostním pásu řidiče.

Krok 3
Hrozí-li kolize bezprostředně, začne AVSM automaticky brzdit, aby se snížila nárazová rychlost. Elektromotor a předpínače bezpečnostních pásů jsou rovněž aktivovány, aby přitáhly bezpečnostní pásy a přidržely cestující pevněji v sedadlech. Tím je zajištěna maximální ochrana cestujících a minimalizováno riziko odřenin v důsledku kontaktu s airbagy.


Sledování slepého úhlu
Systém sledování slepého úhlu BSD je vybaven dvěma radarovými senzory umístěnými ve vnějších rozích zadního nárazníku. Každý z nich je schopen detekovat objekty ve vzdálenosti až 70 metrů od zadní části vozu v pásu širokém čtyři metry do stran. BSD se aktivuje nad 30 km/h a řidiče upozorní v okamžiku, kdy se nějaké vozidlo dostane do oblasti slepého úhlu. Ta má šířku přibližně čtyři metry na každé straně sedanu Quoris a sahá více než šest metrů za zadní nárazník.
Radarový systém BSD modelu Quoris má v porovnání s ultrazvukovými systémy BSD delší dosah, což využívá rovněž systém LCA, podporující řidiče při změně jízdního pruhu. LCA upozorňuje řidiče na vozidla přibližující se vysokou rychlostí zezadu od vzdálenosti až 70 metrů.
Považuje-li systém za potenciální riziko také rychlost přibližování – konkrétně, kdy by vypočtená kolize nastala během 4,5 s, pokud by nedošlo k žádnému vyhýbacímu manévru – rozsvítí se kontrolka v podobě výstražného trojúhelníku ve skle vnějšího zpětného zrcátka na pravé nebo levé straně a na průhledovém displeji HUD se objeví výstražný signál. Jestliže řidič na toto vizuální varování nereaguje, zazní také zvukové upozornění. Řidič může oba systémy BSD a LCA v případě potřeby deaktivovat.


Systém sledování jízdy v jízdním pruhu LDWS
Zatímco radar má schopnost detekovat objekty ve velkých vzdálenostech, kamery, které Quoris používá, rozpoznávají tvary bližších objektů, například podélného značení na vozovce.
Srdcem systému sledování jízdy v jízdním pruhu LDWS je čelní videokamera, která sleduje polohu vozu ve vztahu k podélnému značení na vozovce. Nad 60 km/h upozorní řidiče v okamžiku, kdy vůz začne nechtěně opouštět svůj jízdní pruh.


Prostorový kamerový systém AVM
Čtyři kamery na každé straně tvoří nejlepší prostorový kamerový systém AVM ve své třídě. AVM je zárukou maximálního pohodlí a bezpečnosti při parkování a manévrování v nízkých rychlostech. Na rozdíl od většiny konkurenčních systémů AVM se zorným úhlem méně než 270 stupňů nabízí systém modelu Quoris skutečný prostorový pohled v rozsahu 360 stupňů v osmi různých režimech zobrazení na velkoplošném displeji AVN na přístrojové desce.
AVM průběžně slučuje obrazy ze čtyř kamer, z nichž vytváří virtuální pohled „seshora“, aby mohl řidič snadno sledovat kompletní okolí vozidla. Tím je zajištěna maximální bezpečnost cestujících uvnitř vozu i chodců. Systém AVM se automaticky vypíná, jakmile rychlost jízdy překročí 20 km/h.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar