Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jaguar XFR-S Sportbrake se představí v Ženevě

Třetí model supervýkonné řady R-S, Jaguar XFR-S Sportbrake, se připojuje k sedanu XFR-S do exkluzivní řady aut s maximální rychlostí 300 km/h a je dalším vyjádřením dlouhé a legendární řady sportovních sedanů značky Jaguar.

Pohonná jednotka R-S, vylepšený podvozek a karoserie dovolují XFR-S Sportbrake posouvat hranice výkonnosti. Vysoký výkon poskytuje pětilitrový kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec, který nyní dosahuje parametrů 550 k a 680 Nm, což je o 40 k a 55 Nm více, než verze XFR. Zlepšení bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru a optimalizací proudění vzduchu v sacím a výfukovém traktu.
Osmistupňová převodovka využívá technologii Quickshift od Jaguaru (vyvinutou pro model F-Type). Zvýšený výkon motoru umožňuje XFR-S Sportbrake akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,8 s a pokračovat až k elektronicky omezené maximální rychlosti 300 km/h.

Celohliníkový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli poskytuje extrémní výkon i výbornou účinnost. A to díky přímému vstřikování paliva (SGDI) a nezávislému duálnímu proměnnému časování vačkových hřídelů (DIVCT). Hlavy válců se čtyřventilovou technikou jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku, mezi nimi je usazeno dvojité Rootsovo dmychadlo Vortex, které zásobuje dva mezichladiče stlačeného vzduchu.
Přednosti motoru pomáhá maximálně využít osmistupňová samočinná převodovka s technologií Quickshift. Pokud řidič ručně přeřadí na vyšší převodový stupeň pomocí páček pod volantem, technologie Quickshift zajistí nejrychlejší a nejostřejší zařazení pomocí rychlého a přesně načasovaného zásahu do točivého momentu motoru.
Při podřazení (páčkou pod volantem nebo v režimu Sport) dá systém řízení motoru automaticky meziplyn, aby zajistil vyváženost a stabilitu, což je důležité v nájezdu do zatáčky. Tato funkce navíc převodovce dovoluje provést několik velice rychlých podřazení při prudkém brzdění.

Kvůli vyšší hmotnosti zadní části byla upravena tuhost pružin a nastavení adaptivních tlumičů zavěšení zadních kol. Překalibrovaná nastavení aktivního elektronicky řízeného diferenciálu a kontroly dynamické stability vozu byla sladěna s upraveným zavěšením zadních kol a řidičům dovoluje maximálně využívat obrovský potenciál vozu.

Změny pod karoserií odráží lehce upravená vizáž XFR-S Sportbrake. Zatímco protáhlá linie střechy poskytuje cestujícím na zadních sedadlech o 48 mm více místa pro hlavu, opěradla sedadel lze sklopit v poměru 60:40. Nový, nižší přední nárazník ukrývá uprostřed i po stranách větší vstupy vzduchu. Uhlíkový kompozit byl použit také na přední spoiler a spodní hranu nárazníku. Jde o první z řady aerodynamických úprav navržených pro hladké obtékání vzduchu při velmi vysokých rychlostech.
Se stejným záměrem byly instalovány boční lišty za zadními koly. Protažený zadní nárazník rovněž obsahuje difuzor z uhlíkového kompozitu, který sahá dále pod auto, než je tomu u XFR, a potlačuje vztlakové síly.
Širší, šestipaprsková 20“ kovaná kola Varuna z lehkých slitin jsou standardně dodávána ve dvoubarevném provedení.
Pneumatiky vyvinuté ve spolupráci se společností Pirelli exkluzivně pro model XFR-S Sportbrake jsou na všech kolech o 10 mm širší, mají rozměry 265/35 vpředu a 295/30 vzadu. Rozdíl mezi větší šířkou ráfků a pneumatik vytváří efekt předběžného zatížení bočnice. To zlepšuje odezvu ovládání a řízení, aniž by byla negativně ovlivněna jemnost projevu.
V harmonii s vylepšeným zavěšením, ráfky a pneumatikami pracují upravené programy elektroniky ovládající Adaptive Dynamics, aktivní elektronický diferenciál a DSC.
Systém Adaptive Dynamics prostřednictvím variabilně nastavitelných tlumičů aktivně kontroluje vertikální pohyb, naklánění a úhel náklonu karoserie. Systém monitoruje podněty řidiče a stav vozovky a až 500x za sekundu upravuje tuhost tlumičů, čímž optimalizuje stabilitu a agilitu. Pokud řidič zvolí režim Dynamic, získá lepší kontrolu nad vozem díky posunutí tuhosti tlumení do tužšího pásma dostupného rozsahu.
Aktivní elektronický diferenciál, který se v případě potřeby dokáže téměř okamžitě zcela uzavřít, byl překalibrován s ohledem na plné využití vyšší přilnavosti širších zadních pneumatik, přesnějšího zavěšení a výkonu motoru. S diferenciálem se dokonale doplňuje režim systému kontroly dynamické stability Track DSC.
Kotouče s vnitřním chlazením o průměru 380 mm vpředu a 376 mm vzadu nabízejí jistotu při opakovaném intenzivním brzdění a u XFR-S těží z dodatečného chlazení zajišťovaného prouděním vzduchu pod karoserií.



26.2.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar