Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai - nové turbomotory a převodovka 7DCT

Hyundai představil dva nové zážehové motory T-GDI s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Oba motory se zdvihovým objemem 1,0 a 1,4 litru jsou součástí nové generace motorů řady Kappa.

Vycházejí vstříc rostoucí poptávce po přeplňovaných motorech s menším zdvihovým objemem a nižšími hodnotami spotřeby paliva, resp. emisí CO2 bez kompromisů z hlediska radosti z jízdy. Hyundai na autosalonu v Paříži navíc poprvé vystavil první sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která přispívá k vyšší hospodárnosti. Touto převodovkou je vybaven koncepční vůz i30 CNG.


Kappa 1.0 T-GDI

Nový motor Kappa 1.0 T-GDI je prvním zástupcem nové generace malých zážehových motorů, přeplňovaných turbodmychadlem, jejichž předností je vyšší úroveň výkonových parametrů, větší potěšení z jízdy a mimořádná hospodárnost. Tříválec s objemem 998 cm3 vychází z osvědčeného motoru Kappa 1.0 MPI, od něhož se odlišuje celou řadou konstrukčních úprav a nových technologií, včetně přímého vstřikování benzinu a malého turbodmychadla.

Motor 1.0 T-GDI byl vyvinut v Evropském technickém centru Hyundai v Rüsselsheimu. Dosahuje nejvyššího výkonu až 120 k a točivého momentu 172 N.m. V roce 2015 rozšíří nabídku motorů pro novou generaci i20.
Plnění optimalizuje elektronicky řízený obtokový ventil. Výsledkem jsou vyšší hodnoty točivého momentu v nízkých otáčkách a lepší reakce motoru na pokyny od pedálu plynu. Zážehová jednotka je vybavena šestiotvorovými vstřikovači GDI, které pracují s nadprůměrným vstřikovacím tlakem 200 barů, aby bylo zajištěno čisté spalování, vyšší hospodárnost a nižší emise v souladu s emisní normou Euro 6c, tři roky před jejím zavedením v roce 2017.

Motor používá nový koncept dělených chladicích okruhů, přizpůsobených odlišným teplotám panujícím v oblastech hlavy a bloku válců. Blok válců se rychle zahřeje na provozní teplotu, aby bylo zajištěno nižší tření a hospodárnější provoz, zatímco v hlavě válců jsou udržovány nižší provozní teploty pro optimalizaci vstřikování a spalování. Z důvodu minimalizace vnějších rozměrů motoru je sběrné výfukové potrubí integrováno do hlavy válců, a může být tedy účinně chlazeno kapalinovým chladicím okruhem hlavy válců. Výsledkem je rychlejší zahřátí katalyzátoru na provozní teplotu, nižší spotřeba paliva a emise v reálném provozu.


Kappa 1.4 T-GDI

Druhým motorem je jednotka Kappa 1.4 T-GDI, nový zážehový čtyřválec s objemem 1352 cm3 a přeplňováním turbodmychadlem je výrazně lehčí než jeho předchůdce, motor Gamma 1,4 litru. V porovnání s ním je základní hmotnost motoru jen 87 kg, tedy o 14 kg nižší. Kromě nižší hmotnosti a menších rozměrů nabízí také vyšší hospodárnost a výkon.

Nový motor 1.4 T-GDI je vybaven sofistikovaným vysokotlakým systémem přeplňování turbodmychadlem, které je integrováno do sběrného výfukového potrubí pro vyšší provozní účinnost. Přemístěné turbodmychadlo s novou konstrukcí zkracuje dobu odezvy na sešlápnutí pedálu plynu a zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Nový motor pracuje s přímým vstřikováním paliva, které zlepšuje spalování, a v důsledku toho zvyšuje také výkon a hospodárnost.

Motor Kappa 1.4 T-GDI poskytuje např. při provozu na CNG nejvyšší výkon 117 k a maximální točivý moment 206 N.m. Hodnota emisí CO2 koncepčního vozu i30 CNG je pouhých 91 g/km a také tento motor splňuje již nyní přísné limity emisní normy Euro 6c.


Sedmistupňová dvouspojková převodovka


Další novinkou je sedmistupňová dvouspojková převodovka (7DCT), která kombinuje přednosti automatizovaných a mechanických převodovek. Převodovka 7DCT snižuje spotřebu paliva a emise CO2 v porovnání s konvenční šestistupňovou automatizovanou převodovkou, a zároveň zlepšuje akceleraci.

Převodovka 7DCT je vybavena dvěma suchými spojkami se samostatným ovládáním. Hnací síla motoru je přenášena do jedné z obou dílčích převodovek s lichými, resp. sudými převodovými stupni, přičemž v druhé dílčí převodovce je již připraven následující převodový stupeň. Řazení tak může probíhat pouhou změnou spojek bez přerušení toku hnací síly. Rychlost reakce optimalizuje ovládací člen poháněný elektromotorem, zatímco vnější tlumič snižuje úroveň hlučnosti a vibrací za jízdy.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar