Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic s turbodieselem 1.6 i-DTEC

Vznětový 1.6 i-DTEC je nejnovějším přírůstkem řady Civic,a prvním evropským motorem nové řady Honda Earth Dreams Technology, což je označení pro novou generaci hnacích ústrojí vyznačujících se vysokými jízdními výkony v kombinaci s nízkou spotřebou za dostupnou cenu.

Po krátké testovací jízdě s novým motorem musíme přiznat, že se opravdu povedl, i když jeho vývoj trval přeci jen déle, než by se dalo očekávat. Je nejen úsporný, ale pro Civic ideální volba. Překvapil nás i dynamikou, kterou má na svědomí výkon 120 k a točivý moment 300 Nm. Motor byl navržen specificky pro evropský trh, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselech.

První vznětový motor představila Honda v roce 2003, byl vybaven hliníkovým blokem válců, díky unikátním výrobním technologiím. značky Honda. O pět let později přišel známý 2.2 i-DTEC, jenž se po drobných úpravách používá dodnes ve výkonových variantách 150 k a 180 k.
Nový 1.6i-DTEC značky Honda je tvořen hliníkovou hlavou válců a hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Jedná se o nejlehčí diesel v dané třídě, který váží o 47 kg méně než 2.2 i-DTEC značky Honda. Všechny díly byly upraveny s důrazem na minimalizaci jejich hmotnosti a rozměrů, nejmodernější výrobní postupy pak pomohly hmotnost ještě dále snížit. Tloušťka stěn válců se snížila na 8 mm – u motoru 2.2 i-DTEC je 9 mm, což je u dieselu výjimečná hodnota. Dále byly použity lehčí písty a ojnice.
Hlavním úkolem byllo snížit mechanické tření na úroveň srovnatelnou s zážehovými motory. Byla použita kratší a tenčí spodní část pístu. Při 1 500/min má 1.6i-DTEC přibližně o 40 % nižší mechanické tření než 2.2 i-DTEC.
Turbodmychadlo Garrett 4. generace má efektivní konstrukci s proměnlivou geometrií a jeho otáčky jsou přesně řízeny elektronickými systémy motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Turbodmychadlo má maximální plnicí tlak 1,5 bar.
Motor využívá solenoidové vstřikovače Bosch schopné pracovat s vysokými tlaky až 1 800 bar. Díky tomu je palivo vstřikováno rychleji, dochází k jemnějšímu rozprášení a lepšímu promíchání se vzduchem.
S novou verzí přichází lehká a kompaktní šestistupňová manuální převodovka je o 7 kg lehčí než u verze 2.2 i-DTEC a pomáhá motoru dosahovat maximálního točivého momentu 300 Nm.


AERODYNAMIKA
Žebra na přední i zadní části karoserie byla zvětšena a upraven jejich úhel. Tím se snížil aerodynamický odpor a zlepšila dynamika. Kromě kompaktního designu s nízkým odporem je pro Civic charakteristické také zakrytování podvozku po celé délce vozu s rozšířením náběhů, které zlepšuje proudění vzduchu pod vozidlem.
Nový Civic je vybaven stejnými zadními bočními spoilery a uzavíratelnou mřížkou chladiče jako 2.2 i-DTEC. Sledováním teploty chladicí kapaliny, rychlosti otáčení kol a teploty se mřížku chladiče otevírá nebo uzavírá tak, aby se co nejvíce snížil aerodynamický odpor.
Civic 1.6 i-DTEC přichází také s vylepšeními v interiéru, která mají za cíl zejména další snížení hluku pronikajícího do kabiny, především po nastartování, při jízdě nižšími rychlostmi a při rozjezdu.


Systém aktivního potlačování hluku (ANC)
Systém aktivního potlačení hluku (ANC) má za úkol snížit nízkofrekvenční hluk pronikající do interiéru. Pracuje při nastartovaném motoru, nehledě na to, zda je audiosystém zapnutý či vypnutý. Mikrofony v interiéru zaznamenávají nízkofrekvenční zvuky vytvářené hnacím ústrojím a vysílají signál do řídicí jednotky systému ANC. Ta reaguje vytvářením přesně načasovaného zvukového signálu s opačnou fází, který je předáván do zesilovače ovládajícího reproduktory v zadních dveřích a hloubkový reproduktor (subwoofer) umístěný v zadním platu.


Systém ECO Assist

Inženýři zjistili, že odlišnosti ve stylu jízdy mohou vést až k 15% rozdílu ve spotřebě paliva. Proto Honda vyvinula systém ECO Assist, který optimalizuje spotřebu paliva minimalizací rozdílů ve spotřebě daných různými styly jízdy. Prostřednictvím podsvícení ukazatele rychlosti systém řidiče informuje o tom, jak jeho styl jízdy ovlivňuje spotřebu paliva. Pokud vozidlo stojí, je podsvícení ukazatele rychlosti modré, stejně jako při prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud jede úsporně, tak se změní barva na zelenou. Při jemném zrychlení a zpomalování je modrozelená.


Tlačítko ECON

Pro maximální snížení spotřeby paliva může řidič stisknout tlačítko ECON, kterým se aktivuje pomalejší reakce škrticí klapky, díky čemuž je po sešlápnutí plynového pedálu zajištěn velmi hladký nárůst točivého momentu přispívající ke klidnější jízdě a k nižší spotřebě paliva.

Nový motor určený výhradně pro evropský trh bude vyráběn v továrně značky Honda v britském Swindonu. V průběhu roku se objeví také pod kapotou Hondy CR-V, v příštím roce obohatí také kombi Civic.



Základní technické údaje 1.6 i-DTEC

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1597 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 2000/min
Rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,0/3,3/3,6 l/100 km
Rozměry: 4300 x 1770 x 2066 mm
Rozvor kol:2595 mm
Zav.prostor: 477/1200 l


Ceny
VýbavaCena
S464 000 Kč
Comfort484 000 kč
Sport514 000 Kč
Lifestyle564 000 Kč



JL, 13.3.2013


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar