Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

Ford S-Max a Galaxy - Ecoboost a další motory

Skupina motorů EcoBoost, které se objevují ve vybraných modelech Ford, patří k základním kamenům střednědobých plánů Ford Motor Company, jejichž cílem je vyvíjet velkosériové, cenově dostupné a zákazníky žádané automobily s příznivou spotřebou paliva.

Klíčovou předností technologie EcoBoost je možnost dosáhnout výkonnostních parametrů velkého atmosféricky plněného motoru i při menším objemu válců. Přeplňování turbodmychadlem obvykle přinese zvýšení točivého momentu o 50 procent, což dává prostor zmenšit objem a přitom dosáhnout vyššího výkonu, než by měl motor původní velikosti bez přeplňování. K výhodám tzv. „downsizingu“ patří menší třecí i čerpací ztráty a nižší hmotnost.
Nový čtyřválec Ford EcoBoost SCTi 2.0 je určen pro střední a velké modely evropského Fordu v kategorii přes 200 koňských sil (147 kW). Vyznačuje se lehkou celohliníkovou konstrukcí, přímým vstřikováním paliva nejnovější generace, přeplňováním pomocí turbodmychadla a nezávislým proměnným časováním sacích i výfukových ventilů.
Vyvine výkon 149 kW (203 k) při 5500/min a točivý moment 300 Nm, dostupný v širokém rozsahu 1750 až 4500/min. S novými motory vstupuje do hry také samočinná převodovka Ford PowerShift s technologií dvou spojek v olejové lázni. Ford S-MAX s touto motorizací zvládne akceleraci 0-100 km/h za 8,5 s (Galaxy 8,8 s) a rychlosti 221 km/h (Galaxy 217 km/h). Spotřeba paliva činí pouhých 8,1 l/100 km v kombinovaném cyklu a 6,4 l/100 km v mimoměstském cyklu.

Přednosti technologie Ford EcoBoost
Snížení spotřeby paliva abylo dosaženo vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, přeplňováním turbodmychadlem a nezávislým proměnným časováním sacích i výfukových ventilů.Motory Ford EcoBoost dodávají silný točivý moment již při nízkých otáčkách, což je vlastnost, která získala přeplňovaným vznětovým agregátům takovou popularitu. Současně si však zachovávají kultivovanost chodu a bezprostřednost reakcí v celém rozsahu otáček. Toho bylo dosaženo vyspělou technologií přeplňování. Rotory turbodmychadla Borg Warner K03 mají malou setrvačnost a otáčejí se rychlostí až 200 000/min. Velikost turbíny byla zvolena tak, aby motor odevzdával svůj maximální točivý moment již v 1500/min nebo dříve.
Díky pečlivému naladění neztrácí EcoBoost 2.0 SCTi sílu a chuť k vytáčení ani v otáčkách přes 5000/min.
Proudění plynů ve spalovacích komorách optimalizuje nezávislé proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Systém TiVCT významnou měrou přispívá k vyšší účinnosti spalovacího procesu, zejména v režimu částečného zatížení. Díky tomu bylo možné zvýšit točivý moment motoru v nízkých otáčkách použitím tzv. „vyplachovacího“ efektu, které využívá rozdílných tlaků v plnicím a sběrném potrubí a přivádí do motoru chladnější vzduch. To vede k nárůstu točivého momentu a přispívá k rychlejšímu roztočení turbodmychadla. Systém TiVCT je ovládán hydraulicky a dokáže měnit časování sacích i výfukových ventilů v rozsahu až 50 stupňů.
Motor se vyznačuje se celohliníkovou stavbou s extrémně tuhým a zároveň lehkým blokem válců, vyrobeným metodou přesného odlévání do pískové formy. Hlava válců má čtyřventilovou konstrukci DOHC a její řetězem poháněné vačkové hřídele působí na přímočinná bezpodložková zdvihátka.
Aby motor odevzdával za všech okolností optimální výkon, byl osazen nejmodernější řídicí jednotkou, která nepřetržitě monitoruje všechny důležité proměnné: polohu elektronického pedálu akcelerátoru, systém TiVCT, plnicí tlak turbodmychadla, časování zapalování, vstřikovací tlak i senzory klepání. Řídící jednotka pracuje v reálném čase, údaje z motoru sbírá více než tisíckrát za sekundu.
Spolu s novým motorem EcoBoost SCTi 2.0 dávají nový Ford S-MAX a Galaxy na výběr ze široké řady dalších motorizací, které bez výjimky splňují emisní normu Euro V. Například velmi žádaný vznětový motor Duratorq TDCi 2.0 prošel modernizaci, díky které nyní vyhovuje normě Euro V a je k dispozici ve třech různých variantách, lišících se hodnotou nejvyššího výkonu: 85, 103 a 120 kW. Dvě nejvýkonnější verze je možno na přání kombinovat se šestistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou Ford PowerShift.
Cenově dostupnou volbu z palety motorizací představuje atmosféricky plněný zážehový motor 2.0 Duratec HE s výkonem 107 kW.

]b]Převodovka Ford PowerShift[/b]
Sériově se montuje k motorizaci EcoBoost SCTi 2.0. Vzniká tak kombinace nejvyspělejších technologií, které zaručují vysokou úroveň hospodárnosti při neztenčeném požitku z jízdy. Pro Duratorq TDCi 2.0 o výkonu 103 či 120 kW je Ford PowerShift k dispozici jako výbava na přání.
Převodovku vyvinula společnost GETRAG FORD Transmissions GmbH, což je joint venture mezi firmami Ford a Getrag. Systém se v podstatě skládá ze dvou paralelních převodovek, z nichž každá disponuje vlastní spojkou v olejové lázni. Jeden předlohový hřídel nese převody lichých rychlostních stupňů (tedy 1., 3. a 5.), druhý sudých (2., 4., 6.). Díky tomu je možné předpřipravit následující rychlostní stupeň za jízdy a v plném záběru. Samotné řazení pak probíhá za koordinované aktivace obou spojek, takže vůbec nedojde k přerušení dodávky točivého momentu na hnaná kola.
Homologační údaje agregátu 2.0 EcoBoost SCTi s převodovkou Ford PowerShift dokládají, jak efektivní mohou dnes automatické rychlostní skříně být. Nový S-MAX i Galaxy s tímto moderním ústrojím mají kombinovanou spotřebu paliva jen 8,1 l/100 km. V kombinaci se vznětovým Duratorq TDCi 2.0 se chlubí hodnotami 6,0 l/100 km a 159 g/km.
Paralelní uspořádání systému dvou spojek (uložených v olejové lázni) umožňuje lepší chlazení a v kombinaci s novým řešením napojení klikového hřídele přispívá také k výjimečně malé zástavbové délce celé jednotky.


Zážehové motory

TypDuratec 2.0Ecoboost SCTi 2.0
Objem19991999
Výkon107 (145)/6000149(203)/6000
Toč.moment190/4500300/1750-4500
Rychlost190(194)221(217)
Zrychlení10,9(11,2)8,5(8,8)
Spotřeba11,3/6,4/8,211,0/6,4/8,1



Motory Duratorq TDCi 2.0
TypTDCi 2.0/85TDCi/1032.0TDCi/120
Objem199719971997
Výkon85(110)/3750103(140)/3750120(163)/3750
Toč.moemnt300/1500-2250320/1750-2750340/2000-3250
Rychlost182(180)196(193)205(203)
Zrychlení12,2(12,6)10,2(10,6)9,5(9,8)
Spotřeba7,2/4,9/5,77,2/4,9/5,77,2/4,9/5,7



Pozn. Údaje v závorkách pro Galaxy, objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


JL, 16.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar