Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Kuga II - 4x2 nebo 4x4

Při vývoji byl kladen důraz na sladění dvou protichůdných požadavků: výborného chování na silnici a schopností při jízdě v terénu. Od začátku bylo jasné, že musí přinést do segmentu crossoverů jízdní charakteristiky běžných osobních vozů Ford.

Ačkoliv vývojový tým měl z čeho vycházet, je nutno zdůraznit, že Kuga není výsledkem „poskládání“ existujících řešení do celku. Vůz má např. jedinečnou geometrii zavěšení i řízení. Pro splnění předem určených cílů museli konstruktéři přijít s mnoha novinkami: nové řešení ventilů v předních tlumičích pérování, robustnější zadní tlumiče (v porovnání s ostatními Fordy segmentu C), nové „silentbloky“ na přední nápravě, hydraulická ložiska tlumičů, nový zkrutný stabilizátor na zadní nápravě, nové klouby zadní nápravy a nová nápravnice, nová geometrie obou náprav, širší rozchod – 1578 mm, delší rozvor – 2690 mm.

Jedním z nejdůležitějších předpokladů výborných jízdních vlastností je tuhost karoserie i celého podvozku. Mezi šachtami předních tlumičů v motorovém prostoru se proto objevuje příčná vzpěra. Vyztužena je také oblast převodového tunelu, a to u obou variant – FWD i AWD.
Kuga se vyznačuje excelentním chováním v zatáčkách a vynikající stabilitou v příčném směru. Ovládá se stejně snadno jako osobní vůz.
Verze s inteligentním AWD disponuje pohonem zadních kol, kdy elektronicky řízený systém přenese na zadní kola právě tolik točivého momentu, kolik je v dané provozní situaci zapotřebí k zajištění optimální trakce.
Inteligentní AWD neustále přizpůsobuje rozdělení točivého momentu aktuálním podmínkám a jízdnímu stylu řidiče. V závislosti na úhlu natočení volantu, rychlosti vozidla, podélné a příčné akceleraci a mnoha dalších parametrech může být na zadní nápravu přenášeno 10 (klidná jízda po asfaltové vozovce) až 50 procent točivého momentu. Spolu s elektronickým protiprokluzovým systémem (TCS) a stabilizačním programem (ESP) tento systém přináší okamžité a nepostřehnutelné reakce na momentální podmínky.
Vůz je vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech, protiblokovacím systémem (ABS) a elektronickým stabilizačním programem (ESP) s ochranou proti převrácení (ARM) a elektronickým brzdovým asistentem (EBA).
Standardně dodávaný ESP zasáhne však pouze v kritické situaci, což řidiči nechává prostor vychutnat si znamenité jízdní vlastnosti bez rušivých a mnohdy i nečekaných intervencí systému ESP. Pokud systém zaznamená přílišný náklon karoserie, sníží točivý moment motoru a v případě potřeby přibrzdí patřičné kolo (či kola). ESP dokáže přibrzďovat každé kolo zvlášť, popřípadě až tři kola najednou. Systém ESP ve Fordu Kuga je tak vyspělý, že dokáže rozpoznat změny v chování automobilu způsobené proměnnými faktory, jako je např. opotřebení pneumatik nebo hmotnost nákladu. Kromě toho umí ESP snížit točivý moment, přenášený na zadní nápravu, až na 0 Nm. Toto rozhraní mezi systémy ESP a AWD vzniklo proto, aby stabilizovalo vůz při přetáčivém smyku, pokud řidič sám neubere plyn.

Sofistikovaný systém ESP zahrnuje:

Elektronický rozdělovač brzdného tlaku (EBD)
Regulací brzdného tlaku zabraňuje předčasnému zablokování zadních kol a tím zlepšuje směrovou stabilitu vozu při prudkém brzdění.

Regulace deceleračního účinku při brzdění v zatáčce (CBC)
Zlepšuje stabilitu při částečném brzdění nebo při aktivaci EBD či ABS tím, že snižuje tlak na vnitřních hranách předních kol a vytváří tak stabilizující moment.

Elektronický brzdový asistent (EBA)
Účelem EBA je rychle navýšit tlak v brzdové soustavě. Spouštěcím signálem pro aktivaci EBA je rychlé sešlápnutí brzdového pedálu v kritické situaci. Řidiči v takových okamžicích zpravidla netlačí na pedál dost silně, EBA proto zesílí tlak až do doby, kdy dojde k aktivaci ABS. Tím je dosaženo nejkratší možné brzdné dráhy.

Protiprokluzový systém (TCS) se skládá ze dvou součástí:
Elektronický systém kontroly trakce (ETCS)
Systém kontroly trakce zabraňuje nadměrnému prokluzu kol, čímž zlepšuje trakci a stabilitu vozidla. To je zvlášť důležité v případě automobilu, u kterého se předpokládá pohyb mimo zpevněné vozovky. Hrozí-li prokluz kol, TCS ve Fordu Kuga sníží točivý moment motoru na hodnotu, která v dané situaci zajistí nejlepší možnou akceleraci.

Elektronická uzávěrka diferenciálu (BLD)
V případě potřeby umí tento systém přibrzdit jedno kolo na hnané nápravě – a přenést tak točivý moment na kolo, která má v daném okamžiku lepší trakci. BLD tedy řídí rozdělení točivého momentu mezi levým a pravým kolem jedné nápravy. (Distribuci hnací síly mezi oběma nápravami má na starosti inteligentní pohon všech kol AWD). Systémem BLD je opatřen i Ford Kuga ve verzi FWD, tedy s pohonem pouze předních kol.
Na površích s vysokým součinitelem tření přináší systém TCS nejlepší možnou trakci a zbavuje tak řidiče nutnosti regulovat prokluz kol. Mimo zpevněné vozovky, například v písku či blátě, však inteligentní logika systému TCS umožní jistou míru prokluzu, která je pro jízdu na volném podkladu nezbytná. Řidič tedy nemusí TCS před jízdou v terénu deaktivovat.

Systémy TCS a AWD nezůstanou bezradné dokonce ani v situaci, kdy hnací sílu může přenášet pouze jedno kolo. To je další důkaz terénního potenciálu nového Fordu Kuga.

Systém regulace brzdného odporu motoru (EDC)
Ve specifických provozních situacích si EDC „vyžádá“ od řídicí jednotky motoru kladný točivý moment, aby vyrovnal brzdný moment, který vzniká v motoru, a třecí ztráty v pohonném ústrojí. Na povrchu s nízkým součinitelem tření totiž může brzdný odpor motoru zpomalit poháněná kola do té míry, že hrozí jejich krátkodobý smyk. EDC však blokující se kola znovu roztočí a udržuje tak trakční síly mezi pneumatikou a podkladem. Jeho úkolem je zlepšovat stabilitu vozidla.

Ochrana proti převrácení (ARM)
Systém ochrany proti převrácení (ARM) je integrován do systému ESP. Při intervenci ARM je točivý moment motoru snížen na nulu a současně dochází k přibrzďování předních kol. V důsledku takto vyvolané nedotáčivosti klesají příčné síly působící na vozidlo, které by jinak mohly vést k převrácení. Jakmile hrozba převrácení pomine, ARM okamžitě ukončí svoji intervenci a vozidlo se vrátí do běžného jízdního režimu.

Systém TSA je dodáván spolu s volitelným tažným zařízením Ford. Systém sleduje tzv. „kývání“ přívěsu, které je obvykle způsobeno jeho nerovnoměrným zatížením, popřípadě nepřiměřenou rychlostí jízdy. Míra zásahu je daná intenzitou a velikostí příčných pohybů přívěsu. Střídavým přibrzďováním levého a pravého předního kola automobilu vyvolá TSA stáčivý moment, který působí proti momentu kývání přívěsu, dokud kývání postupně nevymizí.
Zároveň dojde k omezení točivého momentu motoru, aby jízdní souprava dále neakcelerovala. Případné snížení rychlosti jízdy nicméně není natolik výrazné, aby narušilo plynulost silničního provozu.
Rozkývá-li se přívěs tak, že střídavé přibrzďování obou předních kol již k jeho stabilizaci nestačí, sníží systém TSA točivý moment na nulu a současně začne přibrzďovat všechna čtyři kola.

Osvědčená, nicméně nově naladěná koncepce podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením Ford Control Blade vzadu spolu s inteligentním pohonem všech kol AWD systému Haldex jsou základní ingredience mimořádných jízdních vlastností. Všestranné zaměření vynikne v kombinaci s inteligentním pohonem všech kol (AWD), který dává automobilu sportovní a dynamický charakter, vyniká schopnostmi v nezpevněném terénu a přispívá k vyšší bezpečnosti při jízdě na kluzkém povrchu. Systém je nastaven tak, aby usnadnil jízdu mimo asfalt i méně zkušeným řidičům.
Poměr, v jakém systém AWD rozděluje točivý moment mezi nápravy, je určován na základě dat ze systémů jako ABS, ESP a TCS. Díky vzájemné spolupráci mohou systémy poslat nejvíce točivého momentu na to kolo, které má v daném okamžiku nejlepší trakci
Kuga má skutečné ambice, i pokud jde o průchodnost nezpevněným terénem, jak dokazují nájezdové úhly 21º vpředu a 25º vzadu.


V rámci systému inteligentní ochrany Ford IPS má Kuga šest airbagů – čelní, boční a okenní na obou řadách sedadel. Horizontálně deformovatelný sloupek řízení prokázal opodstatnění ve velkých modelech Fordu. Místo aby se lámal axiálně, směřuje při kolizi směrem od řidiče. Ve vodorovném směru se může posunout až o 90 mm dopředu.

JL, 4.6.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar