Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus - víc než facelift

Nový Ford Focus s výraznějším a emotivnějším designem exteriéru, pečlivě zpracovaným a intuitivně navrženým interiérem, novými asistenčními technologiemi a výrazně nižší spotřebou paliva představuje další zdokonalení nejprodávanějšího automobilu na světě. Nyní je i na českém trhu.

Ford Focus byl uveden na trh v roce 1998 a od té doby se jich po světě prodalo více než 12 milionů, z toho 6,9 milionů v Evropě – kde Ford vyrobí nový Focus každých 90 sekund. V reakci na rostoucí poptávku po Focusu Ford navýšil výrobní kapacitu a nyní tento model vyrábí v osmi továrnách na čtyřech kontinentech. Montážní závody v Německu, Spojených Státech, Rusku, Číně, Thajsku, Vietnamu, Tchaj-wanu a Argentině mají kombinovanou roční kapacitu 1,5 milionu vozů.


Nový Focus je nižší a širší, má novou kapotu motorového prostoru, přední nárazník i masku chladiče. Dynamické tvary kapoty opticky propojují sloupky čelního okna s lichoběžníkovou maskou chladiče. Zákazníci se mohou opět rozhodovat mezi pětidveřovým hatchbackem, čtyřdveřovým sedanem a kombi.

Při úpravách interiéru vycházel Ford z reakcí zákazníků na praktické poznatky, jako je intuitivnější rozložení ovládacích prvků a menší počet tlačítek na volantu i na středovém panelu.

Nová středová konzola nabízí větší odkládací prostor a novou posuvnou loketní opěrku. Mezi sedadly lze uložit různé druhy lahví a kelímků s nápoji, například litrovou láhev a kelímek o objemu 0,4 l.

Focus dostane úsporný zážehový motor 1.5 EcoBoost, nabízený ve variantách 110 kW (150 k) a 134 kW (182 k). V kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou je o sedm procent úspornější než dřívější 1.6 EcoBoost se stejným výkonem. Od roku 2015 bude možné objednávat motorizaci 1.5 EcoBoost také se samočinnou šestistupňovou převodovkou.

Nový vznětový motor 1.5 TDCi 88 kW (120 k) se samočinnou šestistupňovou převodovkou PowerShift by měl být o 19 % úspornější než Focus 2.0 TDCi 85 kW PowerShift. Varianta 110 kW (150 k) s manuální šestistupňovou převodovkou bude o 15 % úspornější než předchozí 2.0 TDCi 103 kW.

Zvýšením strukturální tuhosti přední části, přepracováním geometrie zavěšení, zvýšením příčné tuhosti uložení náprav a novým naladěním tlumičů pérování dosáhli odborníci Fordu ještě preciznější ovladatelnosti.

Nově naladěno bylo rovněž řízení s elektrickým posilovačem. Ford v novém Focusu uvádí novinku – systém zesílené stability v příčném směru. Ten monitoruje rychlost jízdy a zásahy řidiče do řízení. Z těchto dat se snaží předvídat ztrátu trakce ještě předtím, než k ní skutečně dojde, a s předstihem vyvolat intervenci elektronického stabilizačního systému.

Nový Focus bude jako první Ford v Evropě vybaven nejnovějším multimediálním systémem SYNC 2, který využívá pro přístup k funkcím audiosystému, navigace, klimatizace a mobilního telefonu osmipalcovou dotykovou obrazovku a pokročilé hlasové ovládání.


Vyspělé asistenční technologie


Nový Focus jako první Ford nabízí funkci, umožňující automaticky zacouvat do řady kolmo stojících aut. Dosud byl uveden aktivní parkovací asistent pro podélné parkování. Stisknutím tlačítka se aktivují ultrazvukové senzory, které vyhledají dostatečně velký prostor k zaparkování. Následně asistent sám vmanévruje automobil na volné místo. Řízení je automatické, řidič se stará pouze o plyn a brzdu. Díky doplnění dvou dalších senzorů v zadní části vozu dostane Focus navíc funkci kolmého parkování, která funguje naprosto stejným způsobem.

Zvýšení počtu senzorů umožnilo nabídnout evropským zákazníkům i další nové technologie, které pomáhají při vyjíždění z parkovacího místa:

•Upozornění na vozidla přijíždějící zboku upozorňuje řidiče při couvání na vozidla, která se mohou brzy přiblížit z kterékoli strany; systém využívá radaru s dosahem 40 m a při zachycení přibližujícího se vozidla vydá tři zřetelné varovné signály

•Asistent pro vyjetí z parkovacího místa pomáhá řidiči vyjet z řady podélně zaparkovaných automobilů; poté, co řidič zvolí, na kterou chce vyjet stranu, převezme systém řízení – řidič se opět stará jen o obsluhu plynového a brzdového pedálu

Ford dále vylepšil oblíbený systém Active City Stop, který v případě hrozící srážky preventivně zvýší tlak v brzdové soustavě. Pokud řidič nereaguje, systém sníží točivý moment motoru a začne automaticky brzdit, aby zmírnil následky kolize. Zdokonalená verze funguje při rychlostech do 50 km/h, dosud 30 km/h.

Focus přináší do Evropy také nový systém autonomního brzdění v krizových situacích. Tato technologie funguje podobným způsobem jako Active City Stop, má však větší dosah detekce ostatních vozidel a pomáhá řidiči ve vyšších rychlostech. V případě pohybujících se vozidel činí detekční rozsah systému 8-180 km/h.

Současný adaptivní tempomat umožňuje udržovat zvolený odstup od okolních vozidel i tehdy, když je jejich rychlost nižší než rychlost nastavená v tempomatu. Nyní Ford přidává nový systém upozornění na zkrácení bezpečné vzdálenosti. Tento pomocník měří vzdálenost od ostatních vozidel i při deaktivovaném tempomatu. Pokud se řidič přiblíží na menší vzdálenost, než jakou si předvolil, systém vydá ve třech krocích varovný vizuální signál (šedá, žlutá a červená kontrolka na přístrojovém štítu). Při dalším zkrácení rozestupu se přidá i varovný zvukový signál.

Focus bude také poprvé vybaven technologií Ford MyKey. Ta umožňuje majiteli nastavit omezení maximální rychlosti vozu a omezit hlasitost audiosystému nebo jej zcela zablokovat, pokud řidič či jeho spolujezdec nemají zapnuté bezpečnostní pásy. Systém také může znemožnit deaktivaci bezpečnostních systémů. MyKey nalezne využití typicky tehdy, když rodiče půjčují automobil dětem.


Nové osvětlení

Vylepšené adaptivní světlomety upravují světlený kužel bi-xenonových světel tak, aby co nejlépe vyhovoval provozním podmínkám. Systém vyhodnocuje světelné podmínky v okolí a sleduje také ostatní objekty na silnici. Na základě těchto informací upravuje úhel a intenzitu světleného kuželu. V závislosti na rychlosti jízdy, úhlu natočení volantu a vzdálenosti od ostatních objektů vybírá z celkem sedmi různých nastavení.

Ve vysokých rychlostech, například na dálnici, se světlený kužel zvýší a tím se prodlouží dosah světel. Ve městě, kde je okolí více osvětleno, se kužel sníží a intenzivněji osvětlí prostor přímo před vozem. Při odbočování v nízkých rychlostech se osvítí také oblast po straně, aby řidič dříve zahlédl chodce a cyklisty. Řidič ocení adaptivní světlomety i v rychlých zatáčkách, kde se světelný kužel natáčí do oblouku podle natočení volantu.

Nový Focus bude i nadále nabízet užitečné inovace pro zpříjemnění každodenního provozu. Například chránič hran předních a zadních dveří vysune při otevření dveří speciální lištu, aby ochránil lak vozu před poškozením.



Zážehové motory
Typ1.0/1001.0/1251.5/1501.5/1821.6/85
Objem998998149914991596
Výkon74(100)/600092(125)/6000110(150)/6000134(182)/600063(85)/6000
240/1600|dtto|141/2500
Rychlost|185|193|210|222|180
Zrychlení|12,5|11,0|8,9|8,6|12,3
Spotřeba|5,7/3,9/4,6|5,7/4,1/4,7|7,0/4,6/5,5|dtto|8,3/4,6/5,9
Vznětové motory

Typ|1.6 TDCi|1.6 TDCi|2.0 TDCi
Objem|1560|1560|1997
Výkon|70(95)/3600|88(120)/3600|110(150)/3750
Toč.moment|270/1500-2000|270/1750-2500|350/2000-3250
Rychlost|180|193|210
Zrychlení|12,5|10,8|8,8
Spotřeba|5,7/3,7/4,5|dtto|4,7/3,7/4,0
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Příklady cen

Typ|Výbava|hatch.|sedan|kombi
1.6 Duratec|Trend|336 990|-|356 990
1.0 EcoBoost/100|Trend|346 990|-|366 990
1.0 EcoBoost/125|Trend|371 990|381 990|391 990
1.6 TDCi/95|395 990|-|435 990
1.0 EcoBoost/125|Trend Sport|401 990|-|421 990
1.0 EcoBoost/125|Titanium|426 990|-|446 990
2.0 TDCi|518 990|-|558 990



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar