Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Panda Cross s nádechem offroadu

Jak již název napovídá, Fiat Panda Cross je crossover nejen proto, že je schopen překonat jakékoliv překážky – díky pohonu všech kol a elektronické uzávěrce diferenciálu, jež se na trhu představuje poprvé, ale také proto, že dokáže přilákat zákazníky s různými potřebami.

Ve skutečnosti všechny detaily slouží k ochraně mechanických dílů, což Pandu Cross činí robustnější a bezpečnější. Navíc Panda Cross byla navržena tak, aby si poradila v jakémkoliv typu terénu. Verze Cross vrací do řady Panda. Tato řada je dnes ve svém segmentu nejrozsáhlejší, mimo jiné i díky univerzálnosti a funkčnosti, jež před 30 lety způsobily v segmentu malých městských vozidel revoluci.

Vše začíná na přední části, která má díky novému nárazníku zcela nový vzhled. Nárazník se může pochlubit výraznou ochrannou částí v matně titanovém odstínu s otvory ve tvaru čtverce se zaoblenými rohy. Tažná oka mají nový design a zářivě červený odstín a dokonale podtrhují offroadový charakter vozu. Rámečky světlometů jsou rovněž nové. Světlomety a nové mlhovky jsou součástí masky chladiče. Nová LED světla denního svícení jsou pak zakomponovaná do ochranné části.

Při pohledu z boku si lze povšimnout několik specifických prvků, jakými jsou lemy blatníků, výrazné boční lišty a nové střešní ližiny, které mají stejnou povrchovou úpravu jako ochrana přídě. Kola 15“ mají pětipaprskový V design a leštěnou povrchovou úpravu. Záď je charakteristická novým nárazníkem s ochrannou spodní částí. Nové leštěné rámečky světel a chromovaná koncovka výfuku dotvářejí unikátní vzhled vozu.
Přístrojový panel dostal měděný odstín, který zvýrazňuje stříbrný panel s kontrolními ukazateli. Stejné zpracování je použito i na středové konzole, kde se nachází i nový ovladač Terrain Control. Výbavu doplňuje kůží čalouněný volant s vestavěnými ovladači rádia a kožená hlavice řadicí páky.

Díky pěti dveřím a prostoru pro cestují je Panda Cross originálním městským SUV. Účinnost kombinuje s malými vnějšími rozměry – délka 370 cm, šířka 166 cm a výška 166 cm – a nadprůměrným vnitřním prostorem, zavazadlový prostor je jedním z největších v segmentu (225 litrů).

Vůz využívá trvalý pohon všech kol s dvěma diferenciály a jednou elektronicky ovládanou spojkou. Trvalý systém pohonu všech kol řídí elektronická řídicí jednotka, která analyzuje řadu parametrů vozidla, na základě čehož rovnoměrně nebo proporčně rozděluje točivý moment na přední a zadní nápravu, to vše v závislosti na jízdních podmínkách.
Panda Cross využívá ve standardu rovněž systém ESP (elektronická kontrola stability) s funkcí ELD (elektronická uzávěrka diferenciálu). Tento systém poskytuje další asistenci při jízdě v terénu nebo na kluzkém povrchu (sníh, led, bláto, apod.).

Panda Cross nabízí pro milovníky offroadové jízdy systém Terrain Control, který umožňuje řidiči vybrat jeden ze tří režimů: Auto, Off-road a Hill Descent.
V režimu Auto je točivý moment motoru rozdělován v optimálním poměru mezi přední a zadní nápravu podle povrchu vozovky či potřebě vyproštění se, to vše bez potřeby zásahu řidiče. V běžných podmínkách využívá pohon předních kol, přičemž na přední nápravu je přenášeno 98 % točivého momentu. Ve chvíli, kdy začne být povrch kluzký nebo vjede na špatný povrch, systém automaticky přenáší točivý moment mezi nápravy podle potřeby.
Osvědčená vícelamelová spojka s elektrohydraulickým ovládáním přenese až 900 Nm točivého momentu na zadní nápravu (ekvivalent celého točivého momentu, který je motor schopen dodat) v čase jedné desetiny sekundy, což znamená, že vůz může reagovat prakticky ihned a zvládnout sníženou přilnavost na vozovce.

V režimu Offroad se pohon všech kol změní na permanentní, a to až do rychlosti 50 km/h. Po překročení rychlosti se režim spolu s elektronickou uzávěrkou diferenciálu deaktivuje. V tomto režimu potlačuje zásahy ASR pro zlepšení jízdních vlastností při nízké přilnavosti a důsledně využívá točivý moment motoru. Přibrzďováním kol, jež ztrácejí trakci nebo prokluzují více než ostatní, je zajištěno, že vůz zůstává stále v pohybu. Tímto způsobem se optimalizuje trakce na nerovném povrchu.
Pro optimální ovládání v prudkých svazích, především při jejich sjíždění či jízdě na velmi nerovném povrchu, režim HDC (Hill Descent Control) udržuje vůz v konstantní rychlosti. Řidiče podporuje tím, že mu pomáhá řešit sjíždění prudkých svahů. Hill Descent Control rovněž zajišťuje konstantní chování vozidla v terénu s rozdílnou přilnavostí a pomáhá zabránit nečekanému vybočení. Funkce HDC je součástí systému ESP, aktivuje se automaticky od 25 km/h do 50 km/h.

Vůz využívá celoroční pneumatiky 185/65R15 M+S, které jsou větší než u Pandy 4x4. Vyvinuty byly speciálně pro zajištění optimálních jízdních vlastností a trakce na zasněžených silnicích, stejně jako pro citlivé řízení a maximální požitek z jízdy na mokru i suchu, jako i pro excelentní offroadový výkon.

Aby dosáhli požadovaných vlastností, zvolili osvědčené a vyzkoušené řešení: zavěšení typu MacPherson vpředu a vlečenou nápravu s torzně poddajnou příčkou vzadu. Nápravy ovšem byly navržené speciálně pro pohon všech kol. Ve srovnání s vlečenou zadní nápravou bez torzní příčky předchozí generace je nové zavěšení lehčí a poskytuje lepší jízdní a akustický komfort při stejném offroadovém výkonu.

Panda Cross se vyznačuje několika technickými inovacemi, jež byly zaměřené na zlepšení schopností v terénu. Jednak se světlá výška zvětšila na 161 mm v případě motoru TwinAir a 158 mm v případě verze MultiJet. Toho bylo dosaženo přepracováním předního a zadního nárazníku a použitím specifických pružin a nakonec o 10 mm větších pneumatik. Dokonce i offroadové úhly jsou lepší než u Pandy 4x4: úhel nájezdu je 24°, úhel sjezdu činí 34° a přechodový úhel dosahuje 21°. Tyto hodnoty se těsně blíží ryzím off-roadům a jsou větší než u mnohých předních SUV. Navíc Panda Cross může dokonce překročit maximální stoupání 70 % a boční náklon 55 %.

Panda Cross je skutečným offroadem, a to i v malých technických detailech a bezpečnostních opatřeních. Například ochranné části podvozku s ocelovými kryty umožňují řešit i velmi drsné podmínky bez poškození mechanických součástí podvozku. Kromě toho sání je zvýšeno na 739 mm (od vozovky) u vznětové verze a 711 mm u zážehové verze. Panda Cross tak nemá problém zdolat i poměrně hluboké brody.

Motorizace
V dokonalé harmonii s offroadovým duchem nové Pandy Cross se uživatelé mohou spolehnout na nejvýkonnější motory řady, v obou případech vybavené technologií Start&Stop: vznětový přeplňovaný motor 1.3 MultiJet a zážehový motor 0.9 TwinAir Turbo, které ve srovnání s verzemi použitými v ostatních provedeních Pandy mají zvýšený výkon, a to na 80 k, respektive 90 k.


Specifická převodovka
Panda Cross je v kombinaci motorem TwinAir Turbo nabízená s 6stupňovou převodovkou, která disponuje zkráceným prvním převodovým stupněm, zvýrazňující offroadové vlastnosti a zajišťující optimální rozjezd i v prudkých stoupáních. Zkrácený převodový stupeň je rovněž užitečný při zdolávání náročnějších tras v terénu, neboť umožňuje vozidlu postupovat malou rychlostí s motorem běžícím na volnoběh, což přináší maximální kontrolu typickou pro offroadové modely.
Panda Cross nabízí na přání inovativní systém City Brake Control, který monitoruje přítomnost vozidel a jiných předmětů před vozidlem, a pokud řidič není schopen zasáhnout sám, samočinně použije brzdy s cílem zabránit kolizi, případně zmírnit následky. Systém City Brake Control byl navržen tak, aby poskytoval pomoc od 5 do 30 km/h. Aktivuje se při nastartování motoru, řidič jej však v případě potřeby může deaktivovat a opět aktivovat.

Asistenční systém využívá laserový sensor typu LIDAR umístěný v horní části čelního skla, propojený se systémem elektronické kontroly stability ESP. V závislosti na určitých parametrech, (povrch vozovky, rychlost a směr vozidla, rozestavení překážek, stav pneumatik apod)., dokáže nárazu zabránit (Collision Avoidance) nebo zmírnit jeho následky (Collision Mitigation).
Důmyslné zařízení zahrnuje tři funkce: automatické nouzové brzdění AEB, Prefill a brzdový asistent. První z funkcí respektuje přání řidiče a přenechává mu kontrolu nad vozidlem, přesto je ale v případě potřeby připraven zasáhnout a nouzově vozidlo zabrzdit. Funkce Prefill naopak připravuje brzdový systém na to, aby mohl zareagovat rychleji, a to jak při automatickém nouzovém brzdění, tak i brzdění samotným řidičem.
Exkluzivní služby a příslušenství Mopar®

Proměna v jedinečný a osobitý vůz je možná díky široké škále exkluzivního příslušenství Mopar®. V portfoliu koncernu reprezentuje Mopar značku zaměřenou na servis, náhradní díly, příslušenství a péči o zákazníka všech značek Fiat-Chrysler v Evropě, na Blízkém východě a Africe (region EMEA). V současné době distribuuje přes 450 000 dílů. Tyto díly jsou přitom distribuovány do více než 130 zemí světa. Katalog příslušenství pak zahrnuje přes 25 000 položek.

Pro Pandu je připraveno přes 70 položek příslušenství, mezi nimiž nechybí 15palcová litá kola, kryty vnějších zpětných zrcátek a červené kryty nábojů kol, čepičky ventilků pneumatik s logem Fiat, držák jízdních kol a osobitý interiérový kit, praktický věšák a velurové koberečky s logem Panda.

Typ1.3 Multijet0.9 Twin Air
Motordieselbenzin
Počet válců42
Objem1248875
Výkon59(80)/400066(85)/5500
Toč.moment190/1500145/1900
Rychlost160167
Zrychlení14,312
Spotřeba5,0/4,6/4,75,9/4,3/4,9
Rozměry3075 x 1662 x 1657 mm
Rozvor kol2300 mm
Zav.prostor225 l
Nájezd.úhel vp/vz24/34
Přech.úhel vp/vz21




Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h – s, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar