Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Panda 4x4 - nejmenší offroad

Jediný model s pohonem všech kol v segmentu A, nový Fiat Panda 4x4, je nástupcem bestselleru, který se poprvé představil už před téměř 30 lety. Třetí generace rozvíjí schopnost skloubit terénní vlastnosti s důmyslným designem, kompaktními rozměry a funkčností.

Verze 4x4 dokonale demonstruje univerzálnost řady Pand, která je připravena zvládnout i nezpevněné horské cesty. Rozšířená standardní výbava přitom uspokojí i ty nejnáročnější požadavky. Pětidveřová Panda 4x4 je dlouhá 368 cm, široká 167 cm a vysoká 160 cm. Rozvor náprav dosahuje délky 230 cm a rozchod kol činí 141 cm vpředu a 140 cm vzadu.
Při navrhování vycházeli designéři z Fiat Centro Stile z myšlenky upevnit čistý funkční design přidáním drobných detailů, které vytvoří dojem extrémně důmyslného multifunkčního mini SUV. Vzhled je charakteristický výraznými tvary předního a zadního nárazníku s vložkami v barvě hliníku, které prozrazují přítomnost kovových ochranných prvků podvozku. Na rozdíl od předchozí generace je výfuk ukrytý mezi komponenty podvozku, což přispívá k jeho ochraně v terénu.
Interiér rozvíjí řešení verze 4x2 řadou významných inovací. Jedná se například o zelený rám přístrojového panelu obklopující přístroje, ovladače a velkou odkládací kapsu před spolujezdcem, dále speciální tříbarevné látkové čalounění sedadel (zelená, béžová, oranžová), detaily z eko kůže (eko kůže je použitá i ve výplních dveří).
Panda 4x4 je vybavena samočinným systémem pohonu všech kol se dvěma diferenciály a elektronicky ovládanou spojkou. Tento systém trvalého pohonu všech kol je řízen elektronickou řídicí jednotkou, která na základě řady parametrů proporcionálně přerozděluje tok točivého momentu na přední a zadní nápravu.
Panda 4x4 je standardně vybavena systémem elektronické kontroly stability ESC s funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu ELD. Tato funkce poskytuje řidiči pomoc během řízení a usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu (sníh, led, bláto apod.). Konkrétně ELD přibrzďuje kola, která ztrácejí přilnavost, případně prokluzují více než ostatní, čímž zajišťuje přenos točivého momentu na kola s lepší přilnavostí. Funkce se aktivuje manuálně tlačítkem za řadicí pákou a je aktivní do rychlosti 50 km/h.
Pro Pandu 4x4 budou k dispozici dvě motorizace, obě se systémem Start&Stop: nový zážehový motor 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 85 k a vznětový přeplňovaný agregát 1.3 MultiJet II o výkonu 75 k. Ve srovnání s pohonnou jednotkou 1.2 Fire nabízí nový motor TwinAir Turbo o 40 % vyšší točivý moment. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou a nižším rozsahem prvního převodového stupně zajišťuje snadnější rozjezd do kopce, větší pružnost i akceleraci. Podobné zlepšení je patrné i u vznětového motoru MultiJet II, kde točivý moment vzrostl o 30 %.
Aby se dosáhlo požadovaných vlastností, bylo zvolené osvědčené a vyzkoušené zavěšení typu McPherson vpředu a vlečenou nápravu s torzně poddajnou příčkou vzadu. Nápravy byly navržené speciálně pro pohon všech kol. Ve srovnání s vlečenou zadní nápravou bez torzní příčky předchozí generace Pandy 4x4 je nové zavěšení lehčí a poskytuje lepší jízdní i akustický komfort při stejném offroadovém výkonu.
Nový model charakterizuje především elegantní vzhled v kombinaci se off-roadovou technikou. Standardní výbavu tvoří systém elektronické kontroly stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD, manuální klimatizace, rádio s CD/MP3 přehrávačem, 15“ leštěná litá kola, pneumatiky 175/65 R15 M+S, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zadní opěrky hlavy. K dispozici je i rozsáhlá nabídka volitelných doplňků.








Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar