Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500L s novými motory

Řada 500L doplňuje dvojice nových motorů, které přináší výkonnost segmentu C – vznětový přeplňovaný motor 1.6 MultiJet II o výkonu 105 k a zážehový přeplňovaný motor 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 105 k jsou dvě velmi odlišné možnosti, jak dosáhnout stejného výkonu.

MultiJet II: 105 koní

„Živý" je rozhodně klíčovým slovem označujícím nový vznětový přeplňovaný motor 1.6 MultiJet II 105 k. Motor s tak brilantní technologií, jakou je druhá generace MultiJet, je připraven na všechny provozní podmínky ve městě i mimo něj. S novým motorem splňujícím emisní normu Euro 5+, dosahuje Fiat 500L nejvyšší rychlosti 181 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,3 s. S touto pohonnou jednotkou si vůz vystačí se spotřebou v kombinovaném cyklu pouhých 4,5 l/100 km.
Prostřednictvím malého turbodmychadla s pevnou geometrií lopatek dodává vysoký točivý moment už při nízkých otáčkách (320 Nm při 1750/min) a vyznačuje se vysokou pružností. Srdcem je třetí generace vstřikování Common Rail, která pro správné dávkování paliva do spalovacího prostoru využívá inovativní vstřikovače. S těmito vstřikovači dosahujícími až osm vstřiků v jednom pracovním cyklu je možné realizovat strategii pro optimalizaci spalování Injection Rate Shaping (IRS), která zahrnuje dvě těsně po sobě jdoucí hlavní vstřiky vytvářející kontinuální a modulovanou dodávku paliva do válců. Díky této metodě je spalovací proces lepší ve smyslu tiššího běhu i nižší produkce pevných částic a oxidů dusíku NOx. Nový systém vstřikování je navíc jednodušší a spolehlivější, protože vstřikovače disponují až o 40 % menším počtem součástí.
Motor je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou C635 zahrnuje řadu funkcí přispívajících k úspoře paliva a snížení emisí. Patří mezi ně inteligentní alternátor, který využívá energii při jízdě z kopce a ukládá ji do baterií, optimalizace chladicího okruhu motoru, která redukuje dobu zahřívání motoru a olejové čerpadlo s variabilním objemem, které reguluje tlak oleje ideálním způsobem, snížením energie spotřebované samotným čerpadlem. Přirozeně nechybí ani systém Start&Stop.
Systém úpravy výfukových plynů zahrnuje technologii DPF, která efektivně integruje oxidační katalyzátor a filtr pevných částic (CCDPF). Celý systém je kompaktní a redukuje protitlak ve výfuku, což přispívá k nižší spotřebě paliva i nižším emisím. Odlučovač pevných částic je umístěn blízko výstupu z turbodmychadla, aby teploty vstupující do filtru měly vyšší průměrnou teplotu a tím se snížilo množství paliva potřebného pro jeho regeneraci. Kromě toho integrace obou složek umožnila snížit hmotnost celého výfukového systému a zlepšit i jeho celkovou účinnost. CCDPF je připojen k systému recirkulace výfukových plynů EGR, jehož všechny komponenty jsou seskupeny do jednoho malého prvku (modulu EGR).
Fiat 500L 1.6 MultiJet II vyžaduje pravidelný servis každých 35 000 km, což je samo o sobě ukázkou vysoké kvality a rovněž úsilí o zlepšení robustnosti a spolehlivosti. Té je dosaženo pečlivým odladěním všech komponent vozidla. Výhody z hlediska provozních nákladů jsou zřejmé: na vzdálenosti 100 000 km byla ušetřena jedna servisní prohlídka.


Počet válců4
Objem1598 cm³
Vrtání x zdvih79,5 x 80,5 mm
Výkon77 kW (105 k)/3700 min
Točivý moment320 Nm/1750 min
Rychlost181 km/h
Spotřeba (město/mimo město)5,4/3,9/4,5 l/100 km



TwinAir 105 k

Motor TwinAir o výkonu 105 k se může pochlubit spotřebou paliva v kombinovaném provozu 4,8 l/100 km.. Může se pochlubit pozoruhodným specifickým výkonem 120 k/litr zdvihového objemu, což je hodnota, která je charakteristická pro vysoce sportovní vozy.
S novou přeplňovanou verzí o výkonu 105 k dosáhl motor 0.9 TwinAir maximální evoluce. Nová rodina motorů TwinAir kombinuje filozofii downsizingu (redukce zdvihového objemu a hmotnosti) a důmyslné technologie, jakými jsou přeplňování s vysoce účinným turbodmychadlem, integrace sběrného výfukového potrubí v hlavě válců a zcela nový systém ovládání ventilů MultiAir 2.
Díky jedinečnému profilu vačky MultiAir druhé generace optimalizuje termodynamickou účinnost motoru tím, že moduluje množství výfukových plynů vracejících se do spalovací komory (vnitřní EGR).
Výfukové potrubí v hlavě válců snižuje teplotu výfukových plynů (ty jsou chlazeny přímo chladicím systémem motoru). To má pozitivní vliv na spotřebu paliva zejména v těch nejnáročnějších podmínkách, kdy by motor vlivem zahřívání vzduchu spaloval bohatší směs. Mimo to, část teploty výfukových plynů, která by jinak odcházela nevyužita do ovzduší, je využívána pro rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu. I to přispívá k nižší spotřebě paliva a nižším emisím CO2.
Zážehový 0.9 TwinAir Turbo v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou C514 poskytuje výkon 105 k při 5500/min a točivý moment 145 Nm při 2000/min (80 % je k dispozici v 1700/min).
Tak jako u předchozích aplikací motoru TwinAir Turbo, je režim Eco k dispozici i pro nový Fiat 500L. V tomto režimu je maximální točivý moment snížen na 120 Nm a výkon zredukován na 98 k.
Motor TwinAir je malý klenot, který je díky vyvažovacímu hřídeli a dvouhmotovému setrvačníku schopen nabídnout vynikající úroveň komfortu. Zvláštní pozornost byla věnována i zlepšení celkového zvukového projevu, hluku vnímaného v prostoru pro cestující a artikulačního indexu.


Počet válců2
Objem875 cm³
Vrtání x zdvih80,5x86 mm
Výkon77 kW (105 k)/5500/min
Výkon Eco72 kW (98 k)/5750 min
Točivý moment145 Nm/2000 min
Točivý moment Eco120 Nm/1750 min
Rychlost180 km/h
Spotřeba (město/mimo město)5,7/4,3/4,8 l/100 km





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar