Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500L - cesta designu

Krátce po světové premiéře nového modelu 500L poodhalil Fiat zákulisí celého projektu v publikaci „500L: A Fiat Design Approach“ (500L: Design vozidla Fiat). Jedná se o exkluzivní materiál odhalující tvůrčí zkušenosti, které provázely vznik nového modelu.

Příběhem se táhne historická linie, která spojuje různé okamžiky a události. Zaznamenává také přínos jednotlivých osobností a věrně popisuje vývoj vozidla.
Počínaje designérem původní pětistovky Dante Giacosou a konče současným designem Fiatu pod vedením Roberta Giolita – autora nové pětistovky – je zde patrná nepřetržitá snaha navrhovat technicky a stylisticky výjimečná vozidla, jako i ctít nadání pro tvořivost, které stojí za celosvětovým úspěchem italského designu.


Projekt Fiat 500L

Během navrhování Fiatu 500L museli designéři vzít v úvahu technologickou proveditelnost, strategii značky Fiat, ale i výsledky studií, které se snažily odhadnout budoucí vztah uživatelů k vozidlu. Design Fiatu 500L je výrazný a osobitý. Důležitým cílem návrhu bylo navázat na styl nové pětistovky, která se těší mimořádné popularitě.
Vůz je postaven na nové platformě Fiatu určené pro segment B. Díky inovativní koncepci míří k velmi širokému a rozmanitému spektru zákazníků.
Při navrhování interiéru se designéři soustředili především na prostorovou účinnost neboli optimalizaci vnitřního prostoru. Například na předních sedadlech činí maximální šířka v úrovni ramen 1456 mm a výška nad sedadlem dosahuje 1034 mm. Na zadních sedadlech je k dispozici šířka 1387 mm a výška 993 mm. Zavazadlový prostor má přitom velkorysý objem 400 litrů.
Designéři sledovali dosažení maximálního prostoru pro cestující už od první skici. V jejich snažení jim pomohla spolupráce s konstruktéry, kteří navrhli kompaktnější součásti i celé mechanické skupiny. Pokud jde o základní architekturu vozidla, designéři vycházeli z koncepce cab forward, která je charakteristická zkrácenou přední kapotou, a to ve prospěch interiéru. Celkovou ergonomii zvyšují nízké boky i celkově menší výška. Velkou pozornost věnovali tvůrci také výhledu z vozidla a přístupu světla do interiéru. Fiat 500L tak charakterizují štíhlé sloupky karoserie a největší prosklená střecha v segmentu o ploše až 1,5 m2.


Fiat 500L: „techno-logické“ inovace

Automobil byl stvořen proto, aby svým uživatelům ulehčil život. V posledních letech se nové technologie staly dostupnějšími a vozidla tak nabízejí řadu zajímavých funkcí. V případě Fiatu 500L se jedná zejména o bezpečnostní klec pro cestující s dvojitými výztužemi v přední části a novou podvozkovou platformu, kterou budou sdílet také další nové modely. Pozornost zaslouží možnosti připojení, navigace a infotelematické systémy s intuitivním uživatelsky vstřícným ovládáním či auto diagnostický systém.
Oddělení barev a materiálů provedlo speciální studii zaměřenou na vnímání použitých materiálů. Jejím výsledkem je 30 barevných kombinací karoserie a střechy a využití technologií a výrobních postupů, které zlepšily kvalitu použitých materiálů.


JL, 7.6.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar