Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

Eifel Rallye Festival - vzpomínka na Safari

Přesně před deseti lety, v červnu 2002 byla Safari Rallye naposledy součástí světového šampionátu. Pak jí FIA bohužel vyškrtla a dnes se jezdí jen jako Safari Classic historických automobilů. V příštím roce navíc oslaví 60 let od svého vzniku.

Proto se pořadatelé Eifel Rallye Festivalu rozhodli tuto ojedinělou soutěž východní Afriky připomenout speciální zkouškou Bosch Super Stage a to vším všudy. Na 3,7 kilometru dlouhém okruhu nechyběla šotolina, skok ani brod, a vše umocňovalo zpočátku úmorné vedro, které však v závěru přešlo v průtrž mračen s pořádnou bouřkou. A zkouška musela být předčasně ukončena. Ale dvacet originálů, které se v minulosti zúčastnily slavné africké soutěže ji stačily projet. Diváci tak viděli například Opel Kadett GT/E, s nímž jel Walter Röhrl v roce 1976, dále Peugeot 205 T16 (1986 – ex Salonen(Mehta), Opel Ascona 400 (1983 – ex Aaltonen), Nissan 240 RS (1983 – ex Shah), Datsun 1600 SSS (1970 – ex Edgar Herrmnan), Lancia Delta (1991 – ex Kankkunen), Lancia 037 (1985 – ex. Preston), Porsche 911 (1974 – ex Herrmann).
Na léta strávená v Africe zavzpomínal přímo za volantem Porsche 911 švédský jezdec Björn Waldegaard, který s tímto vozem obsadil druhé místo v roce 1974. Na svém kontě má čtyři vítězství z let 1977, 1984, 1986 a 1990 a také dvě prvenství v historikách, naposledy v listopadu loňského roku. Ještě dnes zná jeho jméno snad každý řidič taxi mezi Nairobi a Mombasou.
Ale nebyl jediným přímým účastníkem slavné Safari, kdo zavítal do Daunu a v minulosti bojoval s nástrahami této rallye. Například Walter Röhrl tuto soutěž nenáviděl, a to ještě dřív, než musel v Africe startovat s Opelem Kadett nebo Fiatem 131. Pořadatelé pozvali i paní Yvonne Mehtovou, která se svým manželem vyhrála tuto soutěž pětkrát. Dvě vítězství má na kontě dnes osmdesátiletý spolujezdec Hans Schuller. Nechyběli ani Stig Blomqvist nebo Armin Schwarz.

Žádná jiná soutěž nebyla tak tvrdá a těžká, jako Safari, jejíž délka se běžně pohybovala i přes pět tisíc kilometrů. Prach, bahno, kamení prověřovaly odolnost lidí i automobilů. K tomu vedro, déšť (soutěž se jezdila pravidelně v období dešťů) nebo vlhko trápily posádky ve dne i v noci. Nesmíme zapomenout ani na zvířata nebo protijedoucí nákladní automobily, protože soutěž se jela za běžného provozu. Zatímco ve Finsku rozhoduje o vítězství a porážkách rychlost, v Monte Carlu volba pneumatik, tak na Safari hlavně výdrž, trpělivost a cit. Jedině spojením těchto veličin jste měli šanci uspět.
East African Safari Rally se zrodila v roce 1953 a na „vině“není nikdo jiný než královna Alžběta II. První jízda východní Afrikou se totiž uskutečnila na počest její korunovace. O profesionálním sportu nemohla být tehdy ani řeč automobily do tříd rozděleny podle prodejní ceny, nikoliv výkonu a objemu.
Během let začala přitahovat výrobce z Evropy, USA i Japonska, ale dvacet let trvalo, než ji pokořil první Evropan – Hannu Mikkola s Fordem Escort MK1.


J.Lasík, 2.8.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar