Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 Aircross - kompaktní SUV na trhu

Ačkoliv je nový přírůstek značky Citroën podobný svému předchůdci modelu C-Crosser, tak jej Francouzi označují jako městské SUV s volitelným pohonem 4x4 a řadí jej také do jiné kategorie. Ale i tentokrát má své sourozence v Peugeotu 4007 a Mitsubishi ASX.

A stejně jako dřív se vyrábí v Japonsku, proto také nepoužívá vlastní technologii e-HDI, ale systém Stop Start.
Citroën přichází s novinkou, s níž chce dobýt segment, který zaznamenává prudký rozmach. Obstát v konkurenci vozů Škoda Yeti, Ford Kuga, Nissan Quashai, Toyota RAV4, Hyundai ix35, Kia Sportage nebo Mazda CX-5 nebude rozhodně jednoduché. O modelu C4 Aircross Citroën říká, že už nejde o tradiční vůz 4x4 spadající spíš mezi offroady, ale spojuje v sobě eleganci sedanů s energickými liniemi terénního vozu.
Design velkých 18“ litých kol a zpracování zadních světel, jež nalezly inspiraci v sedanu Citroën C4 a v konceptu Hypnos, byly propracovány tak, aby zoptimalizovaly proudění vzduchu a umožnily snížit emise. Příď zvýrazňují aerodynamické nasávací otvory, které podtrhují kompaktní vzhled. Dynamicky vymodelovaný tvar kapoty, rozšířené podběhy kol a zredukované převisy dveří podtrhují pocit robustnosti.
Řidič si může ovladačem za řadící pákou vybrat jeden ze tří režimů řízení: 4WD, LOCK nebo 2WD. Jde o stejný princip, který známe například z Nissanu nebo Mitsubishi.

Všechny motory jsou vybaveny technologiemi snižujícími emise:

Technologie Stop&Start (kromě 2.0i 150 k). Tento systém s velmi snadným používáním a transparentním provozem vypne automaticky motor při zastavení vozu a přesunutí řadicí páky do neutrálu. Motor se automaticky znovu spustí v okamžiku, kdy řidič sešlápne spojku, aby zařadil rychlost.

Řízený alternátor, umožňující rekuperaci energie při brždění či při snížení rychlosti vozu. Tato nashromážděná energie se následně použije v okamžiku, kdy vůz jede na volnoběh, zrychluje nebo jede konstantní rychlostí, aby se omezilo vyvíjení výkonu alternátorem, snížilo se magnetické tření a zátěž motoru.

Elektrický posilovač řízení, který spotřebovává energii jen, když je volant v pohybu.

Díky kompaktním rozměrům (délka 434 cm; šířka 180 cm; výška 163 cm) může bez problémů jezdit po městě. S pěti místy dosahuje objem zavazadlového prostoru 442 litrů.
Přední náprava je typu pseudoMcPherson a zadní víceprvková spojená se širokým rozchodem a zkrutným stabilizátorem o průměru 18 mm. Nastavení předních a zadních pružin umožnilo snížit pohyby karoserie a zajistit vysokou úroveň komfortu. Ke stabilitě přispívá rovněž rozvor 267 cm, který se blíží rozvoru vozů vyšší kategorie.
Vůz je vybaven mj. systémem ESP, elektronickým rozdělovačem brzdných sil, asistentem pro rozjezd do svahu (Hill Assist) a pohonem všech kol.
Vyvýšený posaz zaručuje volný výhled a bezpečný přehled o situaci na silnici. V nabídce je i velká panoramatická prosklená střecha s úpravou chránící cestující před UV zářením a se zatažitelnou roletou se sekvenčním elektrickým ovládáním.
Přední sedadla jsou nastavitelná v mnoha směrech (výška, délka, sklon). K dispozici je elektrické ovládání a vyhřívání. Ke komfortu řízení a snadnému používání tohoto kompaktního SUV přispívá i samočinné rozsvěcování světel, automatické spouštění stěračů a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.
Citroën C4 Aircross je vybaven hi-fi zařízením Rockford Fosgate. Celkový výkon systému je 710 W, tvoří jej 8 reproduktorů na palubě a 25 centimetrový subwoofer s dvojitou kmitací cívkou s 20litrovou ozvučnicí v levé části zavazadlového prostoru.
Výkonný navigační systém GPS s dotykovým displejem 7“ je spojen s barevnou kamerou pro snadné couvání. Kamera je ukryta v chromované liště víka zavazadlového prostoru a spouští se automaticky při zařazení zpátečky. K dispozici je také bezklíčkové otevírání dveří a startování tlačítkem.
Sériová výbava zahrnuje sedm airbagů: čelní airbag řidiče a spolujezdce (který lze vypnout v případě umístění dětské autosedačky na přední sedadlo), dva boční airbagy, dva hlavové airbagy vpředu a vzadu a kolenní airbag řidiče.
Díky výraznému využití vysokopevnostní oceli se snížila hmotnost vozu a přitom se zvýšila jeho pevnost (14 % oceli o pevnosti 590 MPa a 5 % oceli o pevnosti 980 MPa).
Tloušťka panelů karoserie byla snížena použitím plechů různé tloušťky, které byly před tvarováním vzájemně svařeny, u boků a optimalizací výztuh dveří.
Na trh se dodává ve třech výbavách – Attractive, Tendance a Exclusive a s jedním zážehovým čtyřválcem 1.6i pro verzi s pohonem předních kol a dvěma vznětovými motory – 1.6 HDi pro 2WD i 4WD a 1.8 HDi jen pro verzi s pohonem všech kol.



Pohonné jednotky
Typ1.6i 2WD1.6 HDi 4WD1.8 HDi 4WD
Objem159015601798
Výkon86(117)/600084(115)/3600110(150)/4000
Toč.moment154/4000270/1750-2500300/2000-3000
Rychlost182180198
Zrychlení11,311,611,5
Spotřeba7,5/4,9/5,95,6/4,5/4,96,8/4,9/5,6


Pozn : objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Příklady cen
TypVýbavaCena

1.6i|Attraction|479 900 Kč
1.6i|Tendance|499 900 Kč
1.6 HDI WWD|Tendance|599 900 Kč
1.6 i|Exclusive 2WD|539 900 Kč
1.8 HDI 4WD|Exclusive|699 900 Kč


JL, 22.5.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar